arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۷۸۶۸
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۲۲ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۲

نخست وزیر جدید ایتالیا کیست؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نامزد نخست وزیری ایتالیا، چهره چندان شناخته شده ای نیست و چالشهای زیادی پیش روی دارد.

به گزارش انتخاب به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی، جرجیو ناپولیتانو رئیس جمهور هشتاد و هفت ساله ایتالیا سرانجام پس از مدتها بحث و رایزنی ، نامزد نخست وزیر جدید این کشور را اعلام کرد. این نام چندان در فضای سیاسی ایتالیا شناخته شده نیست. انریکو لیتا سیاستمدار جوانی است که رئیس جمهور ایتالیا برای هدایت دولت جدید این کشور درنظر گرفته است.

 ناپولیتانو امیدوار است وی بتواند نوعی ائتلاف و همسویی میان گروهها واحزاب سیاسی مختلف در ایتالیا بوجود بیاورد. اگر او بتواند رای اعتماد بگیرد و نخست وزیر شود، دومین نخست وزیر جوان تاریخ ایتالیا خواهد بود. وی چهل وشش سال سن دارد و در حال حاضر معاون دبیرکل حزب دموکراتیک ایتالیا است که نگرشهای چپ میانه رو دارد. این درحالی است که حزب دموکراتیک ایتالیا به علت استعفای دبیرکل خود با چالش جدی مواجه است.

رئیس جمهور ایتالیا امیدوار است با این انتخاب، ایتالیا از بن بست سیاسی پیش آمده خارج شود و اجماع میان گروهها و احزاب مختلف سیاسی را در دولت جدید ایتالیا بوجود بیاورد تا برنامه اصلاحات در کشور پیش برود. انریکو لیتا فردی جوان است اما سیاستمداری کارکشته است. وی در سن سی و سه سالگی وزیر شد. وی در حال حاضر یکی از خوش آتیه ترین سیاستمداران ایتالیایی است. وی با چالشهای جدی برای تشکیل دولت مواجه است زیرا جنبش پنج ستاره که در انتخابات اخیر ایتالیا پیروزی قابل توجهی به دست آورده است حاضر نیست با احزاب سنتی این کشور ائتلاف تشکیل بدهد. حال باید منتظر ماند و دید که او چه افرادی را برای ترکیب دولت جدید ایتالیا درنظر می گیرد و آیا می تواند برای دولت خودش در پارلمان رای اعتماد بگیرد یا خیر.

 ناپولیتانو اعلام کرده بود پارلمان باید به گزینه منتخب او رای بدهد و شرط او برای پذیرش دوره هفت ساله ریاست جمهوری، همین مسئله بود. او به دنبال تشکیل دولت ائتلافی گسترده بوده است. فرد انتخاب شده نیز گزینه منتخب شخص ناپولیتانو است. به هرحال، فضای سیاسی ایتالیا وارد فضای جدیدی شده است. با این اوصاف، احتمالا پارلمان ایتالیا به لیتا رای اعتماد خواهد داد . اما سئوال اساسی مطرح این است که دولت وی تا چه زمانی قادر به حیات خواهد بود.
نظرات بینندگان