پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگوی مشروحی با مهر، مواضع خود را پیرامون شرایط اقتصادی کشور، نامه نگاری سران قوا به یکدیگر، وضعیت اصلاح طلبان در آستانه انتخابات 92 ، تعدد کاندیداها در جریان اصولگرایی،فتنه آینده،حضور طیف دولت در انتخابات و مصوبه اخیر کمیسیون شوراها تبیین کرد.
به گزارش انتخاب ، سید مرتضی نبوی از اعضای هیئت موسس جامعه اسلامی مهندسین و عضو هیئت عالی حل اختلاف میان قوا است که در مردادماه سال 90 توسط مقام معظم رهبری تشکیل شد.
وی همچنین عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است و در جبهه متحد اصولگرایان نیز نقش تاثیرگذاری داشته است.
نبوی از چهره های موجهه و معتدل جریان اصولگرایی است که کمتر با اظهارات خود موجب جنجال آفرینی شده است.
مدیر مسوول روزنامه رسالت در بخشی از گفتگوی خود با مهر شرایط امروز جامعه را با دوران جنگ احزاب صدر اسلام تشبیه کرد و گفت: امروز در شرایط جنگ احزاب هستیم که تمام دشمنان بر علیه ایران با یکدیگر متحد شده اند و در چنین شرایطی است که در داخل مرز نیروهای خودی و بصیر از نیروهای غیر خودی و منافق مشخص می شود.
وی همچنین در مصاحبه خود حضور اصلاح طلبان در انتخابات به عنوان یک قطب انتخاباتی را رد می کند و تاکید دارد: اصلاح طلبان نمی توانند بر سر کاندیدای واحد به وحدت نظر برسند و عدم جدائی آنان از سران رادیکال و تندرو، مانعی برای حضور مجدد شان در صحنه سیاسی کشور است.
عضو هیئت عالی حل اختلاف در واکنش به سر دادن شعار انتخابات آزاد توسط اصلاح طلبان اعتقاد دارد: کسانیکه دوبار شانس خود را برای برندازی نظام امتحان کرده اند و سابقه ساختار شکنی در کارنامه شان است، اصلا شرایط شرکت در انتخابات را ندارند؛ چه برسد به شرط گذاری.
وی با بیان اینکه سران اصلاحات به سران نهضت آزادی تبدیل شده اند ، افزود : این جریان بارها ثابت کرده است که بنا ندارد از پلههای قانونی بالا رود و در چارچوب قانون اساسی عمل کند. عملکرد آنان در مجلس ششم ، حوادث سال 78 و فتنه 88 نمونه ای از این سختارشکنی هاست.
کسانی که در جایگاه رهبری این جریان بودند برای چند بار اثبات کردند که بدنبال ساختار شکنی هستند پس دیگر نمی توانند ادعایی داشته باشند و جایی برای خودشان در این نظام قائل باشند.
کسانی که دو بار شانس خود را برای براندازی نظام به صراحت امتحان کردند حالا مدعی می شوند که باید انتخابات آزاد باشد تا ما لطف کنیم و در انتخابات شرکت کنیم ؛ به آنها می گوییم اول شما برادریتان را ثابت کنید و بعد ادعای ارث و میراث داشته باشید.
کسانیکه که در کارنامه شان براندازی و ساختارشکنی وجود دارد، مدعی ایجاد انتخابات آزاد میشوند. باید در جواب به آنان گفت شما اصلاً شرایطش را ندارید در انتخابات شرکت کنید و نظام لطف کرده تاکنون با شما حتی برخورد قانونی هم نداشته است.
اما در مورد بدنه آنان نیز فکر میکنم در 9 دی سال 88 جماعتی که آمدند اعتراض کردند به فتنه از بدنه خود همین جریان نیز بودند و نشان دادند دنبال ساختارشکنی نیستند و اشتباه رهبران تندرو برای آنان محرز شد.
به نظر می رسد مجموعهای که سر این جریان ودر مقام رهبری آن هستند به گروهکی مثل نهضت آزادی تبدیل شدند. دلیل آن چیست؟ دلیل آن انتخابات گذشته مجلس نهم است. اینها درانتخابات مجلس نهم یک بازی شروع کردند ومواضع متناقض داشتند و دائما می گفتند در انتخابات شرکت می کنیم؛ در انتخابات شرکت نمی کنیم.
تحلیلشان این بود که اگر ما در انتخابات شرکت نکنیم مشارکت به زیر حد استاندارد می رود و ما زبانمان دراز میشود و میگوییم نظام مشروعیت ندارد.
اما چه اتفاقی افتاد؟ مشارکت مردم از دوره قبل نیز پررونقتر بود و این حضور گسترده مردم معنیاش این است جامعه از این جریان تندرو و ساختارشکن عبور کرده است و بدنه اجتماعی آگاه شده است
از روز اول هم می شد با فتنه برخورد کرد اما اصل در رهبری نظام این بوده است که مردم در جریان قرار بگیرند و آگاه شوند در نتیجه با مدارایی که انجام شد و نصیحتهایی که نظام کرد، نیامدند اشتباهات شان را اصلاح کنند و مردم از جریان فتنه عبود کردند و بدنه اجتماعی آگاه شد.
البته برخی از این گروه های اصلاح طلبی خود را از سران تندروی این جریان جدا کردند و در انتخابات مجلس نیز شرکت کردند و کاندیدا هم داشتند، اما نتوانستند آن رهبری منسجم این جریان اجتماعی را دوباره بازسازی و احیا کنند.
درواقع اصلاح طلبان فعال گروه های کوچکی هستند که در آن جایگاهی نیستند که رهبری مجموعه اجتماعی اصلاح طلب را داشته باشند در نتیجه به نظر می آید بازسازی در این جریان انجام نشده است.
البته شخصیت هایی هستند که جزو چهره های برجسته اصلاحات بودند و در عمل هم با فتنه مرزبندی کردند اما اینان به صورت اشخاص هستند و در کادر رهبری نقشی ندارند.
استفاده جریان اصلاحات از واژه انتخابات آزاد یک بهانه سازی است. متاسفانه این جریان از اول انقلاب و آن زمانی هم که در چارچوب قانون حرکت می کرد همیشه یک طوری موضع داشت که موقعی کار درست است که ما رای بیاوریم.
حتی در زمان حضرت امام(ره) نیز رای نمی آوردند؛ نوک پیکان خود را متوجه شورای نگهبان می کردند و نمی گفتند که اگر رای نیاوردیم عملکردمان طوری بوده که مردم اعتماد نکردند، فوری قانون را زیر سوال می بردند؛ که نمونه اش انتخابات سال 88 بود.
همچنین نبوی ضمن انتقاد از تعدد کاندیداها در جریان اصولگرایی، راهکاری را برای ائتلاف میان طیف های مختلف اصولگرایی و رسیدن به یک کاندیدای مشترک ارائه کرد.
متأسفم که به کسی که 4 سال رئیس جمهور این مملکت بوده با 21 میلیون رأی اینطوری حمله میشه.فقط خدا ببخشتتون.همین