arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۲
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۷ - ۰۲ بهمن ۱۳۸۹

تونی بلر: ایران از بیخ و بن با روش زندگی ما مشكل دارد/در تك تك كشورهای منطقه می توان ردپای ایران را دید!

تونی بلر، نخست وزیر سابق انگلیس روز جمعه از سیاست های باراك اوباما در قبال فعالیت های اتمی ایران انتقاد كرد و مدعی شد رییس جمهوری آمریكا «نرمش بیش از حد» در برابر ایران نشان می دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تونی بلر، نخست وزیر سابق انگلیس روز جمعه از سیاست های باراك اوباما در قبال فعالیت های اتمی ایران انتقاد كرد و مدعی شد رییس جمهوری آمریكا «نرمش بیش از حد» در برابر ایران نشان می دهد.

به گزارش خبرگزاری انتخاب، كمیته بررسی جنگ بریتانیا در عراق برای بار دوم از تونی بلر درخواست كرد به پرسش های این كمیته پاسخ دهد. یكی از پرسش هایی كه بلر با آن روبرو شد، حمله نظامی نیروهای ائتلاف به رهبری آمریكا به عراق بود و ادعا شد این حمله نظامی، به تقویت ایران منتهی شده و باعث شده جمهوری اسلامی به دنبال بمب اتمی برود.

بلر این نظر كمیته را رد كرده و گفت: «مطمئن هستم زمانی فرا خواهد رسید كه غرب مجبور می شود از این سیاست بیچارگی و خم شدن و عذرخواهی كردن و اشاره كردن به این نكته كه ما مسئول و مقصر در كارهای ایران و نظام سیاسی تندروی حاكم بر آن هستیم، دست بردارد.»

تونی بلر در ادامه گفت: «ما مقصر نیستیم و هیچ ارتباطی هم با ما ندارد. حقیقت این است كه آن ها (ایران) چنین كاری می كنند، چرا كه از بیخ و بن با روش زندگی ما مشكل دارند و با آن مخالف هستند و به این كارشان ادامه می دهند، مگر این كه با جدیت و حتی اگر شده با توسل به زور، جلوی آن ها گرفته شود.»

نخست وزیر سابق بریتانیا كه در حال حاضر فرستاده گروه صلح خاورمیانه است گفت: «در وضعیت فعلی و با كاری كه دارم، در تك تك كشورهای منطقه می توان ردپا و نفوذ ایران را دید....»

تونی بلر افزود: «باراك اوباما رییس جمهوری آمریكا مارس سال ۲۰۰۹ به قاهره و قلب جهان اسلام رفت و طی یك سخنرانی گفت كه دوران بوش (جورج دبلیو بوش) گذشته و حتی دست خود را به سوی ایران دراز كرد و ملت سرافراز و تاریخی را به همكاری فراخواند. اما نتیجه ای كه در برابر گرفت چه بود؟»

تونی بلر مدعی شد: «بالاخره زمانی فرامی رسد كه ما باید سرهایمان را از زیر برف بیرون بیاوریم و بالاخره قبول كنیم كه این راه را (دستیابی به بمب اتمی) دنبال می كنند.»

تونی بلر از حزب كارگر، مدت ۱۰ سال نخست وزیر بود و به همراه جورج دبلیو بوش در حمله نظامی نیروهای ائتلاف به رهبری آمریكا به عراق شركت كرد. كمیته تحقیق جنگ عراق، مشغول بررسی خطاهای احتمالی دولت وقت بریتانیا، در این عملیات نظامی است.
نظرات بینندگان