arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۳۹۵۵
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۲۱ - ۱۳ فروردين ۱۳۹۲

داروی ضدسرطان در هند همچنان ارزان باقی می ماند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دسترسی به خدمات درمانی و داروی ارزان قیمت برای بیماران کم درآمد هندی امری حیاتی است. در همین راستا، رای اخیر دادگاه عالی این کشور در رد ادعا و درخواست شرکت داروسازی «نوارتیس» در ثبتِ انحصاری حق تولید داروی "گلیوِک” به نام خودش، نه تنها برای میلیونها هندی بلکه برای خیل عظیم بیماران در کشورهای در حال توسعه نیز حیاتی است.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب ؛ این تصمیم بی شک اما به زیان این شرکت سوئیسی است. رانجیت شاهانی، مدیر عامل شرکت نوارتیس می گوید:"هرچند با احتیاط اما به سرمایه گذاری خود در هند ادامه داده و برای تولیدات جدیدمان حق ثبت کشف و اختراع خواهیم طلبید و امید داریم که حق مالکیت معنوی در هند بهبود یابد. واضح است که از این تصمیم دادگاه سرخورده ایم”

به دنبال رای دادگاه انتظار می رود داروهای مشابه که ارزانتر از داروهای گرانقیمت شرکتهای نامدار هستند همچنان در دسترس بیماران کم درآمد باقی بمانند.

یک پزشک بدون مرز رای دادگاه عالی هند را حائز اهمیت فوق العاده زیاد می داند و می گوید:"در هند هشت میلیون نفر تحت درمان بیماری ایدز هستند و داروی هشتاد درصد آنها تولید خود هند است. از همین روی این تصمیم دادگاه راه گشاست. نکته دوم این است که با حفاظت از حقِ رقابتِ شرکتهایی که داروهای مشابه تولید می کنند و جلوگیری از سوء استفاده هایِ شرکت هایِ دارویی همانند نوارتیس، دادگاه عالی هند از حقوق بیماران تمام کشورهایِ در حال توسعه صیانت کرده است.»

داروی "گلیوِک” نه تنها در درمان بیماری سرطان بلکه ایدز نیز کاربرد دارد.

قیمت مارک دار این دارو بسیار بیش تر از داروی مشابهی است که هند تولید می کند. هزینه درمان ماهانه با داروی گلیوک مارک دار حدود ۲۶۰۰ دلار اما با داروی مشابه آن که ساخت هند است ۱۷۵ دلار است.

نظرات بینندگان