arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۹۶۷۱۸
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۰۹ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۱

گروکشی جدید روسیه با ایران!

روسیه در تابستان 2010 به دنبال صدور قطعنامه شورای امنیت در خصوص ممنوعیت صادرات تسلیحاتی به ایران، قرارداد فروش موشک های اس 300 به ایران را به صورت یکجانبه لغو کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون وزیر خارجه روسیه طی سخنانی که بیشتر به یک گروگشی کم سابقه شباهت دارد، دریافت موشک های اس 300 از سوی ایران را به شرط عمل به قطعنامه شورای امین دانست!

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب؛ سرگی ریابکوف، معاون وزارت امور خارجه روسیه مدعی شد: ایران نمی تواند تا زمانی که به قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل در خصوص برنامه های هسته ای اش عمل نکرده و در مقابل از پاداش لغو تحریم ها بهره مند نشده، موشک های اس 300 را دریافت کند.

وی این اظهارات را در گفت و گو با خبرگزاری اینترفکس بیان کرده است.

ایران هنوز نسبت به این موضع مقام ارشد روسی، واکنشی نشان نداده است.

ایران در آوریل 2005 قراردادی به ارزش 800 میلیون دلار برای دریافت 65 سامانه S-300 PMU-1 با روسیه امضا کرد. ایران 166 میلیون و 800 هزار دلار به عنوان پیش پرداخت این قرارداد به روسیه پرداخت کرد. اما روسیه در تابستان 2010 به دنبال صدور قطعنامه شورای امنیت در خصوص ممنوعیت صادرات تسلیحاتی به ایران، قرارداد فروش موشک های اس 300 به ایران را به صورت یکجانبه لغو کرد.

این در حالیست که برخی کارشناسان عقیده دارند دلیل اصلی عدم تحویل اس-300 به ایران، معامله ای است که میان روسیه از یک سو و آمریکا و اسرائیل از سوی دیگر انجام شده است. یک سند منتشر شده توسط ویکی لیکس می گوید روسیه در ازای خودداری از فروش اس-300 به ایران یک قرارداد مهم درباره دریافت نسل پیشرفته ای از هواپیماهای بدون سرنشین با اسرائیل امضا کرده است.

قابل ذکر است، ایران رسماً اعلام کرد از روسیه به دلیل عمل نکردن به تعهداتش در قرارداد فروش اس-300 شکایت کرده است.

سامانه اس-300 یک سیستم دفاع هوایی است که توسط شرکت آلماز روسیه ساخته شده است. این سیستم توانایی سرنگونی هواپیماهای جنگنده و نیز توانایی انهدام موشک های کروز در شعاع 145 کیلومتری را داراست و تا ارتفاع 27 کیلومتری می تواند اهداف پروازی را هدف قرار دهد.

برد موشک های این سامانه به 300 کیلومتر می رسد ودر هر نوع شرایط آب و هوایی قابلیت عملیاتی شدن دارد. روس ها مدعی اند این سیستم دفاعی، توانایی مقابله با سیستم موشک های پاتریوت آمریکایی را داراست و قادر است 100 هدف را به طور همزمان ردیابی و 12 هدف را همزمان مورد حمله قرار دهد. منحرف کردن یا از کار انداختن اس300 از سوی سیستم های اغتشاشگر، تقریباً غیر ممکن است. رادار این موشک از فاصله 250 کیلومتری، جسم پرنده ای به ابعاد 25 سانتی متر مربع را براحتی تشخیص می دهد. مقامات عالی رتبه پنتاگون بارها اذعان کرده اند؛ آمریکا در حال حاضر هیچ وسیله ای برای از کار انداختن موشک اس300 در اختیار ندارد.
نظرات بینندگان