arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۷۸۳۲
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۸ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۲

پورمحمدی: بر اساس برنامه‌ام تا سال 96 پنجاه درصد سطح درآمد فعلی را افزایش می‌دهم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: هیچ‌گاه خلاف قانون عمل نخواهم کرد. اگر چنین رویکردی در دستگاه اجرایی در پیش گرفته شود کشور پیشرفت خواهد کرد.
به گزارش نامه، حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی، عضو ائتلاف اکثریت اصول‌گرایان عصر دوشنبه با حضور در نشست دانشجویی «هفتمین رئیس جمهور در مسیر پیشرفت؛ مقاومت و عدالت» که از سوی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شیراز برگزار شد، با بیان این‌که تا امروز چهار الی پنج بار در موقعیت‌های مختلف در دانشگاه شیراز حضور داشته و با دانشجویان گفت و گو کرده‌ام، گفت: محیط سیاسی کشور، محیطی بالنده و رو به رشد است. ما فراز و فرودهای زیادی هم در گذشته و هم در سنوات اخیر پشت سر گذاشته‌ایم ولی به دلیل قابلیت‌ها و ظرفیت‌هایی که بین نخبگان ما وجود دارد فضای سیاسی از یک بالندگی و یک تحرک برخوردار است.
بنای من همواره حضور در دانشگاه‌ها و پاسخ به دغدغه‌ها و سؤالات دانشجویان است
پورمحمدی با اشاره به جوان بودن جامعه، گفت: معمولاً اقتضای جامعه جوان در دنیا این است که به مسایل سیاسی خیلی به صورت عمیق نمی‌پردازند. چرا که آمارها نشان می‌دهد تا سنین زیر 25 سال فضای جامعه جوان، سیاسی نیست. اما در کشور ما خوشحالیم که حتی زیر این نرم سنی تحرک و نشاط سیاسی بسیار بالا است. طی سال‌های گذشته که دوستان دولتی‌ام کمتر در دانشگاه‌ها حضور داشته‌اند بنای من این بود که در فضای دانشجویی و در جمع‌های دانشگاهی حضور پیدا کرده و به سؤالات و دغدغه‌های دانشجویان پاسخ بگویم. بنابراین بنده از نزدیک شاهد این نشاط و تحرک سیاسی میان دانشجویان هستم.
وی با اشاره به سرعت رشد علمی در سال‌های اخیر گفت: از سوی دیگر دانشجویان تلاش داشته‌اند کنار تحرکات سیاسی به علم نیز توجه ویژه داشته باشند که آمار سرعت رشد علمی در سال‌های اخیر شاهد آن است. همچنین فضای ذهنی، روحی، عاطفی و معنوی دانشجویان در کنار مسایل علمی و سیاسی خوب است. مساجد دانشگاه‌ها از مساجد شهرها پررونق‌تر است.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: آینده کشور را بسیار رو به رشد و قابل اتکا ارزیابی می‌کنم. چرا که وقتی به داشته‌ها، توان و ظرفیت‌های فعلی مان نگاه می‌کنیم افق‌ها کاملاً روشن است و مهم این است که ما به اراده، نظر و دریافت مشترک و عزم جدی برای بازسازی، بهسازی و تجدید نظر در برخی عرصه‌ها داشته و از ظرفیت‌های خود خوب استفاده کرده و آینده خود را بهتر از گذشته رقم بزنیم. این شرایط احتیاج به نشاط و تحرک دارد که بین قشر جوان یافت می‌شود. موتور محرک کشور نسل جوان نخبه است که در این خصوص ما شاهد تولید انبوه هستیم.
باید در انتخابات آینده،کشور به نحو بهتری رقم زد/ به فضای حرفه‌ای در دیپلماسی اعتقاد دارم
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان این‌که امیدواریم در فرصتی که در 24 خرداد ماه داریم اراده، همبستگی، انتخاب دقیق و حق تعیین سرنوشت خودمان را عملی و برزو دهیم، گفت: باید تصمیم روشن و دقیق گرفت و آینده کشور را به نحو بهتری رقم زد.
پورمحمدی در ادامه به سؤالات دانشجویان پاسخ گفت. وی در پاسخ به سؤالی راجع به برنامه‌اش برای سیاست خارجی و عرصه دیپلماسی گفت: برآیند توان ملی با قدرت چانه زنی دیپلماسی ما را تشکیل می‌دهد. دیپلماسی تنها موضع‌گیری و یا چانه زنی نیست. دیپلماسی یعنی به‌کارگیری توان ملی با مباحثه و مذاکره قوی تا منافع بیشتری برای کشور تأمین شود و یا این‌که دفع خطر و شر از کشور شود. حتماً به فضای حرفه‌ای در دیپلماسی اعتقاد دارم. حتماً بنا دارم با حفظ مواضع روشن و با فعالیت و تحرک دیپلمات‌های حرفه‌ای و با فرصت شناسی در فضای بین‌المللی در دستگاه سیاست خارجی گام برداشته شود. البته اگر بخواهیم مواضع خود را خوب دنبال کنیم باید توان داخلی را بالا ببریم.
عضو ائتلاف اکثریت اصول‌گرایان در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که شما گفته‌اید آقای هاشمی در فتنه دست نداشته است، بر چه اساس این حرف را زده‌اید؟، گفت: چند اعلام موضع حضور در فتنه محسوب نمی‌شود. خیلی‌ها می‌توانند مواضع متفاوت داشته باشند. مگر در ایران کسی حق اعلام مواضع و حرف زدن را ندارند. باید مجال آن را فراهم کنیم که ما را نقد کرده و به چالش بکشند. مجادله آزار دهنده، اصطکاک و برخورد خلاف و برای کشور مزاحم است نه گفت و گو. در هر گفت‌وگو یکی این طرف است و یکی آن طرف و همه نظرشان را می‌گویند. بنده گفتم اگر آقای هاشمی در فتنه حضور داشتند نمی‌بایست ایشان سال گذشته به عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام انتخاب مجدد می‌شدند. وقتی مقام معظم رهبری در اجلاس غیرمتعهد‌ها همراه و پشت سرشان اجازه دادند آقای هاشمی قرار بگیرند می‌خواستند جایگاه ایشان را نشان دهند. انتقاد از آقای هاشمی و دیگران مفید است ولی نباید قضاوت‌های ناروا داشته باشیم. حتماً باید به عملکرد آقای هاشمی و بستگان ایشان انتقاد وارد کرد ولی نباید قضاوت کرد که مثلاً شما در فتنه نقش داشته‌اید.
دانش و تجربه حوزه‌های مدیریتی مختلف من یک نقطه مثبت تلقی می‌شود نه منفی
پورمحمدی در پاسخ به سؤال دانشجویی که می‌گفت وجهه امنیتی شما آیا به نفع کشور است یا به ضرر کشور، گفت: بنده ابا ندارم که بگویم در 33 سال خدمتم در نظام 13 سال کار امنیتی می‌کردم. اولاً بیشتر فعالیت من در وزارت اطلاعات حوزه غیرامنیتی و بیشتر دیپلماسی غیررسمی و پنهان کار می‌کردم. یعنی مسایلی که در کشور نمی‌توانستیم به طور آشکار تعقیب کنیم به صورت پنهان دنبال می‌کردم. مثلاً این تحریم مال امروز و دیروز نیست و چند نسل ما تحریم را تجربه کرده‌ایم. در آن زمان هم ما برای آنکه این تحریم‌ها را به خصوص در عرصه علمی بی‌اثر کنیم مجبور بودیم مذاکرات مهم پنهانی انجام دهیم. حتی برخی مذاکرات مهم سیاسی نیز به اجبار باید پنهانی انجام می‌شد که در این راستا دو سفر به عراق داشتم و با صدام مذاکرات پنهانی داشته‌ام که مأموریت‌های محوله از سوی نظام را در این مذاکرات دنبال کردم. اگر کسی بخواهد رئیس جمهور شود اگر دانش و تجربه حوزه مدیریتی مختلف را داشته باید به عنوان نقطه مثبت وی تلقی شود نه نقطه منفی. آقای بوش پدر مسئول سی‌ای‌ای آمریکا بود و بسیاری از فرماندهان آمریکا در جنگ ویتنام به خاطر جانبازی به عنوان یک فرد موفق رای بالایی آورده‌اند. اما در کشور ما خطرپذیری و فداکاری افرادی که یا در جبهه یا در دستگاه اطلاعاتی کار کرده به عنوان نقطه منفی فعالیت تلقی می‌شود. آقای پوتین در دوره حضور من در وزارت اطلاعات دو درجه پایین‌تر از همتای من در دستگاه اطلاعاتی روسیه حضور داشت و الآن او سه دوره رئیس جمهور شده ولی در ایران گفته می‌شود شما سابقه امنیتی یا جنگ دارید.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان که در خصوص برخی رویکردها مثل این‌که گاهی اوقات از سوی آقای مصباح گفته می‌شود، گفت: از این اظهارنظرها نگران نباشید. اگر کسی کاندیدای اصلح را معرفی کرد اجازه دهید اعلام کنند. چه اشکالی دارد افراد مختلف معرفی شود. اما بنده می‌گویم بهتر می‌توانم کشور را اداره کنم. اتفاقاً این گفت‌وگوها کمک می‌کند که فضای کشور جدی‌تر شده و فضای جدی‌تری شکل بگیرد و به شکل‌گیری حماسه سیاسی کمک کند.
وی درباره برگزاری انتخابات سالم که محور سؤال بعدی دانشجویان بود، گفت: با توجه به مراقبت‌هایی که وجود دارد انتخابات امسال را کاملاً سالم پیش بینی می‌کنم. میانگین نرم انتخابات‌های برگزار شده در ایران از حد سلامت نسبی بالا برخوردار است و باید آن را بپذیریم. مثلاً در اول انقلاب در حالی که ما علاقه نداشتیم آقای بنی صدر رای آورد. بعد هم شهید رجایی و بعد مقام معظم رهبری و بعد آقای هاشمی رای آوردند. یا این‌که در دوره اصلاحات ما به رقیب آقای خاتمی رای دادیم ولی ایشان رای آوردند. در سال 84 نیز آقای احمدی نژاد رقیب‌های جدی مانند آقای هاشمی داشت ولی از صندوق رای دولت آقای خاتمی، نام آقای احمدی نژاد به عنوان رئیس جمهور بیرون آمد.
بر اساس برنامه‌ام تا سال 96 پنجاه درصد سطح درآمد فعلی را افزایش می‌دهم
بازرس کل کشور در واکنش به این‌که سراسر برنامه شما یکسری شعارهای آرمانی و شعارهایی است که باید ده الی دوازده سال بگذرد تا به آن‌ها برسیم، گفت: اولاً من تشکر می‌کنم که برنامه‌ام را خوانده و نقد کرده‌اید. برنامه یکسری هدف دارد و یکسری سیاست. شاید منظور شما سیاست‌ها است که کلی است. ما نمی‌خواستیم مدل رایج برنامه‌ای را تعقیب کنیم. سعی کردیم طرحی کلی از برنامه‌های خود را ارائه دهیم. معمولاً در ایران دوره‌های ریاست جمهوری دو دوره چهارساله و هشت سال است. اگر افراد بتوانند هشت سال را از ابتدا نشانه‌گیری کنند باید افق بهتری را ایجاد کنند. بسیاری از نقدهای شما اتفاقاً اقدامات زمان بر نیست. بلکه تصمیمات مهمی است که شاید اجرای آنان خیلی زمان بر نیست. بنده نیز با توجه به تجربیاتی که دارم تمام این برنامه‌ها را عملی می‌دانم. مثلاً در خصوص دیپلماسی برنامه‌هایی که اعلام کرده‌ام بر اساس تجربیاتم در این عرصه است. از سوی دیگر در برنامه‌ام عدد ارایه داده و اعلام کردم تا سال 96 پنجاه درصد سطح درآمد فعلی را افزایش می‌دهم که شما می‌توانید بعد از چهار سال آن را از من مطالبه کنید.
بی‌اخلاقی‌های فعلی ظرفیت‌های کشور را تحلیل می‌برد
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره شعار رای حلال گفت: این‌که اعلام کردم شعارم رای حلال یا دولت اخلاق‌مدار است منظورم این نیست که سایرین دنبال رای غیرحلال هستند یا این‌که دولت‌های دیگر اخلاق‌مدار نیستند. بنده معتقدم بی‌اخلاقی‌های فعلی تمام ظرفیت‌های ما را تحلیل می‌برد و در برخی محفل‌ها این بداخلاقی‌ها مشاهده می‌شود. باید از مسایل جدی سخن بگویم و اجازه ندهیم فرصت‌ها از بین بروند. شعار رای حلال شعار داخل ستادی است که با فریب، وعده بیجا، استفاده غیر قانونی از اموال رای جمع نکنیم.
وی در واکنش به دانشجویی که می‌گفت سازمان بازرسی در بحث گران‌فروشی کم کاری کرد، گفت: در موضع گران‌فروشی مسئول سازمان تعزیرات و وزارت صنعت و معدن و تجارت است و سازمان بازرسی حق دخالت ندارد.
بنده سرباز ولایت، نظام و مردم هستم
پورمحمدی درباره این ابهام که شما برای اختلاف خود با دولت راجع به برکناری از دولت از رهبری مایه می‌گذارید، گفت: خدا را شاکرم که سرباز رهبری و نظام و مردم هستم و همواره مورد لطف و عنایت مقام معظم رهبری بوده و هیچ وقت نیاز به خرج کردن از رهبری نداشته و ندارم. بنده افتخار می‌کنم که در سن یازده سالگی با پدر و عموی من به دیدار ایشان رفتم. افتخار می‌کنم که قبل از رهبری به ایشان عشق می‌ورزیدم. ایشان تنها به بنده گفتند که شما از وزارت کشور چرا بیرون رفتید و من گفتم بنده را بیرون کردند. واقعیت این بود که سال اول اختلاف پیدا کردیم نه سال سوم. در سال اول از من خواسته شد استعفا دهم ولی این کار را نکردم. بعد از دفتر مقام معظم رهبری استعلام کردم که گفتند به کارتان ادامه دهید. دفعه دوم از دفتر رهبری به من اطلاع دادند که قرار بود برکنار شوم. دفعه سوم هم برکنار شدم. بنده سابقه ولایت مداری دارم و آنان که سابقه‌ای در ولایت مداری ندارند ادعای ولایت دارند. بنده سرباز ولایت هستم و اوج افتخار من همان سربازی ولایت است که آن را انجام می‌دهم. احساس نیاز ندارم که بخواهم از مقام معظم رهبری خرج کنم.
پورمحمدی در واکنش به دانشجویی که می‌گفت آقای احمدی نژاد نماینده اصول‌گرایان نبود و از بدنه مردم رای آورد و این‌که آیا اصول‌گرایان از دید مردم افتادند، گفت: اشتباه نکنید، اصول‌گرایان از دید مردم نیفتادند. آقای احمدی نژاد رای اصول‌گرایان را داشت. ایشان در بلوک اصول‌گرایان بودند و رای اصول‌گرایان را در برابر طرف مقابل گرفت.
باید با حضور کاندیداها، نشاط و فضای سیاسی در جامعه شکل بگیرد
عضو ائتلاف اکثریت اصول‌گرایان در خصوص تبلیغات زودهنگام بودن انتشار برنامه‌اش که محور یکی از سؤالات دانشجویان بود، گفت: انتشار برنامه جزو اقدامات زودهنگام انتخاباتی نیست. اگر اقدام زودهنگام انجام داده باشم شورای نگهبان نظارت دارد. مقام معظم رهبری شعار حماسه سیاسی مطرح کردند که باید جامعه عمل پوشانده شود. مگر حماسه دو روز آخر انتخابات ایجاد خواهد شد؟! مگر من بار اول است که به این دانشگاه می‌آیم؟! بنده برای چهارمین یا پنجمین بار است که به دانشگاه شما آمده‌ام. فضای جامعه به اذعان بزرگان برای ورود به انتخابات آماده نیست و باید با حضور کاندیداها نشاط و فضای سیاسی شکل بگیرد.
وی درباره اختلاف با حجت‌الاسلام فلاحیان گفت: این موضوع صحت ندارد و ما اختلافی نداریم.
یکی از دانشجویان در سؤالی که مطرح کرد گفت به نظر می‌رسد اصلی‌ترین مشکل اقتصادی تحریم‌ها است و راهبرد و راهکار شما برای عبور از تحریم‌ها چیست؟ با توجه به این‌که همفکران شما می‌گویند ما به رابطه با آمریکا به هیچ عنوان فکر نمی‌کنیم آیا شما هم همین موضع را دارید یا خیر و اگر خواستید با آمریکا رابطه برقرار کنید با مقاومت مجلس و رهبری مواجه شدید چه‌کار می‌کنید؟
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سؤال گفت: مشکل تحریم یک بخش سیاسی دارد و یک بخش اجرایی. در مورد تحریم اولاً باید تلاش کنیم تحریم گسترده‌تر نشود. دوم این‌که باید در مذاکرات طوری عمل کنیم که ائتلاف در تحریم را کاهش دهیم. نکته سوم این است که با برخی سیاست‌ها و مذاکرات و گفت‌وگوها ضرب تحریم را کاهش دهیم و از نظر روانی فضای نشاط بر کشور را حاکم کنیم. همپای این تحرکات باید فضای سیاسی داخلی را تحکیم کرد چرا که این فضا در مذاکرات خارجی تأثیر زیاد دارد. نکته بعدی رونق اقدامات اقتصادی داخلی است.
هیچ‌گاه خلاف قانون عمل نخواهم کرد
پورمحمدی افزود: نه تنها در خصوص آمریکا فکر می‌کنم بلکه درباره همه کشورها فکر می‌کنم. ممکن است فرصت‌هایی ایجاد شود تا بتوانیم ضربه محکمی به مقابل زده یا این‌که امتیاز بگیریم. اما هیچ گاه خلاف قانون عمل نمی‌کنم. سیاست کلی نظام طبق قانون اساسی توسط رهبری و بسیاری از سیاست‌ها توسط مجلس اعلام می‌شود و اگر مجلس و رهبری اقدامی را خلاف بداند من اگر بر آن اصرار کنم خلاف قانون است و هیچ گاه خلاف قانون عمل نخواهم کرد. اگر چنین رویکردی در دستگاه اجرایی در پیش گرفته شود کشور پیشرفت خواهد کرد.
وی در پاسخ به سؤالی راجع به برنامه‌اش گفت: باز هم از این‌که وقت گذاشته و برنامه‌های مرا مطالعه و نقد کرده‌اید، متشکرم. گاهی اوقات شنیده می‌شود کاندیداها می‌گویند ما برنامه داریم. اما می‌خواهم آنان نیز برنامه‌های خود را در دسترس عموم قرار دهند تا مورد نقد قرار گیرد.

نظرات بینندگان