arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۸۹۰۹
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۳ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۲

باهنر: در دولت باید از ژنرال‌ها استفاده کرد نه سربازان بله قربان‌گو/ مملکت به یک کمیته امداد بزرگ تبدیل شده است

دولت با حمایت مادی و اعطای وام به بنگاه‌های اقتصادی بدون توجه به تجربه و تخصص صاحبان آن‌ها، خیل عظیمی از بیکاران بدهکار را به آمار جوانان بیکار اضافه کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایسنا: محمدرضا باهنر در جمع مردم تبریز در مسجد کدخداباشی تبریز یادآور شد: با اتخاذ سیاست فعال در عرصه بین‌الملل می‌شد به جای 5 قطعنامه، 2 قطعنامه علیه کشور صادر شود. برای دفاع از اصول نظام باید هزینه داد، در دیپلماسی خارجی باید حداکثر لبخند و حداقل اخم تلفیق شود.

وی چالش اصلی کشور را ناکارآمدی برخی مدیران و کم تجربگی و عدم بهره‌وری مناسب دانست و با بیان اینکه اولین اشتباه دولت، شعار "من در دولت ژنرال نمی‌خواهم"، بود، گفت: یک رییس جمهور باید تمهیدات خود را به دست دیگران اجرایی کند و خود مدیریت امور را به دست گیرد، در حالی که وظیفه سرباز صرفا بله قربان گفتن است و باید در بدنه دولت از ژنرال‌ها استفاده کرد.

وی ادعا کرد که «دولت احمدی‌نژاد اعتقادی به خرد جمعی نداشت»، انحلال سازمان برنامه و بودجه را از مصادیق این امر دانست و هم‌چنین با این ادعا که «دولت در اقتصاد ساختار و سیاست راهبردی ندارد» گفت: سونامی سنگین از نقدینگی کشور ناشی از وام‌های مسکن است که بانک مسکن از بانک مرکزی گرفته است. یک چهارم تورم سال گذشته نیز ناشی از پروژه مسکن مهر است.

وی مهمترین برنامه دولت خود برای کنترل تورم و گرانی را کنترل نقدینگی عنوان کرد و گفت: در هفت سال گذشته نقدینگی کشور به 500 هزار میلیارد تومان رسیده و بیش از 20 تا 25 درصد رشد داشته و به جای استفاده در بخش تولید به بازار سفته، طلا و ملک سوق پیدا کرده است. برخی چالش‌ها در بخش بنگاه‌های اقتصادی (بین دولت و خانوار) وضع تولید مناسب نیست.

باهنر با انتقاد از نگاه دولت به بنگاه‌های اقتصادی و با بیان این اعتقاد که «متاسفانه مملکت به یک کمیته امداد بزرگ تبدیل شده است» ابراز عقیده کرد: دولت با حمایت مادی و اعطای وام به بنگاه‌های اقتصادی بدون توجه به تجربه و تخصص صاحبان آن‌ها، خیل عظیمی از بیکاران بدهکار را به آمار جوانان بیکار اضافه کرد. متاسفانه واحدهای تولید از رهگذر اجرای هدفمندی یارانه‌ها خیلی متضرر شدند که می‌توان با تزریق صحیح بودجه بسیاری از آن‌ها را از ورشکستگی نجات داد.
نظرات بینندگان