arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۹۵۰۳
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۲۳ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۲

توليد اولين گوشي که فراتر از انسان مي شنود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مهر:دانشمندان دانشگاه پرينستون يک گوش بيونيک پيشرفته را با استفاده از تکنيک چاپ سه بعدي توليد کرده اند که مي تواند امواج راديويي را فراتر از دامنه شنيدار گوش انسان بشنود.
محققان دانشگاه پرينستون از يک تکنيک راديکال چاپ سه بعدي براي توليد گوشي استفاده کرده اند که حس شنيداري آن توسط قطعات الکترونيکي داخل آن تأمين مي شود.
در اين گوش تکميل شده از يک آنتن فنري داخل يک ساختار غضروفي مانند استفاده شده است، دو سيم از قسمت پايه اين گوش بيرون آمده و اطراف حلزون گوش، قسمتي که صدا را حس مي کند، پيچيده شده و مي تواند به الکترودها متصل شود
مايکل مک آلپين محقق اصلي اين پروژه و استاديار دپارتمان مهندسي مکانيکي و هوافضا در دانشگاه پرينستون گفت: به طور کلي چالشهاي مکانيکي و حرارتي در رابطه با مواد الکترونيک رابط و مواد بيولوژيکي وجود دارد.
پيش از اين محققان برخي استراتژيها را براي ساخت قطعات الکترونيک به نحوي که اين ترکيب کمتر بيگانه به نظر برسد، ارائه کرده بودند.
درحال حاضر در ساخت گوشهاي بيونيک از يک صفحه دو بعدي قطعات الکترونيک و يک بافت سطحي استفاده مي کنند.
مک آلپين اضافه کرد: اين درحالي است که تحقيقات ما يک رويکرد جديد را ارائه کرد که آن ساخت و رشد مواد بيولوژيکي و قطعات الکترونيک به صورت مشترک در قالب سه بعدي درهم پيچيده بود.
اگرچه وي تأکيد کرده است که کارهاي بيشتر و آزمايشهاي وسيعتري براي استفاده از اين فناوري روي يک بيمار وجود دارد، اما اين گوش به طور کلي مي تواند شنوايي انسان را احيا کرده و يا ارتقا دهد.
وي اضافه کرده است که سيگنالهاي الکترونيک توليد شده توسط اين گوش مي تواند به پايانه هاي عصبي بيمار متصل شود.
سيستم کنوني امواج راديويي دريافت مي کند اما اين تيم تحقيقاتي درنظر دارد، ساير مواد را چون حسگرهاي حساس به فشار الکترونيک براي شکل گيري صداهاي آکوستيک در گوش ترکيب کند.
تيم مک آلپين در سالهاي اخير پيشرفتهاي بسياري در رابطه با استفاده از حسگرهاي کوچک پزشکي و آنتن کرده اند.
سال گذشته يک تلاش تحقيقاتي توسط مک آلپين و ناوين ورما استاديار مهندسي الکترونيک و فيو امنت از دانشگاه توفتس يک خالکوبي توليد کردند که داراي يک حسگر بيولوژيکي و آنتن است که مي توان آن را روي سطح يک دندان قرار داد.
اين درحالي است که پروژه گوش مصنوعي نخستين تلاش اين تيم براي توليد يک اندام کاملا کاربردي است که نه تنها يکي از تواناييهاي انسان را کپي کرده بلکه آن را با استفاده از قطعات الکترونيکي بسط داده است.
محققان اين پروژه شرح فعاليتهاي خود را در مجله مقالات نانو ارائه داده اند.
نظرات بینندگان