arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۳۸۴۴
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۰ - ۱۲ فروردين ۱۳۹۲

انتقاد نمایندگان کرد مجلس ترکیه از سخنان اردوغان

آنان با اشاره به سخنان اخیر اردوغان که از کردهای مخالف به عنوان تروریست یاد کرده و گفته بود که عناصرˈپ.ک.کˈ باید با به جا گذاشتن سلاحهای خود در ترکیه این کشور را ترک کنند، گفتند که روند مصالحه باید بر اساس احترام متقابل به خواسته های هر دو طرف انجام شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایرنا: سه تن از نمایندگان کردهای ترکیه در مجلس این کشور با انتقاد از برخورد آمرانه ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ترکیه، خواستار توجه وی به عواطف کردهای این کشور شدند. به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری ˈوطنˈ، ˈاحمد ترکˈ نماینده شهر کردنشین ماردین با انتقاد تند از سخنان اردوغان در قبال مخالفان کرد و روند مصالحه میان دولت ترکیه و ˈپ.ک.کˈ گفت: پیشنهادهای نخست وزیر ترکیه در این موارد یکجانبه بوده و به روند مصالحه کمک نمی کند. وی افزود: همچنان که اردوغان بارها به همه ما تذکر داده که حساسیت و عواطف ترکها را در نظر داشته و دل آنان را جریحه دار نکنیم، من نیز خطاب به وی اعلام می کنم ˈحساسیت سیاسی کردها را فراموش نکنید.ˈ

احمد ترک ادامه داد: وظیفه همه ما این است که در این مقطع حساس با ظرافت، هوشیاری و اعتمادسازی از صلح، حمایت و از بیان مطالب تنش زا خودداری کنیم. در همین حال ˈادریس بال اوکنˈ نماینده شهر کردنشین بین گول و ˈارطغرول کورکچوˈ نماینده شهر مرسین و از اعضای حزب صلح و دموکراسی در اعتراض به سخنان اردوغان در مجلس ترکیه سخنرانی کردند.

آنان با اشاره به سخنان اخیر اردوغان که از کردهای مخالف به عنوان تروریست یاد کرده و گفته بود که عناصرˈپ.ک.کˈ باید با به جا گذاشتن سلاحهای خود در ترکیه این کشور را ترک کنند، گفتند که روند مصالحه باید بر اساس احترام متقابل به خواسته های هر دو طرف انجام شود.

نمایندگان کردهای ترکیه، اردوغان را به وضع مقررات جدید و تلاش برای روشهای خود متهم کردند و گفتند: نمی توان درست در وسط بازی همه قواعد را به نفع خود تغییر داد.

رجب طیب اردوغان جمعه شب گذشته در یک گفت وگوی زنده تلویزیونی، موضوع عقب نشینی بدون سلاح نیروهای پ.ک.ک را مطرح کرد. نخست وزیر ترکیه گفت: عناصرˈپ.ک.کˈ باید با به جا گذاشتن سلاحهای خود در ترکیه، این کشور را ترک کنند.

متعاقب آن، پ.ک.ک نیز به سخنان رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در مورد اینکه عناصر پ.ک.ک باید با بر زمین گذاشتن سلاحهای خود در ترکیه این کشور را ترک کنند، پاسخ تند داد.

مسؤولان کادر رهبری پ.ک.ک در شمال عراق روز شنبه در بیانیه ای اعلام کردند که پیشنهاد عقب نشینی از مرزهای ترکیه به شیوه بدون سلاح، در برنامه پ.ک.ک وجود ندارد.

در بیانیه رهبران پ.ک.ک در ارتفاعات قندیل در شمال عراق آمده است: خروج نیروهای ما از ترکیه مستلزم ارائه ضمانت قانونی و حقوقی از سوی حکومت و مجلس ملی ترکیه است.

این بیانیه با اشاره به اینکه اردوغان در سخنان خود در مورد پ.ک.ک از کلمات تروریست و سازمان تروریستی استفاده کرده است، اضافه می کند: از اردوغان می خواهیم زبان و ادبیات سیاسی خود را تغییر داده و از الفاظی همچون تروریست در حق ما استفاده نکند و به جای ارائه پیشنهادهای بی اساس و غیرمنطقی، مذاکرات صلح را به سوی بن بست سوق ندهد.

رهبران پ.ک.ک گفتند که روند مذاکرات مصالحه دولت ترکیه با ˈعبدالله اوج آلانˈ رهبر زندانی پ.ک.ک یکجانبه و به آن شکلی نیست که اردوغان فکر می کند در حق ما لطف کرده باشد و این مذاکرات، دو طرف دارد و باید خواسته های هر دو طرف تأمین شود.

نخست وزیر ترکیه در گفت وگوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی ˈسی. ان.ان .ترکˈ که به طوزر زنده پخش شد، همچنین گفته بود: عناصر مسلح پ.ک.ک که شمار آنان در خاک ترکیه میان یکهزار و 500 تا دو هزار نفر است، راه کوهها را خوب بلدند و می توانند با دفن سلاحهای خود در خاک ترکیه و یا باقی گذاشتن آن در غارهایی که در آن بسر می برند، این کشور را ترک کنند. نخست وزیر ترکیه در مورد ادعای برخی محافل سیاسی مبنی بر اینکه دولت به عبدالله اوج آلان رهبر زندانی پ.ک.ک در قبال مصالحه، قول تبدیل حبس وی به حبس خانگی داده است، گفت: این ادعا صحت ندارد. مذاکرات مصالحه دولت ترکیه با عبدالله اوج آلان رهبر زندانی پ.ک.ک ادامه دارد و با پیام نوروزی اوج آلان در مورد پایان مبارزه مسلحانه و لزوم خروج عناصر مسلح پ.ک.ک از خاک ترکیه وارد روند امیدوار کننده ای شده بود.
نظرات بینندگان