arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۳۵۴۵
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۴ - ۱۰ فروردين ۱۳۹۲

اسرائیل خود را براي حمله به جنوب لبنان آماده مي کند؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شواهد نشان می دهد رژیم صهیونیستی خود را برای حمله به جنوب لبنان آماده می کند.
به گزارش شبکه تلویزیونی پرس تی وی، از جنگ سی و سه روزه اسرائیل علیه لبنان در سال دوهزار و شش تا کنون جنوب لبنان تقریبا آرام بوده است اما تل آویو دوباره توجه خود را به شمال یعنی به لبنان معطوف داشته است. اسرائیل مدعی است تسلیحات از سوریه به حزب الله لبنان منتقل می شود که شامل موشکهای ضد هوایی و ضد ناو است. در حالیکه بحران در سوریه ادامه دارد، گردانهای نظامی اسرائیل که قبلا روی جبهه سوریه تمرکز داشتند، اکنون برای جنگ احتمالی با حزب الله در خاک لبنان آموزش می بینند.
ولید سکریه از نمایندگان حزب الله در مجلس لبنان گفت اسرائیل ممکن است به سوریه بویژه به لشگر اصلی ارتش سوریه حمله کند این کار می تواند توازن قدرت را به نفع مخالفان تغییر دهد و سوریه را از دسترس مقاومت لبنان خارج کند. در چنین شرایطی حزب الله به این جنگ خواهد پیوست و اسرائیلیها از هم اکنون برای چنین سناریویی آماده می شوند.
تحولات در منطقه نیز نشان دهنده حرکت اسرائیل به سمت جنگ با حزب الله است. علاوه بر اینکه پرواز جنگنده های اسرائیلی بیشتر شده است ، اسرائیل فعالیتهای خود را در مرز جنوبی لبنان افزایش داده است. ارتش اسرائیل تمریناتی را در نواحی متصل به جنوب لبنان و مناطق اشغالی بلندیهای جولان انجام می دهد. اسرائیل همچنین جاده ها و مسیرهای جدیدی را در مرز لبنان ایجاد کرده است. کارشناسان معتقدند احداث این مسیرها می تواند برگرفته از درسهایی است که اسرائیل از جنگ دوهزار و شش گرفت.
علی شعیب روزنامه نگار لبنانی که سالها تحولات در مرز جنوب لبنان را دنبال می کند گفت اسرائیل جاده ها و مسیرهایی را در مناطق مرزی احداث می کند که می تواند به جنگ ژوئیه دوهزار و شش مرتبط باشد. در آن جنگ اسرائیلیها نمی توانستند برای عبور خودروهای نظامی خود مسیرهای مناسبی پیدا کنند تا وارد لبنان شوند.
در عین حال مقامات اسرائیلی اذعان می کنند اگر جنگ جدید درگیرد، هزینه های آن برای اسرائیل بسیار زیاد خواهد بود. ژنرال آیزنبرگ رئیس فرماندهی جبهه داخلی اسرائیل که مسئولیت دفاع از کانونهای جمعیتی را در اسرائیل بر عهده دارد، گفت حزب الله توان آن را دارد که پنج هزار موشک به تل آویو شلیک کند. او تاکید کرد اگر جنگی درگیرد، حزب الله می تواند هر روز یک هزار موشک به شهرهای اسرائیل شلیک کند.
نظرات بینندگان