arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۸۱۸۸
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۱ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۲

دولتی‌ها باز بر خانه تئاتری‌ها غلبه کردند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 ‌حالا درست نیم‌قرن از آن زمانی می‌گذرد که انجمن جهانی تئاتر در هلسینکی فنلاند برنامه‌هایش را برای بزرگداشت روز جهانی تئاتر ارائه کرده است. از آن روز تمامی جهان به پیشنهاد ‌«آروی کی وی ما» برنامه‌هایی را برای بزرگداشت تئاتر برگزار می‌کنند. ا

ین برنامه اما در ایران مثل همه چیز دیگر به شکل متفاوتی برگزار می‌شود. ایام روز جهانی تئاتر در ایران مصادف با نوروز است که تئاتر تعطیل است. در این سال‌ها اما برنامه‌های روز جهانی تئاتر را خانه تئاتر برگزار می‌کرد. تا همین چند سال پیش خیلی‌ها خاطرشان هست که این برنامه‌ها با چه شور و شوقی برگزار می‌شد.

از اجرای حرکات موزون توسط گروه‌های نمایشی در حیاط خانه‌هنرمندان گرفته تا مراسم بزرگداشت‌ها. مراسم روز جهانی تئاتر بهانه‌ای بود تا برای یک هفته همه چیز رنگ و بوی تئاتر به خود بگیرد.

امسال اما مثل دو، سه سال قبل، ‌خبری از آن جشن‌ها نیست. شور و شوقی هم در اردیبهشت‌ماه دیده نمی‌شود. همین روزها جدول تئاتر را که نگاه کنید، می‌بینید جز چند اجرا، ‌بقیه سالن‌های نمایشی در اختیار نمایش‌هایی کم‌مایه است و از آن طرف اهالی تئاتر همچنان از مشکلات بسیار رنج می‌برند. برای همین است که مدیرعامل خانه تئاتر از برپایی برنامه‌های هفته بزرگداشت روز جهانی تئاتر در همان تقویم همیشگی‌اش خبر داده است، اما در عین حال تاکید می‌کند که خانه تئاتر با مشکلات بسیاری در بودجه همراه است.

از امروز قرار است برنامه‌های هفته جهانی تئاتر برگزار شود، اما این در حالی است که خانه تئاتر همچنان بخشی از بودجه سال گذشته خود را نیز دریافت نکرده است؛ مبلغی که اگرچه چندان قابل توجه نیست ‌اما برای تئاتر ناچیز ایران، ‌باز رقم قابل توجهی به حساب می‌آید، ‌آنچنان که ایرج راد می‌گوید: «از بودجه مصوب سال گذشته 80‌میلیون تومان را دریافت نکردیم و همین مسئله سبب شد به برخی از برنامه‌های انجمن‌ها بدهکار شویم. البته برای برنامه‌های هفته بزرگداشت روز جهانی تئاتر تلاش کردیم کمک‌های مالی جذب کنیم، ‌اما برنامه‌های این هفته ‌در حد توان ما خواهد بود.»ا

ین در حالی است که کانون کارگردان‌های خانه تئاتر برنامه‌ای برای این هفته ندارد. آن‌ها البته برنامه‌ای را 25اسفند گذشته به مناسبت افتتاح تماشاخانه «دارالفنون» برگزار کردند و حالا ترجیح می‌دهند که دیگر برنامه‌ای برای این روز نداشته باشند.

کانون کارگردانان خانه تئاتر یکی از فعال‌ترین کانون‌های خانه تئاتر بوده است، آن طور که «افسانه ماهیان» ‌می‌گوید: «کانون کارگردان‌ها در طول سال واکنش‌های خود را نسبت به رخدادهای تئاتر داشته و با مدیران هم جلساتی برگزار کرده، از این جهت برنامه خاصی برای این هفته نداریم. اما خردادماه هم‌زمان با انتشار چهارمین کتاب کانون کارگردان‌ها، ‌مراسمی را برگزار خواهیم کرد.» اما هفته دیگر درست همین روز، ‌برنامه‌های خانه تئاتر با برگزاری مراسم «شب بازیگر» در سالن اصلی تئاتر شهر پایان می‌یابد.

برنامه‌ای که هفت بازیگر به عنوان بازیگر برتر انتخاب خواهند شد و از سه بازیگر مرد‌، سه بازیگر زن و یک بازیگر تقدیر ویژه می‌شود. اما در حالی که تنها انجمن صنفی تئاتر ایران، ‌تلاش دارد تا با چنگ و دندان و مشکلات بسیار برنامه‌های خود را به اجرا درآورد، ‌دولتی‌ها هم بیکار ننشسته و در این سال‌ها اردیبهشت تئاتر ایران را برگزار کرده‌اند.

 امسال هم مانند همیشه است. «قادر آشنا»-مدیر اداره کل هنرهای نمایشی- البته بر این اعتقاد است که: «اردیبهشت تئاتر ایران بهانه‌ای برای تقدیر از کسانی است که یک‌سال برای هنر نمایش زحمت کشیده‌اند.»قرار است اردیبهشت تئاتر ایران با افتتاح تئاتر شهر کرمانشاه انجام می‌شود. داریوش ارجمند در برنامه دولتی‌ها سخن گفت و از شرایط دشوار اجرای تئاتر در شهرستان‌ها گفت.

البته در سال‌های دورتر و یادش ماند که به این نکته اشاره کند که حالا وضعیت از همیشه بهتر است: در این برنامه، ‌حمید شاه‌آبادی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که بنای صحبت کردن ندارد، ادامه داد: «در ماه‌های پایانی دولت دهم هستیم و همچنان باید بررسی کنیم که چقدر به برنامه‌های خود رسیده‌ایم.

حوزه تئاتر با زحمات تئاتری‌ها به این‌جا رسیده و افتخارآفرین است.» او در حالی برنامه‌های خود را افتخارآفرین دانست که تئاتری‌ها بر این اعتقادند که بدترین سال‌های حیات حرفه‌ای خود را از سر گذرانده‌اند.
نظرات بینندگان