arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۵۰۰۷
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۰ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۲

نداشتن تدبیر در اقتصاد، از چالش‌های جدی نظام است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یحیی آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانی تهران و کاندیدای حزب مؤتلفه اسلامی در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری، یکشنبه شب در جمع خبرنگاران به تشریح برنامه‌های خود برای  انتخابات پرداخت.

در ادامه گزیده صحبت های آل اسحاق را به نقل از فارس می خوانید:

- در حوزه مدیریت انتخابات آنچه مسلم است حضور همه سلایق پایبند به نظام جمهوری اسلامی ایران است، اگر گروهی در انتخابات شرکت نکند باید برای حضور نیافتنش دلیل داشته باشد، تمام گروه‌های پایبند به نظام و انقلاب باید وارد در صحنه شده و به صورت جدی و اصولی به دور از بداخلاقی به رقابت بپردازند.
 تاکنون تعداد زیادی از اصولگرایان در صحنه انتخابات وارد شده‌اند و تمام تلاشمان را می‌کنیم تا با اتخاذ مکانیزم‌های صحیح از مجموع اصولگرایان به یک نامزد واحد دست یافته و با یک نفر در مقابل سلایق دیگر به رقابت بپردازیم.

- ائتلاف سه گانه یکی از شاخه‌های اصولگرایی است که شروع کننده ائتلاف بود و امیدواریم تمام مجموعه‌ها و ائتلاف‌ها به یک نظر واحد برسند، امروز حوزه انتخابات چهار ضلعی است، حامیان دولت، اصلاح طلبان، اصولگرایان و مستقلین چهار ضلع آن را تشکیل می‌دهند و باید توجه کرد رقابت این دوره بین اصولگرایان نیست و همه گروه‌ها در صحنه حاضر هستند و باید مجموعه‌های اصولگرایی در این خصوص به وحدت رسیده و یک نامزد را معرفی کنند.

- با تمام وجود به صحنه آمده‌ام ولی تا آخر ماندنم بستگی به مکانیزم رسیدن به وحدت اصولگرایان دارد و این مسیر است که مشخص می‌کند چه کسی خواهد ماند، حضور فعلی اصولگرایان نشاندهنده ظرفیت موجود در آن‌ها برای اداره کشور است ولی این تعدد نامزدها می‌تواند مشکل آفرین باشد.


- دولت‌های نهم و دهم از نقاط قوت خوبی بهره‌مند بودند، انرژیک بودند دولت از نشانه‌های بارز آن بود اما باید توجه داشت این خصیصه مثبت باید با تدبیر همراه باشد و دیدیم که برخی مواقع نداشتن مدیریت و تدبیر صحیح چه اثرات منفی را برای کشور رقم زد.
ریسک پذیری و جسور بودن ویژگی دیگر این دو دولت بود که این ویژگی را می‌توان به وضوح در مسئله اجرایی کردن هدفمندی یارانه‌ها دید، اما از جنبه دیگر بی‌توجهی به مسائل کلان کشور و اعتنا نکردن به خرد جمعی و تک محور بودن از نقاط منفی بود که هزینه‌های سنگینی را برای دولت و نظام رقم زد.


- موضوع هدفمند کردن یارانه‌ها یکی از اقدامات شایسته دولت بود، این کار با جرأت شروع شد و اهداف خوبی همچون عدالت اجتماعی و شکل گیری تولید در سایه آن را دنبال می‌کرد ولی متاسفانه در اجرا با چالش‌هایی مواجه و در نهایت منجر به تورم بالا در کشور شد و آثار رفاهی پرداخت یارانه‌ها را، از بین برد و فشار اقتصادی سنگینی را بر مردم تحمیل کرد.
 در برنامه من، اصل این است که هدفمندی یارانه‌ها ادامه یابد ولی این کار ساماندهی و بازنگری جدی را طلب می‌کند تا به اهداف و چشم انداز خود برسد.


- در حوزه سیاست خارجی باید شرایطی را فراهم آوریم که با حفظ اعتقادات و ارزش‌های دینی و ملی به جای تعارض با دنیا به تعامل با آن بپردازیم، امروز در ارتباط با جهان سه گزینه پیش روی ما قرار دارد، هضم شدن، حذف شدن و یا تعامل کردن. با توجه به اینکه اداره آینده جهان از جنس اعتقادات اسلامی ما خواهد بود این اعتقاد باید زمینه حضور در تمام مراکز دنیا را داشته باشد و برای رسیدن به این مهم باید با جهان ارتباطی تعاملی و منطقی بر اساس حکمت و صلاح کشور داشته باشیم و این هدف با ایجاد همدلی و هماهنگی و برنامه ریزی دقیق در کشور شکل خواهد گرفت.

- نداشتن تدبیر در حوزه اقتصاد، از دیگر چالش‌های جدی پیش روی نظام است و دولت بعدی باید این چالش‌ها را رصد کرده و با اتخاذ تصمیمات صحیح و کارشناسی، تغییرات و دگرگونی‌های جدی را برای رفع این مشکلات اتخاذ کند.
در بخش تولید با وجود ظرفیت‌های مناسب، بیش از یک سوم از آن خالی است و باید این ظرفیت‌ها را به منصه ظهور رساند.

- اشتغال از دیگر مشکلات اساسی کشور است، در حالی که باید سالانه 600 تا 700 هزار شغل در کشور ایجاد شود و عملاً می‌بینیم که مجموع اشتغال کشور صفر است.

- در برهه کنونی اگر تیمی منسجم و برنامه دار با یک نگاه جامع و کاربردی پیش‌برنده اقتصادی روی کار آید بهتر می‌توان امور را دنبال نمود،  از جمله برنامه‌های بنده برای حضور در این عرصه می‌توان به فضا سازی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و همچنین تبدیل فضای تعارضی به تعاملی در کشور و دفاع از حقوق فردی و اجتماعی جامعه اشاره کرد.
نظرات بینندگان