arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۷۸۱۳
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۶ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۲

حسن روحانی: مگر می‌توان یک جناح را حذف کرد/ مردم نباید حس کنند که رای دادنشان هزینه دارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حسن روحانی ابراز امیدواری کرد که انسجام ملی و اجماع نخبگان به نجات اقتصاد و رفع مشکلات بین المللی و احیای اخلاق جامعه بینجامد.

به گزارش انتخاب به نقل از خبرانلاین، حسن روحانی نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سخنانی در مسجد حظیره یزد با گرامیداشت یاد و خاطره آیت الله شهید صدوقی، آیت الله خاتمی پدر گرامی حجت الاسلام و المسلمین سید محد خاتمی و حجت الاسلام محمدعلی صدوقی گفت: در سفرهای پیش از انقلاب، شور و هیجان این دیار را شاهد بودم و آخرین سخنرانی من در فروردین 57 در منزل آیت الله صدوقی بود که سرآغاز حرکت انقلابی مردم یزد شد. چهره پاک، انقلابی و روشن مردم این دیار البته پس از انقلاب نیز تداوم یافت.
اهم سخنان این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در ادامه می‌آید:

از لحاظ اجتماعی با یک شکاف اجتماعی مواجه هستیم. اختلاف نظر و رقابت سالم و حتی گاهی ناسالم، پیش از این در جامعه وجود داشته اما هرگز دچار شکاف در جامعه نشده بودیم. این شکاف می تواند برای انسجام، وحدت و قدرت ملی خطرناک باشد. ما همه ایرانی مسلمان هستیم و وفادار به ملت و انقلابمان. اختلاف فکر و نظر و رقابت در صحنه سیاسی قابل قبول است اما این که جامعه ما به 2 شقه تقسیم شود، نمی تواند برای کشور ما در شرایط حساس کنونی قابل قبول باشد. افراطی گری یا کندوری و خدای نکرده پنجه در سیمای هم انداختن، قابل قبول نیست.

مگر می توان در کشور، یک جناح را حذف کرد؟ این فکری کودکانه است. مگر می شود برای حل مسایل خانواده، بخشی از خانواده را جدا کرد؟ اساس این تفکر که یک جناح در جامعه جناح دیگر را منزوی کند، از ریشه ناصحیح است. ما همه یک ملت واحد هستیم و حتی اگر 3 یا 4 جناح در کشور باشد، مشکلی نیست اما رقابت باید سالم و اخلاقی باشد. یک جناح حلالو یک جناح حرام نیست. دو جناح مانند دو بال یک کشورند که با قطع یکی فعالیت کشور ادامه پیدا نمی کند.

اگر شرایط جامعه به گونه ای باشد که به ثبات اقتصادی خدشه وارد شود و و هیچ کس نداند فردا ارزش پول ملی چقدر کاهش می یابد، قدرت برنامه ریزی اقتصادی از اعضای آن جامعه سلب می شود. مردم باید به آینده فردا و پس فردای خود تا حدی مطمئن باشند. چه زمانی سابقه داشته که ظرف چند ماه ارزش پول ملی به نصف یا یک سوم تقلیل پیدا کند؟ این کاهش به معنای بی ثباتی اقتصادی است. تورم 40 درصد و بیکاری 35 درصدی جوانان مشکلات دیگری است که در سایه بی ثباتی اقتصادی وجود دارد. در این هشت ساله نقدینگی تقریبا 7 برابر شده است. ارقام حاکی از نقدینگی 450 هزار میلیارد تومانی است.

وضع نابسامان روابط خارجی مشکل دیگر کشور است. دشمن، دشمن است و نباید او را دوست تلقی کنیم اما باید بدانیم که در مقابل دشمن چگونه باید برنامه ریزی کنیم. مردم ما به تحریم عادت دارند اما این برای اولین بار است که دشمنان ایران موفق می شوند پرونده ایران را به شورای امنیت سازمان ملل ببرند. در تسخیر لانه جاسوسی می خواستند این کار را بکنند که با وتوی شوروی مواجه شدند. در جنگ تحمیلی نیز با پذیرش قطعنامه 598 ، تحریم علیه ایران شکل نگرفت. اما این بار متاسفانه این اتفاق افتاد. باید در آینده با دنیا تعامل سازنده داشته باشیم.

تمام این مشکلات به مدیریت ناکارآمد مربوط می شود. خوب نیست که به جای عقل و تدبیر، خرافه حاکم شود و به جای این که با کارشناسی به تصمیمی برسند، یک نفر رو به دیوار برگردد و بگوید گفته شده است چنین کنید و باید چنان شود.

مشکلات اقتصادی به حدی زیاد بوده که شهری با این همه پتانسیل صنعتی و گردشگری نیز با این همه معضل مواجه شده است. این شهر با سابقه 8 هزار ساله خود یک جاذبه توریستی است. آثار تاریخی جاذبه دیگری است. خود کویر برای بخشی از مردم دنیا زیبایی و جاذبه خاصی دارد اما مشکل بیکاری همچنان در این شهر وجود دارد. گفته می شود هر توریست 9 شغل مستقیم و 12 شغل غیرمستقیم را ایجاد می کند. پس چرا نتوانسته ایم صنعت توریسم را احیا کنیم؟

مشکلات اقتصادی با تدبیر قابل حل است. نباید مدیری را به خاطر این که چند سال پیش به ما رای نداده است کنار بگذاریم. شورای نگهبان وقتی کسی را تایید کرده، رای دادن به او جایزه دارد نه تنبیه.

مردم باید احساس کنند رای شان تاثیرگذار است و نیز برای آن رای هزینه ای پرداخت نخواهند کرد. باید آراء ملت به چشم امانت ملی نگاه شود. نتایج انتخابات باید به صورت شفاف به اطلاع مردم برسد و در همان محلی که صندوق وجود دارد، باید صورت جلسه آن صندوق در انظار مردم قرار بگیرد. نتایج صندوق ها نیز بلافاصله پس از شمارش و به تفکیک هر صندوق، روی سایت در معرض دید عمومی قرار بگیرد. چه اشکالی دارد احساس امنیت مردم بالا برود؟ اگر چنین شد، قدرت ملی و نشاط سیاسی افزایش می یابد و شکست دشمن در آن شرایط آسان تر خواهد بود.
نظرات بینندگان