arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۷۹۸۰
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۹ - ۰۳ تير ۱۳۹۲

استعفای مشاور امنیت ملی نتانیاهو به دلیل نرمش در برابر ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مشاور امنیت ملی اسرائیل از سمت خود استعفا می دهد.

به گزارش عصر ایران به نقل از روزنامه الحیات چاپ لندن، " یعقوب عمیدرور" مشاور امنیت ملی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل تصمیم گرفت از سمت خود کناره گیری می کند.

این اقدام به دنبال انتقادات از سیاست های او در ارتباط با دو مسئله ایران و فلسطین صورت گرفت.

او به شدت از سوی مقامات اسرائیلی به نرمش در برابر ایران متهم شده است.

به تازگی رویکرد مشاور امنیت ملی اسرائیل همسو با احزاب چپ این رژیم توصیف شده و به شدت مورد انتقاد بخشی از سیاستمداران و رسانه های صهیونیست قرار گرفته است.

روزنامه اسرائیلی معاریو در این باره نوشت: پیش بینی می شود عمیدرور تا چند هفته آینده به طور رسمی از سمت خود اعلام کناره گیری کند. او دو سال و نیم پیش این سمت را برعهده گرفته بود.

عمیدرور قبل از این به عنوان مشاور سیاسی نتانیاهو نیز فعالیت می کرد. این سمت وی تاثیر زیادی بر عملکرد سیاسی نتانیاهو داشت.

معاریو افزود: با وجود اختلافات گسترده میان نتانیاهو و اوباما بر سر مسئله هسته ای ایران اما عمیدرور مذاکراتی را با مشاور امنیتی ملی اوباما آغاز کرده بود. این مذاکرات باعث شده بود افکار عمیدرور درباره مسئله ایران، به دولتمردان آمریکایی نزدیک شود.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا بارها ضمن مخالفت با تندروی نتانیاهو درباره ایران، خواستار حل دیپلماتیک و مسالمت آمیز مسئله هسته ای تهران شده بود.

این روزنامه اسرائیلی ادامه داد: بعد از برعهده گرفتن سمت مشاور سیاسی نتانیاهو توسط عمیدرور روابط میان آنها تغییر پیدا کرد. تغییر در روابط این دو به ویژه بعد از نزدیک شدن افکار عمیدرور به "تام دانیلون" مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا و برگزاری مذاکرات متعددی میان این دو مقام اسرائیلی - آمریکایی در مورد مسائل مهم به ویژه مسئله هسته ای ایران صورت گرفت. نزدیکی روابط عمیدرور و مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا در حالی صورت گرفت که نتانیاهو و اوباما در مورد مسئله هسته ای ایران اختلافات شدیدی داشتند.

نزدیکان نتانیاهو همچنین انتقاداتی را از عملکرد عمیدرور در مسئله آشتی اسرائیل و ترکیه نیز مطرح کرده اند.

شماری از مقامات اسرائیلی ، عمیدرو را یک مقام چپ گرا توصیف کرده اند چرا که او با شهرک سازی اسرائیل در سرزمین های فلسطینی نیز انتقاد کرده بود.
نظرات بینندگان