arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۳۷۴۰
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۴ - ۱۱ فروردين ۱۳۹۲

کره شمالي به روش هاي تهديد نامتقارن متوسل شده است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک کارشناس علوم سیاسی بر این باور است تهدیدهای کره شمالی همگام با تحریکات قوی آمریکا ادامه خواهد یافت.
به گزارش انتخاب به نقل از الجزیره ، آمریکا می گوید تهدید کره شمالی را جدی تلقی می کند. این کشور دیروز اعلام کرد با کره جنوبی در حالت جنگ قرار دارد و همچنین تهدید کرد به مجموعه صنعتی مشترک کایسون که آخرین نماد همکاری بین دو کره به شمار می رود، حمله می کند.
مایکل راسکا از موسسه مطالعات راهبردی و دفاعی در سنگاپور درباره اینکه چقدر باید تهدید کره شمالی را جدی گرفت، می گوید:«کره شمالی تلاش می کند یک شرایط بلاتکلیفی راهبردی ایجاد کند. این کشور خط تلفن مستقیم با کره جنوبی را قطع کرده است. اما اگر به بیانیه های این کشور نگاهی دقیق بینداریم، می بینیم که گفته می شود فقط در صورتی که هدف حمله قرار گیرند، وارد جنگ می شوند. بنابراین آنها می گویند تا زمانی که تحریکات بی ملاحظه قویی از طرف آمریکا وجود دارد، آنها نیز تلاش می کنند اقدامی جدی انجام دهند. مشکل این است که هر گاه ارتش ها در هر دو طرف (کره شمالی و جنوبی)، در حالت آماده باش کامل باشند، همواره خطر یک محاسبه اشتباه ممکن است آنها را تهدید کند. یک سرباز در بین نظامیان هر یک از این کشورها ممکن است با اقدام خود زمینه بروز جنگ را فراهم آورد و مشکل این است که واقعا هیچ ارتباطی بین دو طرف وجود ندارد. این امر نیز زمینه سوءتفاهم و محاسبه اشتباه را تقویت می کند».
وی در ادامه افزود:«مشکل دیگر این است که ما نمی دانیم دقیقا نیات راهبردی کره شمالی چیست. ما از توانمندی های آنها اطلاعاتی داریم و می دانیم که توانایی پرتاب موشک های دوربرد دارند و می توانند اهدافی در ژاپن، کره جنوبی و حتی گوام را هدف قرار دهند. اما اگر به محاسبات اساسی راهبردی کره شمالی توجه کنیم، مشاهده می کنیم که اولویت شماره یک برای آنها بقای رژیم است بنابراین آنها هیچ کاری که این اولویت را تضعیف کند، انجام نمی دهند. هر گونه تشدید زمینه درگیری بین دو کره، می تواند ثبات رژیم این کشور را تضعیف کند. آنها می دانند که آمریکا هر گونه حمله نظامی را تلافی خواهد کرد. اولویت دوم آنها این است که به عنوان یک قدرت هسته ای از طرف آمریکا به رسمیت شناخته شوند. اولویت سوم آنها نیز دستیابی به اهرمی سیاسی در برابر کره جنوبی است».
این کارشناس سیاسی درباره میزان احتمال واکنش آمریکا یا کره جنوبی به این تهدیدهای کره شمالی گفت:«آنها کاملا محتاط هستند. آنها نمی توانند تهدیدهای کره شمالی را کم اهمیت تلقی کنند. وقتی در معرض حمله موشکی قرار داشته باشید، قطعا باید برای هر گونه پیامدی خود را آماده کنید. مشکل این است که کره شمالی به به روش های تهدید نامتقارن متوسل شده است به این معنا که نه تنها به توانمندی های نظامی متعارف خود متکی است بلکه به توانایی های نامتقارن خود نیز تکیه می کند که شامل جنگ افزارهای سایبری، موشک های بالستیک و سلاح های کشتار جمعی و هر جنگ افزاری است که بتواند ضعف نظامی متعارف آنها را بپوشاند. بنابراین آمریکا و کره جنوبی باید برای رویارویی با هر شرایطی آماده باشند در عین حال امیدوار باشند که بهترین اتفاقات رخ دهد. در شرایط فعلی ما نمی دانیم که سمت و سوی اتفاقات به کدام طرف خواهد رفت و این خطرناک ترین بخش قضیه است. از نظر من کره شمالی به تهدیدهای لفظی خود ادامه خواهد داد و ممکن است به زودی ما شاهد آزمایش های موشکی دیگری باشیم».

نظرات بینندگان