پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : معاون فنی سامانه هوشمند سوخت با اعلام اینکه تاکنون حدود یک میلیون کارت سوخت از نسل جدید این نوع کارتها تولید و توزیع شده است، کدگذاری کارتهای سوخت را برای جلوگیری از مهاجرت کارت رد کرد.
شهرام رضایی در گفتوگو با ایسنا، با اعلام اینکه بعد از رونمایی از نسل جدید کارتهای سوخت (24 آبان ماه 91) تاکنون حدود یک میلیون کارت سوخت از این نسل تولید و توزیع شده است، گفت: ماهانه حدود 250 هزار کارت جدید سوخت تولید و توزیع میشود.
وی با اظهار اینکه این تعداد کارت سوخت جدید برای خودروهای جدید و افرادی که درخواست المثنی داشتهاند، صادر شده است تاکید کرد: کارتهای سوخت قدیمی نیازی به تعویض ندارند، چرا که این کارتها همچنان امن و قابل استفادهاند.
معاون فنی سامانه هوشمند سوخت با یادآوری اینکه نسل جدید کارتهای سوخت با همان قیمت 10هزار تومان تحویل دارندگان خودرو میشود، اظهار کرد که شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی قیمت کارتهای جدید سوخت را افزایش نداده است، چرا که نمیخواهد هزینهی R&D (تحقیقات) خود را به مردم تحمیل کند.
با رونمایی از نسل جدید کارت هوشمند سوخت انحصار ساخت این نوع کارتها توسط متخصصان ایرانی شکسته شد. پیش از این کارت هوشمند خام مورد استفاده در سامانه هوشمند سوخت از شرکت خارجی به صورت انحصاری تامین میشد.
یکی از قابلیتهای نسل جدید کارتهای هوشمند سوخت استفاده از آن برای پرداخت بهای خریدهای روزانه و بلیط اتوبوس و مترو است.
کارت هوشمند سوخت پنج سال پیش طراحی شده است و اکنون با ارتقاء قابلیتهای آن نه تنها دارنده آن، بلکه جایگاهداران سوخت نیز از آن منتفع میشوند. همچنین امنیت نسل جدید کارتهای سوخت افزایش قابل توجهی یافته است و امکان استفاده از نوار مغناطیسی آن نیز فراهم شده است. البته پرداخت الکترونیکی بهای سوخت یا همان کیف پول الکترونیکی نیز در کارتهای نسل جدید دیده شده است.
کدگذاری کارتهای سوخت صحت ندارد
رضایی با تاکید بر اینکه خبر کدگذاری کارتهای سوخت صحت ندارد، گفت: با توجه به اینکه خبرهایی مبنی بر مهاجرت کارتهای سوخت به مناطق مرزی و افزایش مصرف در شهرهای مرزی افزایش یافته بود، شرکت ملی پخش در حال بررسی است تا مطمئن شود که مهاجرت کارت به مناطق مرزی وجود دارد یا خیر.
وی افزود: برهمین اساس شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی طرحی را در دست بررسی دارد که در صورت صحت مهاجرت کارتهای سوخت بتواند مانع از انجام این کار شود.
این مقام مسوول در شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی با تاکید بر اینکه این شرکت قصد کدگذاری کارتهای سوخت بنزین و گازوئیل را ندارد، گفت: در صورت انجام طرحی برای جلوگیری از مهاجرت کارت سوخت این اقدام تنها برای کارتهای سوخت گازوئیل عملی میشود و این کار ربطی به کارتهای سوخت بنزین ندارد.
رضایی خاطر نشان کرد: طرح جلوگیری از مهاجرت کارتها به معنی محدودکردن کارتها بهطوری که افراد مجبور شوند در نقاط مشخصی سوختگیری کنند نیست؛ بهطوری که حتی برای کارتهای سوخت دیزل که مورد نظر این طرح است نیز محدودیتی اعمال نخواهد شد.
وی همچنین با رد اعمال محدودیت در دفعات سوختگیری خودروهای دیزلی( یکبار در روز) برای جلوگیری از جابه جایی کارت سوخت، در مورد روشهای جلوگیری از مهاجرت کارت توضیح داد: شرکت پخش برای انجام چنین کاری روشهای متعددی در نظر دارد، البته در برخی از نقاط مرزی سهمیهبندی منطقهای سوخت صورت گرفته و تعداد دفعات سوختگیری مشخص شده است.
به گفته معاون فنی سامانه هوشمند سوخت سهمیهبندی مخصوص استانهایی است که استانداران آنها درخواست ایجاد چنین محدودیتی کردهاند.
مهاجرت کارت وجود ندارد
وی در مورد زمان اجرای طرح جلوگیری از مهاجرت کارتها یادآور شد که این طرح جلوگیری از مهاجرت کارتها تنها در صورتی انجام میشود که شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی مطمئن شود مهاجرت کارت وجود دارد.
با وجود این معاون فنی سامانه هوشمند سوخت معتقد است که مهاجرت کارت سوخت در کشور وجود ندارد!
رضایی در پایان با اظهار اینکه جلوگیری از مهاجرت کارت سوخت تنها برای جلوگیری از خروج ثروت کشور و برخورد با سودجویان صورت خواهد گرفت، خاطر نشان کرد: شرکت ملی پخش در تمام مراحل اجرای طرح این موضوع را در نظر دارد که مصرفکنندگانی که درست مصرف میکنند دچار مشکل نشوند.