arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۹۷۱۷۷
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۴ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۱

معاون وزیر: دلیل افزايش قيمت خشكبار، افزایش نرخ ارز است!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اين‌كه دولت روي خشكبار كنترلي ندارد، گفت: تبعات نرخ ارز و بازارهاي جهاني روي قيمت خشكبار اثر گذاشته و در پايان سال اين كالا را چالش‌برانگيز كرده است.

به گزارش انتخاب، حسن رادمرد در گفت‌وگو با اقتصادپرس با بيان اين مطلب اظهار داشت: ما نمي‌توانيم براي هر كالايي يك نسخه تهيه كنيم و روي آن نظارت و كنترل داشته باشيم.
 
وي با طرح اين پرسش كه آيا تاكنون شنيده‌ايد كه دولت روي خشكبار از گذشته كنترل داشته باشد؟! افزود: من فكر مي‌كنم تبعات نرخ ارز و بازارهاي جهاني روي قيمت خشكبار اثر گذاشته و در پايان سال نيز اين موضوع خود را نشان داده و چالش‌برانگيز شده است.
 
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به اين پرسش كه چرا بايد محصولي كه توليد داخلي است، تا اين حد گران شود و به نرخ ارز وابسته باشد؟ تصريح كرد: بالاخره اين كالا با بازارهاي جهاني خود را مقايسه مي‌كند و قيمت‌ها را نشان مي‌دهد.
 
به گفته رادمرد، پسته كه يكي از انواع خشكبار است، يك كالاي صادراتي است و 180 و 190 هزار تن به كشورهاي خارجي صادر مي‌شود و قيمت آن نيز مشخص است.
 
وي در پاسخ به اين پرسش كه چرا بايد قيمت براي مصرف‌كنندگان داخلي از خارجي گران‌تر باشد؛ به طوري كه پسته با نرخ 8 دلاري به كشورهاي ديگر صادر و با نرخ 60 تا 70 هزار تومان به مصرف‌كننده داخلي فروخته مي‌شود، عنوان كرد: اين تصميم قرار بود گرفته شود و چنين اتفاقي بيفتد، اما بالاخره ايران نياز به ارز و بازارهاي بين‌المللي دارد.
 
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت متذكر شد: در طول چندين سال گذشته بازرگانان تلاش كردند جايگاهي در بازارهاي جهاني پيدا كنند. حالا ما براي اين‌كه يك كالاي لوكس در ايام خاصي همچون عيد مصرف شود، بگوييم بازار جهاني را تعطيل كنيم و به بازارهاي داخلي توجه كنيم، با اين موضوع هم به اقتصاد كشور احجاف مي‌شود و هم توليدكننده و هم بازرگانان.
 
رادمرد خاطرنشان كرد: درست است مصرف‌كنندگان حق و حقوقي دارند و حتما بايد حقوق آنها را در نظر گرفت، اما بايد ارزآوري و بازارهاي جهاني را نيز در نظر بگيريم.
نظرات بینندگان