arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۴۰۸۹
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۲۱ - ۱۳ فروردين ۱۳۹۲

وضع نامشخص دولت لبنان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
با وجود اینکه مخالفان می خواهند دولت بدون حضور میقاتی روی کار آورند حزب المستقبل با نبیه بری و ولید جنبلاط درباره رئیس جمهورآینده برای رسیدن به تفاهم تلاش می کنند.
به گزارش انتخاب، روزنامه السفیر با انتشار مقاله ای به قلم عماد مرمل نوشت: با ورود به هفته رایزنیهای نمایندگان برای تشکیل دولت ، به نظر می رسد حداکثر اقداماتی که در حال حاضر می توان انجام داد ، حدس زدن نام نخست وزیر باشد و اما مواردی غیر از آن مانند چگونگی ساختار دولت و زمان انتخابات و قوانین آن را هنوز نمی توان مشخص کرد.
این منبع نوشت : حوادث طوری رقم خورده است که در نهایت پیش بینی می شود دولت لبنان بدین نحو تشکیل شود: نخست وزیر مکلف به تشکیل کابینه و در سمت راست وی دولت اجرایی و در سمت چپ وی مجلس نمایندگان حضور داشته باشند تا وی را در پیشبرد اهداف دولت کمک کنند.
بنابراین رئیس دولت با مشکلات فراوانی روبرو خواهد بود زیرا لیست نیازهای دولت بسیار فراوان است. جریان 14 مارس به دولتی تکنوکرات و یا دولتی بی طرف دعوت می کند و دولت دیگری را نمی پذیرد. در مقابل جریان 8 مارس اصرار بر تشکیل دولتی سیاسی دارد و در این میان ولید جنبلاط باید بین این دو احتمال را در نظر بگیرد.
اما در زمینه وظایف مورد انتظار دولت آینده لبنان جریان 14 مارس یک هدف مشخصی را در نظر دارد که بر انتخابات پارلمانی اشراف کامل داشته باشد و با حضور دولت هیچ کم و زیادی در این زمینه رخ ندهد تا اینکه اطلاعیه بعبدا اساس کار رسانه ای وزیران دولت باشد ، در حالی که جریان 8 مارس رفتار سیاسی ثابتی در زمینه مقاومت وامنیت وروابط با سوریه وموازنات داخلی از دولت انتظار دارد.
درخواست جریان 8 مارس در تشکیل دولت سیاسی برای جریان مستقبل چیزی جز مخفی کردن اهداف آن برای از بردن انتخابات نیست زیرا کسی که برای این نوع دولت تلاش می کند بیان کننده آن است که دولت برای مدت زیادی باقی خواهد ماند و تمایلی به انتخابات در آینده نزدیک نخواهد داشت و گرنه تشکیل دولتی بی طرف که با پایان انتخابات عملکردش نیز به پایان برسد چه مشکلی می تواند داشته باشد ؟.
از نظر جریان المستقبل مشکل دیگری در برابر دولت سیاسی قرار دارد که با توجه به اینکه جریان 14 مارس معادلات مردم و ارتش و مقاومت را قبول ندارد در حالی که جریان 8 مارس اصرار دارد این معادلات را در بیانیه تشکیل دولت بگنجاند به علاوه تقسیم پستهای وزارتی دولت بین جریانها مسئله ای بس دشوار خواهد بود و اختلافاتی را به وجود خواهد آورد.
همچنین جریان المستقبل اعتقاد ندارد که ولید جنبلاط با نامگذاری میقاتی به عنوان رئیس دولت کارش به پایان رسیده زیرا شرایط کنونی با سال 2011 فرق کرده است وقتی که رئیس کمونیستی نقشی محوری در نامگذاری میقاتی به عهده داشت در نتیجه محاسبات امروز وی با محاسبات دیروزش برابر نیست.
نظرات بینندگان