arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۹۲۴۲۷
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۰۹ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۱

واکنش شرکت پالایش و پخش در مورد توقف تولید بنزین پایه متانول 35 درصدی

از سال 1980 متانول به صورت تجاری در ترکیب بنزین با نسبت های 3، 5، 15، 30 و 85 درصد مورد استفاده قرار گرفته است که جهت بررسی این ادعا می‌توان به سایت شرکتmethanex به آدرس اینترنتی www.methanex.com مراجعه کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
چندی پیش انجمن خودروسازان ایران اقدام به انتشار نامه‌ای خطاب به معاونت سازمان حفاظت محیط زیست در پی درج خبر رونمایی از تولیدبنزین پایه الکلی با مخلوط 35 درصدی متانول کرده بود. 

به گزارش باشگاه خبرنگاران، چندی پیش انجمن خودروسازان ایران اقدام به انتشار نامه‌ای خطاب به معاونت سازمان حفاظت محیط زیست در پی درج خبر رونمایی از تولیدبنزین پایه الکلی با مخلوط 35 درصدی متانول کرده بود. 

بر همین اساس احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران در نامه‌ای به معاون سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص توقف تولید بنزین پایه متانولی ارسال کرد که در این خصوص شرکت ملی پالایش و پخش جوابیه ذیل را منتشر کرده است: 

براساس این گزارش: از سال 1980 متانول به صورت تجاری در ترکیب بنزین با نسبت های 3، 5، 15، 30 و 85 درصد مورد استفاده قرار گرفته است که جهت بررسی این ادعا می‌توان به سایت شرکتmethanex به آدرس اینترنتی www.methanex.com مراجعه کرد. 

این گزارش حاکی از آن است، با توجه به افزایش تقاضای بنزین، حجم بالای تولید متانول در داخل کشور و واحدهای جدید الاحداث در دست اقدام، رعایت شاخص‌های زیست محیطی، مزیت‌های اقتصادی و تنوع سبد سوخت در بخش حمل و نقل، پس از بررسی های آزمایشگاهی متعدد نمونه بنزین متانولی با مشخصات گوگرد ppm20، مرکاپتان7.1 پی پی ام ، عدد اکتان 90، محتوای بنزن صفر، اروماتیک 13 درصد حجمی، آزمایش خوردگی a1 و مکمل‌های بازدارنده به منظور کنترل فشار بخار و جلوگیری از فرایند دو فازی با همت متخصصان داخلی در مقیاس آزمایشگاهی در حال تولید است. 

در خصوص مزیت استفاده از این نوع بنزین می‌توان به عدد اکتان (134-129) و نسبت اکسیژن به کربن بالا در ترکیب بنزین متانولی، راندمان بالای انرژی و کاهش قابل ملاحظه ترکیبات آروماتیکی که منجر به بهبود آرام سوزی و کاهش قابل ملاحظه انتشار ترکیبات CO، HC و PM خواهد شد، اشاره کرد. 

چنانچه در نمودارهاي زير مشخص است 15 درصد حجمي متانول، عدد اكتان بنزين پايه را حداقل 6 واحد و نفتاي پايه را با افزايش 35 درصد 66 واحد افزايش و انتشار آلايندگي را به ميزان قابل توجه كاهش مي‌دهد.







بر اساس اين گزارش، چين با وجود ظرفيت پالايشي و زير ساخت‌هاي تكنولوژي از متانول استفاده مي‌نمايد (تصوير 1 و 3). 

مسلماً به دلايل كاهش هزينه توليد بنزين، حجم بالاي منابع ذغال سنگ و پتانسيل هاي وارداتي از خاورميانه و اهرم‌هاي كنترل قيمت بنزين توسط دولت مركزي و توسعه و تنوع سازي سبد سوخت با توجه به تقاضاي آتي مي باشد كه بيش ا ز 3 ميليون تن متانول جايگزين بنزين شده و 18 تا 22 استان (تصوير 3) از تركيب متانول در حمل و نقل استفاده مي كنند كه به عنوان نمونه بيش از 770 جايگاه و 14 ميليون خودرو در استان shanxi از اين سوخت استفاده مي‌نمايند. 
 
همچنين شركت‌هايي مانند chery، shanghai maple، gelly خودروهاي سازگار با استفاده از درصد بالاي متانول توليد مي‌كنند كه بايد هشداري براي شركت هاي خودروسازي باشد كه خود را با تنوع سازي سبدسوخت در داخل كشور همراه نمايند./ر

تصویر شماره 1



تصویر شماره 2


تصویر شماره 3

نظرات بینندگان