پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : طی روزهای اخیر، بسیاری به دلیل شور و اشتیاق گروههایی از مردم برای تماشای مراسم حد یا اعدام ، گلایه کرده و نسبت به رواج و تشدید چنین اخلاقی هشدار داده اند.
سرویس
اندیشه پایگاه خبری "انتخاب" در این مورد، تنها به ذکر روایتی از امیرالمومنین(ع)
اشاره می کند که در جلد 28 وسائل الشیعه باب 22 از ابواب مقدمات حدود و
احکام عمومی بدان اشاره شده و در آن حضور و نگریستن به اجرای حدود در آن به
شدت تقبیح شده است:
تصویر فوق، مردم را برای تماشای یک مسابقه پرهیجان نشان نمی دهد، این همه آمده اند تا مراسم اعدام را تماشا کنند یعقوبی از پدرش نقل می کند امیرالمومنین(ع) در
سفری به بصره، شاهد هجوم مردم برای دیدن صحنه اجرای حد بوده اند و این
موضوع عامل سؤال حضرت از قنبر شده که: "برو ببین این افراد که هستند و برای
چه هجوم آورده اند!" و قنبر پس از رؤیت این جمعیت به حضرت عرضه می دارد که
برای دیدن اجرای حد هجوم آورده اند. حضرت پس از نگاه به چهرۀ افراد مهاجم
می فرمایند:
زشت باد چهره هائی که دیده نمی شوند مگر در حوادث زشت و تلخ؛
این آدم ها فضول رجال و مردمند –یعنی ته مانده های جامعه که در ادبیات
امروز از آنان به اراذل و اوباش تعبیر می شود – قنبر، آنان را از چشم من
دور ساز!
لطفاً یؤمن بعض ویکفرببعض نباشید.
بی شک جان دادن انسانی بر روی دار مجازات ویا اجرای حد مانند قطع ید ورجم هیچ لذتی ندارد الا اینکه شخص به قصاء القلب دچار شده است بنابراین دیدن قصاص واجرای حد برای عبرت گرفتن مردم بسیار سودمند است.
امان ازاین ملت که حتی جان کندن افراد هم براشون تفریح هست
به نظرم برداشتتان سطحی بوده است.
علی مولا
علی
علی
با سلام
احتراماً، این که عده ای از مؤمنین باید ناظر بر اجرای حکم باشند روایت نیست، آیه قرآن است. در آیه نیامده است که عده ای از "ناس" که شامل همه مردم اعم از مؤمن و کافر است شاهد بر اجرای حکم باشند. در آیه نیامده که عده ای از اهل کتاب که شامل یهودیان و نصاری و مسلمانان است شاهد اجرای حکم باشند. در آیه نیامده که گروهی از مسلمانان که اعم از مسلمان مؤمن و مسلمان غیر مؤمن است شامل اجرای حکم باشند.
جناب آقای پیراسته فر
قبل از ادامه مطلب از جنابعالی سؤال می کنم که مگر نباید نصف سهمین را به سادات فقیر داد؟ آیا شما برای پرداخت سهم سادات یک دسته اسکناس به دست می گیرید و سر خیابان می ایستید و به هر رهگذری مقداری پول می دهید به این امید که شاید در بین آنها تعدادی سید فقیر هم باشد و یا این که سید فقیر را با وسواس شناسایی می کنید و دین خود را ادا می کنید؟
حالا بپردازیم به ادامه مطلب:
اگر در قرآن آمده است که گروهی از مؤمنین باید شاهد بر اجرای حدود باشند، آیا معنایش این است که همه "ناس" را برای اجرای حکم فرا بخوانید که شاید در بین آنها گروهی مؤمن هم باشند؟ و یا این که از حضور غیر مسلمان غیر مؤمن باید جلوگیری شود. آیا خبرنگار خارجی غیر مسلمان غیر مؤمن که با هدف بی آبرو کردن ما در جهان با دوربین خود ناظر بر اجرای حکم است هم شامل آیه قران می شود؟ آیا زن مسن مؤمنی که بیماری قلبی دارد نیز شامل آیه قرآن است؟ آیا زن حامله بچه به بغل هم باید ناظر بر اجرای حکم باشد. آیا کودکان خردسال هم شامل هستند؟
جناب آقای پیراسته فر
مطلب به این سادگیها نیست. اگر دستور خداوند تبارک تعالی در قرآن مجید آن است که گروهی از مؤمنین باید ناظر بر اجرای حکم باشند -که چنین است- باید گروهی از مؤمنین با شرایطی خاص شناسایی و گزینش شوند، تا غیر مسلمانان، و مسلمانانی که هنوز شایستگی داشتن لقب مؤمن را پیدا نکرده اند شاهد بر اجرای حکم نباشند، زیرا که بر اساس دستور کتاب آسمانی ما "باید گروهی از مؤمنین ناظر بر اجرای حکم باشند" و لاغیر