arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۷۴۴۹
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۵ - ۲۴ آذر ۱۳۹۱

معاون آژانس: گفت گوی اخیر با تهران، خوب و همراه با پیشرفت بود/ باز هم بسته پیشنهادی برای ایران

هرمان ناکارتس، معاون آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پس از ترک تهران گفت که انتظار می‌رود گفت‌وگوهای ماه آینده با ایران به یک «تعامل» منجر شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
هرمان ناکارتس، معاون آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پس از ترک تهران گفت که انتظار می‌رود گفت‌وگوهای ماه آینده با ایران به یک «تعامل» منجر شود.

به گزارش انتخاب ؛ معاون آژانس که روز جمعه در فرودگاه وین با خبرنگاران سخن می‌گفت افزود: «انتظار داریم که دیدگاه شکل‌یافته را نهایی کنیم و بلافاصله آن را به مرحله‌ی اجرا بگذاریم».

ناکارتس همچنین گفت‌وگوهای اخیر در تهران را «خوب و همراه با پیشرفت» خواند.

وی همچتیت تایید کرد که دور بعدی گفت‌وگوها شانزده ژانویه (بیست‌وهفتم دی) برگزار خواهد شد.

هرمان ناکارتس، سرپرست هیئت بلندپایه آژانس و معاون یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس، در فرودگاه وین به خبرنگاران گفت که هدف از مذاکرات دستیابی به توافقی برای حل مسائل مربوط به "ابعاد نظامی احتمالی" برنامه هسته‌ای ایران است تا نگرانی جامعه بین‌المللی از این بابت برطرف شود.

اظهارات نماینده ایران

علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس اتمی، گفت‌وگوهای دو طرف را "فشرده، مثبت و سازنده" توصیف کرده است. نماینده ایران در آژانس گفته است: «طرفین در این مذاکرات توافق کردند دور بعدی مذاکرات در روز ۲۷ دی ماه سال جاری برابر با ۱۶ ژانویه ۲۰۱۳ در تهران برگزار شود.»

علی‌اصغر سلطانیه توضیح بیشتری درباره محتوای مذاکرات و مسائل مطرح شده ارائه نداد. از جانب آژانس نیز گزارش مشروحی منتشر نشده است.

یک بسته پیشنهادی برای ایران

به موازات سفر هیئت فنی آژانس به ایران، اعلام شد که علی باقری معاون سعید جلیلی، سرتیم مذاکره‌کنندگان ایرانی، و هلگا اشمیت، معاون کاترین اشتون، سرپرست روابط خارجی اتحادیه اروپا، درباره مذاکرات آینده ایران با گروه ۱+۵ گفت‌وگوی تلفنی انجام داده‌اند.

"اتحادیه اروپا" قصد دارد بار دیگر یک "بسته پیشنهادی" به ایران ارائه کند. اتحادیه در عوض از ایران انتظاراتی دارد، که مهمترین آن عبارت است از توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی و تعطیل تأسیسات هسته ای فردو. در مقابل قدرت‌های غربی آماده هستند نیازهای فنی ایران را از لحاظ هسته‌ای برآورده کنند و امکانات فنی بیشتری در اختیار ایران قرار دهند.

از قول یک مقام آمریکایی گفته شده است که در دور جدید مذاکرات ایران با قدرت‌های بزرگ (گروه ۵ + ۱) "پیشنهاد اصلاح‌شده"‌ی این گروه به ایران ارائه خواهد شد.
نظرات بینندگان