arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۵۱۱۲
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۹ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۲

وجودمافيا در اداره داروخانه‌هاي کشور/ بازار قاچاق دارويي ناصر خسرو ساماندهي مي‌شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تسنیم: رئيس سازمان غذا و دارو با اشاره به وجود مافيا در اداره داروخانه‌ها از بهبود گردش مالي داروخانه‌ها خبر داد وگفت:بازار ناصر خسرو با فرهنگسازي و نظارت بيشتر با همکاري نيروي انتظامي ساماندهي مي‌شود.

عباس حاجي آخوندي شب گذشته در يک برنامه زنده تلويزيوني با اشاره به اينکه از نظر حجمي، 95 درصد داروهاي مورد نياز کشور را در داخل توليد مي‌کنيم، افزود: اما سهم ريالي و ارزي توليد داخلي دارو طي دهه اخير هيچگاه بيشتر از 65 درصد نشده است.

وي افزود: پروسه صدور مجوز به يک دارو فرآيندي سخت‌گيرانه است و تمام قوانيني که در اين خصوص در کشور وجود دارد، مطابق با استانداردهاي فارماکوپه دارويي دنياست و بايستي به طور کامل رعايت شود زيرا دارويي که بر چسب وزارت بهداشت را ندارد، قاچاق محسوب مي‌شود.

رئيس سازمان غذا و دارو ادامه داد: اين آمارها نشان‌دهنده آن است که صنعت داروسازي کشور يک صنعت ضعيف شده است و دارد آزار مي‌بيند و بايد براي اعتبار بخشيدن به صنعت دارويي‌ از اين وضعيت خارج شويم و سهم توليد داخل را در صنعت دارو از نظر ريالي به 80 درصد برسانيم.

نظارت کمتري از نظر قيمت‌گذاري در خصوص داروهاي خارجي وجود دارد

حاجي آخوندي با بيان اينکه نظارت کمتري از نظر قيمت‌گذاري در خصوص داروهاي خارجي وجود دارد، گفت: اين امر نشان دهنده آن است که در خصوص اين داروها آسان‌گيري شده است، زيرا وارد سيستم بيمه‌اي هم نمي‌شوند و دست شرکت‌ها براي قيمت‌گذاري دارو بازتر است.

وي ادامه داد: 5 درصد داروهاي وارداتي کشور 40تا 35 درصد ارزش ريالي بازار دارو را به خود اختصاص داده است و اگر معادله را به نفع داروهاي توليد داخل برگردانيم، وضعيت بهبود مي‌يابد و کيفيت دارو ارتقا پيدا مي‌کند و در اين زمينه بسته‌بندي، تبليغات و مارکتينگ هم علاوه بر کيفيت بالاي دارو، براي جذب مشتري لازم هستند و از اين طريق مي‌توان دارو را حتي به بازارهاي خارجي هم صادر کرد ولي در حال حاضر حجم صادرات دارو، قابل توجه نيست.

حاجي آخوندي با اشاره به اينکه سلامت کار در داروخانه‌ها منجر به تامين حداقل‌هاي منافع مالي مي‌شود، اظهار کرد: داروسازان را دعوت مي‌کنيم اين حداقل‌ها را رعايت کنند زيرا صحيح است که با توجه به شرايط و مشکلات موجود، سلامت کار کردن با رنج همراه است، اما امسال فرانشيز يا حق فني داروخانه‌ها را با وجود آنکه بحث‌هايي در خصوص حذف آن وجود داشت، به حدود 30 درصد افزايش داديم.

معاون وزير بهداشت افزود: سعي مي‌کنيم گردش مالي داروخانه‌ها بهبود پيدا کند. حدود 10 هزار داروخانه در کشور داريم، اما شايد گردش مالي در داروخانه براي همه متخصصان داروسازي رضايت‌بخش نباشد.

حاجي‌آخوندي درباره منع قانوني فعاليت داروخانه‌هاي اجاره‌اي بيان داشت: اجاره داروخانه از نظر اينکه واگذاري پيمان مديريت کنيد يا اينکه داروخانه‌اي را تاسيس و به يک يا دو داروساز جوان واگذار کنيد، همانند اجاره محل است و اگر تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکي محل باشد مشکلي ندارد ولي افرادي هستند که داروخانه‌هايي را به صورت زنجيره‌اي، اجاره مي‌کنند و سيستم‌هاي خاصي هستند که سلامت داروخانه‌ را مراعات نمي‌کنند که نوعي مافياست و متاسفانه اين افراد از راه‌هاي صحيحي سود کسب نمي‌کنند.

رئيس سازمان غذا و دارو ضمن اعلام برخورد قاطع با اجاره داروخانه‌ها به شکل زنجيره‌اي، اظهار کرد: شبکه‌هاي زنجيره‌اي اجاره داروخانه‌ها مورد تاييد نيست.

وي درباره ساماندهي بازار ناصر خسرو نيز گفت: ناصر خسرو بخشي از شبکه توزيع غيرقانوني و قاچاق دارو است. البته قاچاق دارو و توزيع دارو در خارج از شبکه قانوني خاص کشور ما نيست. اما ما با توجه به پيشينه فرهنگي - اسلامي که داريم، نبايد اجازه بدهيم اين اقدام گسترش يابد.

حاجي آخوندي بيان داشت: نبودن ساختارهاي رسمي اصلي و پاسخگو براي تامين و عرضه دارو، يکي از عوامل ايجاد اين شبکه‌هاي غيرقانوني است. البته در دهه اخير در اين خصوص بسيار کار شده است. به هر ميزان که توانمندي ما در خصوص پاسخگويي به تامين دارو بيشتر شود، حضور داروي قاچاق کمتر مي‌شود.

رئيس سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: در اين زمينه بايد به کمک دستگاه‌هاي ذيربط از جمله نيروي انتظامي از توزيع داروهاي قاچاق جلوگيري کرده و براي عدم مصرف داروهاي غيرقانوني، فرهنگسازي کنيم.
نظرات بینندگان