arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۱۸۰۸
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۸ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۲

دفاع اوباما از شنود مکالمات آسوشیتدپرس

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئيس جمهور امريکا از اقدام وزارت دادگستري اين کشور در شنود مخفيانه و جمع‌آوري مکالمات تلفني خبرنگاران خبرگزاري آسوشيتدپرس دفاع کرد.

به گزارش انتخاب به نقل از پرس تی وی، باراک اوباما، روز پنج‌شنبه (۱۶ مي، ۲۶ ارديبهشت) در کنفرانس خبري مشترک با نخست وزير ترکيه در واشنگتن به دفاع از دادستان کل امريکا گفت: «من به اريک هولدر اطمينان کامل دارم... وي وظيفه خود را تمام و کمال انجام مي‌دهد و اميدوارم همين طور ادامه دهد.»
 
اين درحالي است که اريک هولدر، دادستان کل امريکا درپي افشاي رسوايي شنود مکالمات تلفني خبرنگاران و فعالان خبرگزاري آسوشيتدپرس با انتقاد و سؤال قانون‌گذاران در اين زمينه مواجه شده است.
 
اريک هولدر دادستان کل آمريکا، روز چهارشنبه (۱۵ مي، ۲۵ ارديبهشت) براي اداي توضيح در اين زمينه به کنگره احضار شد و با آماج انتقاد و حملات لفظي اعضاي کنگره قرار گرفت.
 
برخي از جمهوري‌خواهان از جمله رئيس رينس پريباس، «کميته ملي جمهوري‌خواه»، استعفاي هولدر را خواستار شده‌اند.
 
وزارت دادگستري امريکا اذعان کرده است، مکالمات تلفني خبرنگاران آسوشيتدپرس را به منظور کشف نحوه دسترسي آنان به اطلاعات يک عمليات سري سازمان اطلاعات مرکزي آمريکا (سي آي اي) در سال ۲۰۱۲ ميلادي، به مدت بيش از دو ماه شنود کرده است.
 
وزارت دادگستري آمريکا علت شنود بيش از ۲۰ خط تلفن خبرنگاران اين خبرگزاري را «کشف نحوه دسترسي آنان به اطلاعات يک بمب‌گذاري در هواپيمايي به مقصد امريکا که در يمن برنامه‌ريزي شده بود»، عنوان کرد.
 
خبرگزاري اسوشيتدپرس بر اساس آن اطلاعات، فاش کرده بود، عامل بمب‌گذاري اين هواپيما، جاسوس نفوذي سيا بوده است؛ در همين حال، جان بِرِنان، رئيس سابق سيا، اين اطلاعات را «کاملا سري» دانست.
 
زماني که آسوشيتدپرس از اين جريان آگاه شد، نخست به درخواست کاخ سفيد و مقامات سيا از انتشار اطلاعات اين گزارش خودداري کرد، چون به خبرنگار اين خبرگزاري گفته شده بود اين عمليات سري همچنان ادامه دارد.
 
اين خبرگزاري سپس در تاريخ هفتم مي ۲۰۱۲ و يک روز پيش از اقدام مقامات دولتي امريکا در اعلام رسمي خبر، گزارش خود را منتشر کرد.
 
از آن زمان تا کنون، دولت امريکا مصرانه سعي دارد درباره چگونگي دسترسي اين خبرگزاري به اطلاعات محرمانه اين عمليات، اطلاعات کسب کند.
 
اسوشيتدپرس اقدام دولت امريکا در شنود مکالمه‌هاي اين خبرگزاري را «تجاوزي گسترده و بي‌سابقه» به رسانه‌ها دانسته و از وزارت دادگستري امريکا خواسته است همه اطلاعات و محتويات شنودي را به منظور حفظ اسرار کاري اين خبرگزاري، پاک و نابود کند.
 
دادستان کل امريکا در واکنش به اتهام خبرگزاري آسوشيتدپرس مبني بر دخالت دولت امريکا در فعاليت‌هاي خبري اين خبرگزاري، اين اقدام را ضروري دانسته و در دفاع گفته است : «اين دومين و يا سومين مورد جدي است که تاکنون شاهد بوديم و اصلا اغراق آميز نيست. این افشای اطلاعات، مردم آمریکا را در معرض خطر قرار داد و تلاش برای یافتن کسی که مسئول این کار بود، به اقدام بسیار جدی نیاز داشت.»
نظرات بینندگان