arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۴۹۰۸
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۹ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۲

آقای متکی این راه درازتر از مسیر سنگال است!

ایسنا- طنز روز - رضا ساکی
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

منوچهر متکی نامزد یازدهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری در حاشیه‌ی حضورش در سینما آزادی برای تماشای فیلم تهران 1500 در گفت‌و‌گویی، ضمن انتقاد از پایین آمدن آستانه‌ی تحمل مسؤولان، از طنزپردازان کشور خواست که با وی شوخی کنند.

جناب آقای متکی

نامزد یازدهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری

سلام علیکم

درباره‌ی درخواست شفاهی مورخه‌ی چهاردهم فروردین مبنی بر شوخی کردن با شما باید نکاتی را عرض کنم:

نخست: طنزپردازان مدت‌هاست با حضرت‌عالی و دیگر مسؤولین شوخی می‌کنند. ما در شوخی کردن جدی هستیم، اما مشکل شما و همان مسؤولان این است که شوخی را جدی نمی‌گیرند! در جریان «خلع ید» شما در سنگال، طنزپردازان شوخی‌های زیادی با شما کردند، ولی گویا شما آن‌طور که باید، پیگیر شوخی‌ها نبوده‌اید. البته حق هم داشته‌اید، سیاسیون آن هم از نوع دیپلماتش اوقات فراغت‌شان کم است.

دوم: در گفت‌وگو از پایین آمدن آستانه‌ی تحمل مسؤولان انتقاد کرده‌اید. راستش هر چه با خودم فکر کردم که آستانه‌ی تحمل مسؤولان کی بالا بوده است که حالا پایین آمده است، نتیجه‌ای نگرفتم. به هر حال ما در طنزنویسی چیزی کم نمی‌گذاریم! ولی همه‌ی مسؤولین که مثل شما نیستند! شما به خودتان نگاه نکنید.

البته این را هم بگویم شوخی کردن با نامزد ریاست‌جمهوری زیاد لطفی ندارد،‌ شوخی کردن با رییس‌جمهور خیلی خوب است! ولی راستش فعلا همین شوخی با نامزد‌ها هم غنیمت است! آب‌باریکه‌ای است! شما هم معلوم می‌شود برای انتخابات ریاست‌جمهوری جدی نیستی، وگرنه از همین حالا برای بعد از ریاست‌جمهوری دردسر درست نمی‌کردی!

سوم: فرموده‌اید: «سیاست‌مداری که تحمل طنز نداشته باشد، اصلا سیاست‌مدار نیست!» حال سؤال این است: پس چیست؟ نکند کنایه‌ی شما به شکایت فلان مقام اجرایی از طنز دانشجویی ایسناست! همین‌جا از همدلی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

چهارم: فرموده‌اید: «متأسفانه در چند سال اخیر هیچ مجله‌ی فکاهی سیاسی پرتیراژی در کشور منتشر نمی‌شود!» باید خدمت شما و مشاور شما عرض کنم بیش از 10 سال است که مجله‌ی پرتیراژ نداریم. بیش از یک دهه از تعطیلی «گل‌آقا» گذشته است. شما که خودتان با «گل‌آقا» در سفر حج همراه بوده‌اید و می‌شناختیدش! ( راستی می‌شود در یک کنفرانس خبری به بیان اسامی هنرمندان و نویسندگانی بپردازید که می‌شناسید! یعنی همان‌ها که جدی گرفته نمی‌شوند، این روزها خیلی جدی مهم می‌شوند!) به هر حال طنز کسی مثل او به حاشیه رانده شد. یعنی حول‌وحوش زمانی که شما خودتان را برای حضور در هفتمین دوره‌ی مجلس شورای اسلامی آماده می‌کردید، «گل‌آقا» هم تعطیل شد!

پنجم: خداوکیلی این حضور نمادین‌تان در سینما آزادی دیگر خیلی نمادین بود! یعنی آن‌قدر تابلو بود که همه فهمیدند.

به هر حال نامزدی‌تان مبارک. می‌دانید تا به کابین و کابینه رسیدن راه درازی در پیش است. درازتر از مسیر سنگال!

باقی‌بقای‌تان!

نظرات بینندگان