arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۹۸۶۷۵
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۱ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۱

بودجه آمد، اینبار رییس جمهور نیامد/ خشت نخست بودجه 92 کج بود!

بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه ،رییس جمهور باید در روز ارائه بودجه سنواتی همراه با لایحه بودجه،گزارشی از عملکرد یک ساله را در عمل به قانون برنامه پنجم ارائه دهد. دکتر احمدی نژاد برای ارائه گزارش به مجلس نیامد و در نتیجه نخستین گام اجرایی بودجه 92 خلاف قوانین مصرح در برنامه برداشته شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 بازهم یک جلسه تعاملی دیگر میان مجلس و دولت به یک اتفاق جدید تبدیل شد. اینبار عدم حضور رییس جمهور در مجلس برای تقدیم لایحه بودجه پس از گذشت 84 روز تاخیر و گزارش عملکرد یک ساله موجب بروز یک تخلف دیگر در برخورد دولت با قوانین شد.

به گزارش سرویس اقتصادی انتخاب، بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه ،رییس جمهور باید در روز ارائه بودجه سنواتی همراه با لایحه بودجه،گزارشی از عملکرد یک ساله را در عمل به قانون برنامه پنجم ارائه دهد. دکتر احمدی نژاد برای ارائه گزارش به مجلس نیامد و در نتیجه نخستین گام اجرایی بودجه 92 خلاف قوانین مصرح در برنامه برداشته شد.

در آغاز جلسه علنی امروز مجلس محمدحسن فرهنگی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی خطاب به محمدحسن ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس گفت : آقای فروزنده معاون پارلمانی رئیس جمهوری لایحه بودجه 92 را ارائه کرده است.

بلافاصله پس از این گفته فرهنگی، از صحن مجلس فریاد های درخواست "تذکر" بلند شد و برخی از نمایندگان خواستار تذکر در این رابطه شدند.

نادر قاضی پور نماینده ارومیه،  این رفتار دولت را دهن کجی به مجلس دانست و گفت :  اگر آقای رییس جمهور می خواست لایحه بودجه را ارائه دهد، چرا روز گذشته با خود به مجلس نیاورد و امروز معاون پارلمانی اش آن را به مجلس آورد؟

وی تصریح کرد: این رفتار رییس جمهور دهن کجی به خانه ملت است. چرا دیروز که رییس جمهور به مجلس آمد نمایندگان دورش جمع شدند تا امروز اینگونه مجلس را تضعیف کند؟  وی خطاب به نمایندگان گفت: این رفتار رییس جمهور با شما، حق شماست!

احمد توکلی هم با بیان اینکه از نظر اقتصاد سیاسی اختلاف بین تصمیم گیرندگان برای اقتصاد ملی مضر است، گفت: در قرآن آمده کشمکش و منازعه نکنید، سست می شوید و هیبت تان از بین می رود. این اختلافات نیز برای اقتصاد ملی کشور مضر است و ریسک و نا اطمینانی را بیشتر کرده و به مردم فشار بیشتری تحمیل می شود.

وی پیشنهاد کرد مجلس تنها لایحه چند دوازدهم را اعلام وصول کند و در جلسه ای فوق العاده با حضور رییس جمهور لایحه کل بودجه را تحویل بگیرد.

نماینده تهران با انتقاد از این رفتارها که موجب تنش در جامعه می شود ، نیز گفت: کشور محتاج آرامش و هماهنگی است. کمر مردم زیر بار گرانی و تورم شکسته است و این رفتارهای نامناسب، فشارها به مردم را چند برابر می کند. فرار سرمایه را سبب می شود، سرمایه گذاری ها به تاخیر می افتد و همه اینها ضرر خالص است.

محمد رضا تابش، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از ابوترابی فرد که ریاست جلسه را برعهده داشت خواست برای اداره امور کشور لایحه چند دوازدهم بودجه را بپذیرد ولی به دلیل رفتار غیرقانونی رئیس جمهور، پذیرش لایحه بودجه را به زمان حضور رئیس جمهور در مجلس موکول کند.

به گزارش سرویس اقتصادی انتخاب، گذشته از الزام قانونی که در خصوص لزوم حضور رییس جمهور در جلسه علنی روز ارائه بودجه سنواتی در نظر گرفته شده است، با توجه به اتفاقات سال گذشته  در خصوص تشدید گرانی و تورم ارائه این گزارش از اهمیت زیادی برخوردار بود.

محمدحسن ابوترابی فرد که ریاست جلسه امروز را بر عهده داشت نیز ضمن انتقاد از ارائه دیرهنگام لایحه بودجه ، با تاکید بر لزوم تعامل میان مجلس و دولت ،از نمایندگان خواست با توجه به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب از ادامه تذکرات خودداری کنند. وی گفت: حتي اگر فرض بگيريم که اين رفتار رئيس جمهور توهين به مجلس است، اما آيا ما نبايد از حق خودمان بگذريم؟ تکرار اين بحث حب و بغض​هايي است که کشمکش آفرين است.

ابوترابی فرد تاکید کرد: بايد سريعا اين تذکرات را پايان دهيم تا به امور بودجه بپردازيم
.به شما که بر ارتقاي سطح تعامل دو قوه تاکيد داريد، با اذعان بر اين تخلف دولت، بر اساس رهنمودهاي رهبري نظام و مصالح کشور بايد در راستاي تعامل دو قوه عمل کنيم و مقابله به مثل نکنيم.

به هر روی خشت اول بودجه 92 بر اساس نص قانون درست گذاشته نشد ، انتظار این است که دولت ضمن توجه به قانون ، هرچه سریعتر در جهت اصلاح رویه گام بردارد و با توجه به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب شیوه تقابل را به تعامل و همراهی تغییر دهد تا هم مردم مشکلاتشان در هیاهوی دعوای بین قوا محو نشود و هم دشمنان کشور از بروز این تخلفات به دست افشانی رسانه ای نپردازند.

انتظار از مجلس هم این است که پس از 84 روز تاخیر ، لااقل برای حفظ شان و جایگاه خود ، بر اساس مر قانون عمل کند و بجای دنبال کردن حضور و عدم حضور عکاسان در صحن علنی ،تمام هم خود را بر اجرای رهنمودهای رهبر انقلاب برای حل مشکلات معیشتی مردم بکار گیرد.     
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۹
7
105
کم کم باید مجلسیها از پایه ای ترین حقوق ملت هم در برابر دولت کوتاه بیایند؟ !!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۹
2
22
مجلس بایستی جلوی این قانون شکنی ها بایستد واگر چه جلوی این قانون شکنی ها گرفته نشود.هر روز تکرار میشودبصورت هنجار در میاید
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۹
2
25
بهتره برای تعامل بیشتر!!! با دولت محترم کلا مجلس تعطیل شود تا دولت هرکاری دلش میخواهد انجام دهد اینجوری دیگه تنشی بوجود نمیاد...!!!!
موسوي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۹
3
19
اين همه نشانه عدم پايبندي به قانون از جانب قانوگذاران و مجريان قانون است وقتي خشت اول كج باشد اخرش هم روشن است
نظرات بینندگان