arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۲۶۲۴
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۹ - ۰۲ فروردين ۱۳۹۲

شیعیان سعودی بازداشت 'متهمان به جاسوسی' را محکوم کردند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شیعیان عربستان گفته‌اند افرادی که به ظن جاسوسی بازداشت شده‌اند از شیعیان این کشور بوده‌اند.

به گزارش بی بی سی، روز پنجشنبه، 1 فروردین (21 مارس)، گروهی از رهبران جامعه شیعیان عربستان سعودی با انتشار بیانیه امضا شده ای، بازداشت شانزده تن از شیعیان این کشور به جرم جاسوسی را محکوم کردند و گفتند که این افراد بدون دلیل موجه زندانی شده‌اند.
 
سخنگوی وزارت کشور عربستان قبل از این گفته بود ماموران امنیتی این کشور، شانزده شهروند مقیم این کشور را همراه با یک شهروند ایرانی و یک شهروند لبنانی، به دلیل دست داشتن در "عملیات جاسوسی به نفع یک کشور خارجی" و ارتباط با تشکیلات اطلاعاتی آن کشور، بازداشت کرده اند.

رهبران شیعیان عربستان در بیانیه خود، خواستار اصلاحات سیاسی در این کشور و دست برداشتن از بهره‌برداری از تفاوت‌های فرقه‌ای توسط برخی مقامات دولتی شده اند.

خبرگزاری رویترز به نقل از فعالان سیاسی شیعه گزارش کرده که طی چهار روز گذشته، شماری از شیعیان در مناطق مختلف عربستان بازداشت شده‌اند و اعضای خانواده هایشان هنوز اجازه ملاقات با آنان را نیافته‌اند.

به گفته فعالان سیاسی شیعه، دو روحانی شیعه، یک کارمند باک، یک پزشک و یک مدرس دانشگاه از جمله بازداشت شدگان هستند و ماموران امنیتی، با مراجعه به خانه های این افراد، آنان را دستگیر کردند و همراه با اسناد و تعدادی کامپیوتر شخصی با خود بردند.

وزارت کشور سعودی گفته بود که بازداشت شدگان به گردآوری اطلاعات درباره تاسیسات و مراکز حیاتی کشور مبادرت کرده بودند و در نظر داشتند این اطلاعات را در اختیار تشکیلات اطلاعاتی "کشور خارجی" قرار دهند.

از حدود دو سال پیش و با گسترش حرکت اعتراضی موسوم به "بهار عربی" در منطقه، گزارش‌هایی از تظاهرات پراکنده در مناطق عمدتا شیعه نشین عربستان انتشار یافته و به گفته مخالفان، در درگیری بین تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی تا کنون حدود شانزده نفر کشته شده‌اند. این گزارش‌ها از سوی منابع رسمی سعودی تایید نشده است.
 
برخی فعالان شیعه گفته‌اند که در ماه های اخیر، تجمع‌های اعتراضی پراکنده با حضور اکثریت سنی در برخی نقاط عربستان برگزار شده و هدف دولت از بازداشت‌های اخیر و ایراد اتهام جاسوسی به شیعیان، ایجاد وحدت در میان اکثریت سنی این کشور و جلوگیری از تکرار این تجمع هاست.

شیعیان عربستان دولت این کشور را متهم می‌کنند که رفتاری تبعیض آمیز با آنان دارد و برای توجیه فشار بر شیعیان، آنان را به تبعیت از روحانیون شیعه در ایران متهم می‌کند.

در عین حال، خبر بازداشت‌های اخیر ساعاتی پس از آن انتشار یافت که سخنگوی وزارت خارجه ایران از اقدام برای "پیگیری قضایی و دیپلماتیک" یک عضو سفارت عربستان سعودی در ارتباط با یک حادثه رانندگی خبر داده بود.

به گزارش منابع خبری ایران، این دیپلمات سعودی هنگام رانندگی در اطراف تهران، با یک خودرو دیگر تصادف کرد که به مرگ یک شهروند ایرانی و زخمی شدن یک نفر دیگر منجر شد. به گفته این منابع، راننده سعودی در این حادثه مقصر بوده است.
نظرات بینندگان