arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۹۲۴
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۰ - ۱۴ بهمن ۱۳۸۹
این خبر تکمیل می شود| گزارش «انتخاب» از درگیری ها در مصر (17)

تيراندازي شديد در ميدان التحرير/ عذرخواهی نخست وزير مصر از حمله طرفدران مبارک به معترضان/چاقوکشی و تیراندازی حامیان مبارک به سمت معترضین/10 کشته و 1500 زخمی/بستن میدان تحریر برای جلوگیری از ورود حامیان مبارک

نخست وزير مصر: ماندن در ميدان تحرير دستاوردي براي تظاهرکنندگان نخواهد داشت/ در تيراندازي به سوي تظاهرکنندگان در ميدان التحرير شماري زخمي شدند / عمر سليمان دستور آزادي تظاهرکنندگان دستگير شده مصر را صادر کرد / با وجود تعهدات احمد شفيق سنگ پراني در ميدان التحرير ادامه دارد / هوادارن مبارک قصد دارند مانع تظاهرات فردا شوند / وزارت خارجه مصر به شدت از مداخله کشورهاي خارجي انتقاد کرد
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فرانس پرس گزارش داد: درگيری ها در ميدان "تحرير" قاهره همچنان ادامه دارد و شاهدان عينی می گويند طرفداران حسنی مبارک، رييس جمهوری مصر، بامداد روز پنجشنبه به سوی تظاهرکنندگان حاضر در ميدان "تحرير" تيراندازی کردند. تيراندازی های پراکنده از ساعت ۴ بامداد روز پنجشنبه آغاز شد.


 به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری انتخاب ، شبکه تلویزیونی العربیه نیز در خبری فوری اعلام کرد شمار تظاهرکنندگان در میدان التحریر در حال افزایش است.

تظاهرکنندگان تلاش می کنید امنیت ورودی های این میدان را حفظ کنند و مانع از ورود طرفداران مبارک به میدان شوند.

این شبکه افزود : نیروهای ارتش مصر مستقر در میدان التحریر بازداشت تظاهرکنندگان را آغاز کردند.

حرکت ده ها هزار نفر از معترضین به سمت میدان تحریر

الجزیره به نقل از خبرنگار خود گفت: اینترنت همچنان در بسیاری از نقاط مصر قطع می باشد و تلفن ها کار نمی کند.

الچزیره در ادامه گزارش داد: ده ها هزار نفر از مردم در حال رساندن خود به میدان تحریر هستند. همچنان در میدان تحریر طرفداران حسنی مبارک در حال پرتاب سنگ به معترضین هستند.

10 کشته و 1500 زخمی در درگیری ها

منابع پزشکی اعلام کردند: که شمار کشته شدگان به 10 نفر و شمار افرادی که زخمی شده اند به 1500 نفر رسیده است.

ارتش طرفداران مبارک را پراکنده کرد

گاردین به نقل از خبرنگار خود نوشت: حدود 10 دقیقه ی پیش ما سربازان ارتش را دیدیم که به حامیان مبارک می گفتند، پل(در نزدیکی ورودی به میدان تحریر واقع شده است) را ترک کنید. در کمتر از 6 یا 7 دقیقه تمام پل از حامیان مبارک خالی شد.

خبرنگار گاردین در ادامه می گوید: این امیدوار کننده است. هر دفعه که دیدیم که ارتش دخالت کرده، درگیری ها کاشه یافته است. مشکل این است که ما نمی دانیم دستوری که به سربازان ارتش داده شده است، چیست.

وی افزود: اما انها خوشبختانه دخالت کردند و هم اکنون درگیری که در میدان تحریر به وجود امده بود، پایان یافت.

ادامه ی درگیری ها بین معترضین و حامیان مبارک

الجزیره گزارش داد که در حال حاضر معترضین با حامیان مبارک در میدان تحریر درگیر هستند.

این شبکه تلویزیونی در ادامه به نقل از یکی از دکترهای حاضر در میدان تحریر گزارش داد: از دیشب تا به الان 7 نفر کشته شده اند.

ارتش اماده تیراندازی به حامیان مبارک

یک ژنرال بازنشسته ارتش مصر به بی بی سی گفت: اگر حامیان مبارک دوباره معترضین حمله کنند، ارتش اماده است که به انها تیراندازی کند.

بیانیه 5 کشور اروپایی بر علیه حسنی مبارک

رهبران پنج کشور انگلیس، فرانسه، المان، ایتالیا و اسپانیا طی بیانیه ای خواستار انتقال سریع قدرت شدند.

مذاکره عمرسلیمان با احزاب سیاسی

عمر سلیمان ، معاون رئیس جمهور مصر در حال گفتگو با احزاب مختلف سیاسی در کشور است ، تا بتواند به درگیری ها و اعتراضات در مصر پایان دهد.

دستگیری طرفداران مبارک توسط مردم

رویترز گزارش داد: معترضین 120 نفر از طرفداران مبارک را بازداشت کردند. معترضین کارتهای شناسایی انها را که نشان می دهد این افراد عضو نیروی پلیس یا حزب حاکم هستند، را از این افزاد گرفتند. بسیاری از انها در حالی دستگیر شدند که در حال حمله به معترضین بودند






الجزيره:هزاران نفر در اسکندريه به حمايت از تظاهرکنندگان در قاهره تجمع کرده اند

هزاران نفر در اسکندریه به حمایت از تظاهرکنندگان در قاهره تجمع کرده اند. الجزیره در خبری فوری اعلام کرد هزاران نفر از مردم اسکندریه در حمایت از معترضان در میدان التحریر قاهره ، در برابر مسجد حضرت ابراهیم در اسکندریه تجمع کرده اند.

سخنگوي اخوان المسلمين مصر: حسني مبارک بايد برود

سخنگوی اخوان المسلمین مصر تصریح کرد خواسته واحد مردم مصر نابودی دیکتاتوری حسنی مبارک است. به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان ، محمد مورسی گفت: سخنانی که حسنی مبارک رئیس جمهور مصر در اخرین سخنرانی اش مطرح کرده است برای مردم مصر قابل قبول نیست.

بیش از پنج میلیون مصری با تظاهرات خود با صدای روشن و بلند پیام خودشان را بیان داشتند مبنی بر اینکه به نظر انها رژیم حسنی مبارک سقوط کرده است.ازادی زندانیان سیاسی باید اغاز شود.مردم مصر با صدای واحد می گویند خواهان عصری جدید و رژیمی جدید هستند.باید بخشی از قانون اساسی مصر تغییر کند.این سخن مردم مصر است.

عذرخواهی نخست وزير مصر از حمله طرفدران مبارک به معترضان

احمد شفیق نخست وزیر مصر روز پنجشنبه به علت خشونت های بیست و چهار ساعت گذشته در قاهره عذرخواهی کرد و وعده داد عاملان این درگیری ها مجازات شوند. شفیق گفت :  ‌ هیچ توجیهی برای حمله به افرادی که تظاهرات مسالمت آمیز برگزار می کنند، وجود ندارد و از اینرو من عذرخواهی می کنم . این دومین بار است که نخست وزیر مصر در این هفته عذرخواهی کرده است.

به گزارش خبرگزاری انتخاب؛ وی پیشتر به جوانان مصری گفته بود از این که دولت این کشور زودتر به درخواست های آنها برای تغییر توجه نکرده، متاسف است. با این حال، گزارش ها حاکی از آن است که دیگر مقامات دولت مصر همچنان به رد هرگونه دست داشتن دولت این کشور در حملات روز چهارشنبه به معترضان ادامه داده اند. به گزارش خبرگزاری آلمان از قاهره، در حالی که تلویزیون دولتی مصر اعلام کرد دولت این کشور در حال وارد شدن به مذاکرات با معترضان مخالف مبارک است، گزارش هایی نیز وجود دارد مبنی بر این که مخالفان تا زمانی که مبارک از سمت ریاست جمهوری کناره گیری نکند، از مذاکره خودداری خواهند کرد.

بان کي مون : انتقال قدرت در مصر بايد از حالا آغاز شود

دبیر کل سازمان ملل روز پنجشنبه با درخواست خویشتنداری از مصریها ، از تشدید خشونت در مصر ابراز نگرانی کرد و گفت مرحله انتقال قدرت در مصر باید اکنون آغاز شود . به گزارش خبرگزاری رویترز از قاهره ، بان کی مون در کنفرانس خبری در لندن گفت بسیاری از مردم اکنون از دولت می خواهند اصلاحات کند .

درخواستهایی مبنی بر انتقال قدرت به صورت بسیار سازمان یافته و مسالمت آمیز وجود دارد .

اگر نیاز به انتقال قدرت است بهتر است که زودتر صورت گیرد و به تاخیر نیفتد .

انتقال قدرت باید از همین حالا آغاز شود .

وی تصریح کرد مهم آن است که قدرت در مصر به صورت مسالمت آمیز منتقل شود . بان کی مون گفت  از همه طرفها می خواهم بدون تاخیر در این روند شرکت کنند .

نباید خطر متزلزل شدن ثبات را در سراسر خاورمیانه دست کم بگیریم . وی بر آمادگی سازمان ملل برای حمایت از اصلاحات شجاعانه ای که از خواسته های ملتها حمایت کند تاکید کرد و گفت باید از آزادی بیان در مصر هم از جانب تظاهرکنندگان و هم از جانب خبرنگاران کاملا حمایت شود . دبیر کل سازمان ملل تصریح کرد دولت مصر باید با توجه زیاد به تمایلات ملت گوش کند

لحظه به لحظه بر شمار تظاهرکنندگان افزوده مي شود

یک شاهد عینی در قاهره در ارتباطی زنده تلفنی، از افزایش شمار تظاهر کنندگان ضد دولتی خبر داد. این شخص که به دلیل مسائل امنیتی خواست نامش فاش نشود، گفت: میدان التحریر در بیست ساعت گذشته صحنه درگیری شدید میان مخالفان و هواداران حسنی مبارک رئیس جمهور مصر بود.

وی ادامه داد: آنچه که در درگیری های امروز حائز اهمیت بود و جای شگفتی داشت، مداخله نکردن ارتش در این درگیری ها بود که انتقادهای شدیدی را به دنبال داشته است. این شهروند قاهره گفت: امروز برای نخستین بار از آغاز ناآرامی های مصر شاهد آن بودیم که عده ای با لباس های شخصی سوار بر اسب و شتر و در حالی که شمشیر بر دست داشتند، به صفوف مخالفان دولتی حمله می کردند.

وی با بیان این مطلب که عده از لباس شخصی ها که به اسارت مردم در آمده اند، کارت شناسایی دولتی داشته اند، خاطر نشان کرد: با این حال معترضان حکومت سی ساله حسنی مبارک توانستند آنها را از میدان التحریر عقب برانند و اکنون لحظه لحظه بر شمار تظاهرکنندگان افزوده می شود. وی فردا (جمعه) را روزی تاریخی و سرنوشت ساز برای ناآرامی های اخیر مصر توصیف کرد.

مقام هاي مصر از خبرنگاران خواستند هتل هاي خود را ترک کنند

مقام های امنیتی مصر به خبرنگاران خارجی دستور دادند هتل های پیرامون میدان التحریر را ترک کنند. از سوی دیگر تحصن کنندگان در میدان التحریر نیز تاکید کردند تنها پس از برکناری حسنی مبارک از قدرت حاضر به گفتگو هستند

وزارت خارجه مصر به شدت از مداخله کشورهاي خارجي انتقاد کرد

وزارت خارجه مصر با شکستن سکوت خود به شدت از جامعه بین المللی برای مداخله در امور داخلی این کشور انتقاد کرد. به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان یک مقام وزارت خارجه مصر گفت مسئله مبارک رئیس جمهور مصر و اینکه ایا او تا پایان دوره ریاست جمهوریش در قدرت باقی بماند یا خیر، به مسئله ای بسیار بحث انگیز تبدیل شده است.

حال ما شاهد رویارویی طرفداران مبارک با تظاهرکنندگان مخالف او هستیم.

لازم است تا مردم بر احساسات خود مسلط شوند تا طرحی که مبارک برای دوره انتقالی پیشنهاد کرد تحقق پیدا کند.

این بهترین گزینه برای کشور است نه اینکه کشورهای دیگر و مقامات انها بخواهند دیدگاههای خود را به ما دیکته کنند.

تيراندازي شديد در ميدان التحرير

شبکه تلویزیزیونی العربیه لحظاتی پیش در خبری فوری از تیراندازی شدید در میدان التحریر خبر داد. همچنین این شبکه در خبری دیگر افزود: احمد شفیق نخست وزیر مصر برای مذاکره با تظاهرکنندگان در میدان التحریر اعلام آمادگی کرده است

هوادارن مبارک قصد دارند مانع تظاهرات فردا شوند

خبرنگار شبکه تلویزیونی یورونیوز در ارتباطی زنده تلفنی از قاهره گزارش داد: هوداران حسنی مبارک رئیس جمهور مصر در نظر دارند تمام تلاش خود را بکار بندند تا از تظاهرات فردای مخالفان جلوگیری کنند. لوییس کاربالو گفت: مخالفان دولت مصر قصد دارند همانند جمعه گذشته، فردا را به عنوان روز راهپیمایی بزرگ اعلام کنند و در نتیجه احتمالا شاهد تظاهرات عظیمی خواهیم بود.

این خبرنگار ادامه داد: اما آنچنان که از شواهد پیداست، طرفداران مبارک در صدد آن هستند تا به هر شکل ممکن مانع برگزاری این تظاهرات شوند و خیابان ها را تحت کنترل خود در آورند. کاربالو ادامه داد: سیاست مبارزه و آزار معترضان دولتی از دیروز آغاز شده و امروز با درگیری شدید میان مخالفان و موافقان دولت مصر در میدان التحریر، به اوج خود رسید.

خبرنگار یورونیوز ادامه داد: تعداد هواداران دولت در میدان التحریر و سایر خیابان های قاهره به مراتب بیشتر از روزهای گذشته است و مانع پیوستن مردم به یکدیگر و حضور خبرنگاران در این میدان می شوند. وی شرایط موجود در مصر را بسیار پیچیده خواند و محدودیت خبرنگاران خارجی برای پوشش خبری تحولات این کشور را بسیار زیاد توصیف کرد. این خبرنگار گفت: فیلم برداری از صحنه های تظاهرات و ناآرامی ها بسیار مشکل و حتی رفت و آمد با تلفن همراه نیز بسیار سخت است.

با وجود تعهدات احمد شفيق سنگ پراني در ميدان التحرير ادامه دارد

با وجود آنکه احمد شفیق نخست وزیر مصر در کنفرانس خبری از تکرار نشدن حوادث میدان التحریر خبر داد اما سنگ پراکنی اراذل و اوباش به سوی تظاهرکنندگان در میدان التحریر ادامه دارد. این شبکه در خبری دیگر افزود: درگیری میان طرفداران و مخالفان حسنی مبارک در شهر سوئز ادامه دارد.

عمر سليمان دستور آزادي تظاهرکنندگان دستگير شده مصر را صادر کرد

عمر سلیمان معاون رئیس جمهور مصر روز پنجشنبه دستور آزادی فوری جوانان دستگیر شده این کشور را صادر کرد.

در تيراندازي به سوي تظاهرکنندگان در ميدان التحرير شماري زخمي شدند

در تیراندازی به سوی تظاهرکنندگان در میدان التحریر شماری زخمی شدند. الجزیره در خبری فوری اعلام کرد به سوی تظاهرکنندگان در میدان التحریر تیراندازی شده و شماری از آنان زخمی شده اند.

نخست وزير مصر: ماندن در ميدان تحرير دستاوردي براي تظاهرکنندگان نخواهد داشت

احمد شفیق نخست وزیر مصر پنج شنبه در کنفرانسی خبری اعلام کرد باقی ماندن در میدان تحریر قاهره دستاورد بیشتری برای تظاهر کنندگان نخواهد داشت. وی همچنین با اشاره به درگیری های مرگبار در مرکز قاره بین طرفداران و مخالفان حسنی مبارک رئیس جمهوری این کشور گفت به اندازه کافی نیروی پلیس در اختیار ندارد تا امنیت را در کشور تامین کند
نظرات بینندگان