arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۶۸۰۳
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۵ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۲

پيروزان انتخابات

مهدي سنايي
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

جامعه شناسان معتقدند جامعه كه در دوره‌هاي مختلف فراز و فرودهايي را طي مي‌كند معمولا و به صورت طبيعي رو به اعتدال دارد.

به اين معني كه عواملي در جامعه موجب افراط و تفريط‌هايي در برخي از دوره‌ها مي‌شوند اما ريل اصلي حركت جامعه به سمت و سوي اعتدال است و طبيعت حركت اجتماعي اقتضاي اعتدال دارد.

فكر مي‌كنم كه انتخابات پرشكوه 24 خرداد سال 92 به عنوان يك نقطه عطف در حركت به سوي اعتدال و بازگشت به ميانه‌روي در تاريخ ملت ايران ثبت خواهد شد. اما انتخابات 24 خرداد يك پيروزي بزرگ هم بود و اگر به ديده دقت در آن بنگريم نه يك پيروزي كه پيروزي‌هاي فراوان و قرب‌هاي فراواني را با خود به همراه داشته است. اين انتخابات پيروزي ملت ايران بود كه يك بار ديگر به صورت باشكوه و گسترده‌يي عزم و اراده خود را در چارچوب انتخابات به نمايش گذاشت و كشور و اقشار مختلف و بخش‌هاي مختلف جامعه و جمعيت‌هاي شهري و روستايي زنان و مردان جوانان و ميانسالان و كهن‌سالان و افراد با طيف‌هاي فكري مختلف وارد عرصه انتخابات شدند و يك نمايش بزرگ را با صحنه‌هاي بسيار زيبا و باشور و با حماسه به نمايش گذاشتند. يكي از ويژگي‌هاي انتخابات جمعه گذشته اين بود كه مردم و طرفداران كانديداهاي مختلف در عين اينكه پراحساس و با شور و نشاط بودند از آرامش خاصي برخوردار بودند.

پيروز دوم انتخابات نظام‌سياسي جمهوري اسلامي است كه يك بار ديگر و در برابر چشمان دنيا ظرفيت و توان خود را براي تغيير و پيشرفت به نمايش گذاشت.

اين نظام‌سياسي كه مورد توجه و نقد تحليلگران در دنيا است نشان داد كه پس از سه دهه و با وجود حفظ آرمان‌ها و ارزش‌هاي انقلابي توان تبديل اهداف و خواسته‌هاي مردم را از تصميم به اقدام در قالب و چارچوب‌هاي دموكراتيك داراست. بنابراين دوستداران اين نظام در دنيا خوشحال شدند و بسياري از منتقدين و تحليلگران شگفت‌زده شده‌اند و دشمنان آن نسبت به بن بست رسيدن آن نا اميد شدند. اين انتخابات به عنوان يك پيروزي و موفقيت براي رهبر معظم انقلاب هم تلقي خواهد شد. تعيين هدف ايجاد حماسه‌سياسي از چند ماه پيش تشويق به ملت به حضور در آن، تاكيد بر عدم مداخله نهادهاي مختلف در انتخابات و حس بي‌طرفي و فراخوان مردم به حضور در انتخابات از طرف رهبري انجام شد و مردم ايران هم پاسخ شايسته‌يي به آن دادند و اين جمله مقام رهبري در چهارشنبه گذشته كه همه اقشار ملت حتي آنهايي كه به هر دلايلي با نظام مخالف هستند در انتخابات شركت كنند، جمله‌يي به ياد ماندني است. جا دارد اين انتخابات را به عنوان يك حماسه بزرگ به مقام معظم رهبري تبريك گفت.

پيروز ديگر اين انتخابات وحدت و انسجام ملي بود. در طول سال‌هاي گذشته خدشه‌هايي به وحدت و انسجام ملي در كشور در سطح كلان وارد شده بود و اگر واگرايي اجتماعي در بخش‌هايي از گروه‌هاي سياسي و اجتماعي داشت تبديل به يك دغدغه مي‌شد فكر مي‌كنم كه اين انتخابات زمينه ساز بزرگ وحدت و انسجام در بين اقشار ملت و گروه‌هاي مختلف سياسي خواهد بود.

آرامش بيشتري را جامعه نسبت به سال‌هاي گذشته در عرصه اقتصاد، سياست و فرهنگ احساس خواهد كرد. يك موضوع بسيار مهم در انتخابات سال 92 اين است كه در حالي كه در دو انتخابات قبلي شكاف‌هايي در عرصه اجتماعي و هويتي ايجاد شده بود در اين انتخابات دوباره طبقات مختلف اجتماعي و نخبگان و توده‌ها به هم نزديك شدند و به يك مسير و به يك رويكرد مشترك رسيدند. بنابراين همه گروه‌هاي سياسي با احترام متقابل به هم مي‌توانند احساس پيروزي كنند كه در اين انتخابات و كانديداي اين انتخابات با حفظ حرمت‌ها و مرزها با آرامش لين انتخابات را پشت سر گذاشتند.

پيروز ديگر اين انتخابات اعتدال و ميانه‌روي عقلانيت و صداقت بود، فكر مي‌كنم كه ملت ايران نشان داد كه خادمين خودش را ولو اينكه در حاشيه باشند و در انزوا باشند تشخيص مي‌دهد و به آنها ارج مي‌گذارد و با اين انتخابات و رايي كه مردم دادند مخالفت خودشان را با پرخاش، افراط و ريا ابراز كردند. اقبال نيمي از جامعه هم به جناب آقاي روحاني نشان‌دهنده شناخت عميق مردم از شرايط كنوني و اقبال به اعتدال و ميانه‌روي و اخلاق و فرد محوري بود و رشد سريع آراي ايشان در بين اقشار جامعه چه در بين نخبگان و چه در بين آحاد مردم در شهر و روستا نشان داد كه مردم حل مشكلات و عبور از معضلات متعددي كه در عرصه‌هاي مختلف دامنگير جامعه است را از طريق يك شخصيت اخلاقي ارزشمند و ميانه‌رو خواهانند و از طريق نگاه و رويكردي كه در عرصه داخلي معطوف به تحول و پيشرفت و عقلانيت و در عرصه بين‌المللي و روابط بين‌الملل معتقد به تنش‌زدايي و تعامل است، مي‌دانند.

نظرات بینندگان