arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۹۵۹۷۲
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۲۱ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۱

مشایی: عبدالله گل به مرسی گفت کل کنفرانس اسلامی یک طرف و حضور احمدی‌نژاد در مصر یک طرف دیگر

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا نوشت:

اسفندیار رحیم مشایی در پایان سفر رییس‌جمهور به مصر تصریح کرد: یکی از دلایل اهمیت سفر رییس جمهور ایران به مصر این است که بعد از قطع روابط دیپلماتیک بین ایران و مصر بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این اولین سفری است که یک رییس‌جمهور ایرانی به مصر انجام می‌دهد و این موضوع برای دو ملت و همچنین جهان اسلام و سطح بین‌الملل بسیار مهم است، چنانکه رسانه‌های مهم جهانی، منطقه‌ای و همچنین دو کشور در حجم بالایی به این سفر توجه داشتند.

رییس دبیرخانه جنبش غیرمتعهدها همچنین به جایگاه احمدی‌نژاد در جهان اسلام اشاره کرد و گفت: مساله بعدی حضور شخص آقای احمدی‌نژاد بود که در حال حاضر به عنوان یک شخصیت بی‌نظیر بین‌المللی در مجامع جهانی بخصوص جهان اسلام شناخته می‌شود.

اهم اظهارات رییس دبیرخانه جنبش عدم تعهد در گفت و گو با ایسنا در ادامه می آید:


• دو ملت ایران و مصر از لحاظ مختلف ضمن مشابهت‌هایی که با هم دارند، تاثیر استراتژیک نیز در مسائل مختلف جهان اسلام، منطقه و عرصه بین‌الملل دارند.
• وضعیت سیاسی ایران و مصر در طول سالیان گذشته باعث شد که این دو کشور هیچ وقت آنطور که انتظار می‌رود در کنار هم برای حل مشکلات جهان اسلام و ایجاد ظرفیت‌های مشترک برای تحولات جهانی قرار نگیرند.
• بعد از پیروزی انقلاب اسلامی زمانی که ایران از موقعیت ژندارم منطقه در موقعیت بالاتری دست یافت و به جایگاه یک کشور انقلابی در منطقه دست یافت، حکومت مصر به جای آن سابقه انقلابی حضور در خط مقدم مبارزه تبدیل به حکومتی شد که در سازش با صهیونیست‌ها پیشرو شد و اقدام به امضای پیمان کمپ‌دیوید کرد و این یکی از دلایل اصلی قطع روابط دیپلماتیک بین ایران و مصر بود.
• اکنون انقلابی در مصر ایجاد شده و یک بار دیگر مردم مصر نسبت به ظرفیت‌های دینی و ملی خود آگاه شده‌اند و اگر ایران و مصر اکنون در کنار هم قرار بگیرند می‌توانند در جهان اسلام و در منطقه خاورمیانه بسیار تاثیرگذار باشند و تحولات بزرگی را صورت دهند.

احمدی‌نژاد در حد مقدور در جهت بسترسازی مناسبات ایران و مصر اقدام کرد
• ما همچنان در وضعیت قطع رابطه هستیم و دفتر حافظ منافع دو کشور فعال هستند، در این شرایط حضور رییس‌جمهور در مصر می‌تواند زمینه‌ساز شکل‌گیری یک قدرت فوق‌العاده بزرگی بین ایران و مصر در منطقه باشد و آقای احمدی‌نژاد در این سفر با وجود این‌که این سفر یک سفر دوجانبه نبود تلاش کرد تا حد مقدور در جهت بسترسازی مناسبات بین دو کشور اقدام کند.
• در گفتگوی رییس‌جمهور با رییس الازهر، رییس‌جمهور در این دیدار بر اهمیت وحدت بین مسلمین تاکید کردند. این دیدار که آقای احمدی‌نژاد در دانشگاه الازهر داشتند و با مقامات این دانشگاه دیدار کردند، فوق‌العاده اثرگذار است.
• آقای احمدی‌نژاد شخصیت کم‌نظیر بین‌المللی هستند و در جهان اسلام از معروفیت و محبوبیت بالایی برخوردارند، مورد وثوق هستند و ایران نیز به عنوان پرچمدار حرکت‌های اصلاحی در جهان و مبارزه علیه استکبار شناخته شده و در این زمینه خط مقدم است. جایگاه ایران در جهان اسلام ویژه است.
رییس الازهر احمدی‌نژاد را در عین سادگی، پرجاذبه و قدرتمند خواند
• در ابتدای این جلسه رییس دانشگاه الازهر احساساتشان را از دیدار با رییس‌جمهور بیان کردند و اعلام کردند که ایشان مرد بزرگی است و در عین سادگی، پرجاذبه و قدرتمند است، در این دیدار بر ضرورت اتحاد بین شیعه و سنی تاکید شد. هم‌چنین بر ضرورت پرهیز از اختلاف تاکید شد و این‌که باید در راستای وحدت حرکت کنیم و وحدت بین مسلمین را افزایش دهیم.


• رییس‌جمهور در این جلسه بر اهمیت عدالت تاکید کردند و اظهار داشتند تحقق عدالت نیازمند انسان عادل است؛ انسانی به مانند پیامبر (ص) که درک و فهم حقیقی از اسلام و قرآن داشته باشد. از عدالت درک درستی داشته باشد و ایشان به نحو شایسته موضوع حضرت ولی‌عصر (عج) را مطرح کردند و تاکید کردند که ولی‌عصر یک بحث فرقه‌ای نیست و فقط به مسلمانان تعلق ندارد و متعلق به کل جامعه‌ی بشری است و طرح موضوع حضرت ولی‌عصر (عج) اختلاف‌انگیز نیست؛ چرا که ایشان باعث نجات تمام بشریت خواهد بود و فصل مشترک تمام انسان‌ها است.
• انعکاس سخنان آقای احمدی‌نژاد در نزد اساتید حاضر در این جلسه جالب بود و گویی برای اولین بار بود که به این شکل به موضوع انسان کامل و عدالت نگاه می‌کردند، فارغ از دیگر مسائل.
• در پاسخ به این سوال که {برخی رسانه‌های عربی مطرح کردند که در این جلسه در مورد مساله‌ی بحرین، مساله‌ی سوریه و هم‌چنین اهل سنت اهواز مطالبی از سوی شیخ الازهر مطرح شده است}: در مورد مساله‌ی که شما اشاره می‌کنید مبحثی مطرح نشد.

توده‌های مردم مصراستقبال باشکوهی از رییس‌جمهور داشتند
• زیارت رییس‌جمهور از زینبیه و راس‌الحسین در فرصتی بود که رییس‌جمهور با مردم مواجه شود و از نزدیک دیداری داشته باشند و شما خود مشاهده کردید که توده‌های مردم چه استقبال باشکوهی از رییس‌جمهور کردند و من فکر می‌کنم، اگر برای اجتماع مردمی برنامه‌ریزی می‌شد یک رویداد تاریخی در مصر شکل می‌گرفت.
• در حاشیه این سفر نشست سه‌جانبه‌ای بین روسای جمهور ایران، عبدالله گل رییس‌جمهور ترکیه و آقای مرسی رییس‌جمهور مصر صورت گرفت و آقای عبدالله گل در آن جلسه خطاب به آقای مرسی با عبارتی شبیه به این گفت کل کنفرانس اسلامی و نشست در مصر یک طرف و حضور آقای احمدی‌نژاد در مصر یک طرف دیگر.
• یکی از کارهای خوبی که در این سفر انجام شد اعلام این موضوع بود که از این به بعد تجار و گردشگران مصری برای آمدن به ایران احتیاج به گرفتن ویزا ندارند و روادید از سوی ایران در این ارتباط لغو شد و این موضوع در راستای گسترش توسعه روابط بین دو کشور انجام شد و ان‌شاءالله وزارت خارجه به محض پایان این کنفرانس عملیات اجرایی این کار را انجام می‌دهد و این هدیه خوبی بود که در طی این سفر از طرف ایران به مردم مصر داده شد.

کفشی به سمت رییس جمهور پرت نشد
• در پاسخ به سوالی درباره {برخی مسایل حاشیه‌ای این سفر از جمله تلاش یک فرد معارض سوری برای اهانت به رییس‌جمهور}: ما تصاویر را بررسی کردیم و دیدیم اصلا کفشی پرتاب نمی‌شود و دست آن فردی که در برخی از رسانه‌ها دائما پخش می‌شود، فاصله‌اش با آقای احمدی‌نژاد یک متر بیشتر نیست و اگر کفشی پرتاب می‌شد با توجه به فاصله کمی که وجود داشت به آقای رییس‌جمهور می‌خورد و در واقع باید او را می‌زد. آنها این صحنه را طراحی کرده بودند تا از آن استفاده کنند تا خبر حضور احمدی‌نژاد و استقبالی که از وی شد را در مصر را تحت تاثیر و تحت الشعاع قرار دهد و ذهن‌ها را از این حادثه بزرگ منحرف کنند.

نظرات بینندگان