arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۵۱۷۱
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۰ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۲

نهاوندیان: ارزش ریال دو سوم کاهش یافته است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 رئیس اتاق بازرگانی می‌گوید در حال حاضر کشور شاهد "تکانه تورمی بی‌سابقه‌ای است." او می‌افزاید قدرت خرید پول ملی به شدت افت کرده و ارزش ریال در برابر ارزهای خارجی "به نصف یا ثلث تقلیل" یافته است.

به گزارش انتخاب ؛ محمد نهاوندیان، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران چشم‌انداز اقتصاد کشور در سال جاری را متاثر از "تکانه تورمی بی‌سابقه‌ای" می‌داند که باعث "جهش بزرگی" در سطح عمومی قیمت‌ها شده است.

مرکز آمار ایران در گزارشی که دهم فروردین منتشر شد میزان تورم در دوازده ماه منتهی به اسفند ماه ۹۱ را نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۳۱/۵ درصد اعلام کرد.

نهاوندیان می‌گوید: «در چنین شرایطی که این اتفاق برای پول ملی می‌افتد، دارایی‌های کشور که در فهرست واگذاری‌ها قرار دارد، ارزش دو تا سه برابری پیدا می‌کند؛ بنابراین اگر قیمت آن دارایی‌ها به صورت اسمی مثل سابق در نظر گرفته شود، هر فردی که به این دارایی‌ها دسترسی پیدا کند، به چشمه رانت خواهد رسید.»

او معتقد است در وضعیت کنونی دولت باید مراقبت کند و "سرچشمه رانت‌های جدید را بخشکاند." نهاوندیان گام‌های ضروری دولت در سال جاری را "مهار تورم و برنامه‌ریزی برای افزایش قدرت خرید پولی ملی" عنوان می‌کند.
نظرات بینندگان