arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۸۱۴۲
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۸ - ۰۴ تير ۱۳۹۲

غرویان: اظهارات الهام ریشه روانی دارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

استاد موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی گفت: در اسناد و مدارک فقهی وجود دارد اگر کسی زمان ظهور را تعیین کرده یا اصحاب امام زمان را مشخص کند و مدعی شود که مکان و زمان ظهور امام زمان را می‌داند کذاب است و این مساله باید تکذیب شود.

محسن غرویان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که آیا طرح رجعت امام زمان و ظهور او در گفتمان سوم تیر اشاره به سمبل و نماد ناشناخته‌ای دارد یا اینکه صرفا محدود به یك ادعا همچون رجعت دوباره چاوز در آخر زمان است، گفت: اصل مساله ظهور امام زمان را ما در فرهنگ شیعه و فقهی به صورت سند و مدرک داریم. همچنین در اسناد و مدارک فقهی وجود دارد اگر کسی زمان ظهور را تعیین کرده یا اصحاب امام زمان را مشخص کند و مدعی شود که مکان و زمان ظهور امام زمان را می‌داند کذاب است و این مساله باید تکذیب شود.

وی ادامه داد: این گونه ادعاها خلاف روایات فقهی و کلامی است و بیشتر نوعی اظهار نظرهای عوام فریبانه به حساب می‌آید.

استاد موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی در پاسخ به این سوال که آیا این اظهارات ریشه در اندیشه یا مکتب خاصی دارد یا اینکه بدون پشتوانه فقهی طرح می‌شود خاطرنشان ساخت: این اظهارات نوعی بلندپروازی در حوزه اسلام شناسی و همچنین واکنش در برابر شکست تفکر سیاسی دولت است.

وی در ادامه افزود: در واقع کسی که شکست خورده و فهمیده که افراط گرایی و عوام فریبی در این انتخاب طرد شده چاره‌ای ندارد جز اینکه اظهار نظرات متکبرانه و عوام فریبانه کند البته این اظهارات می‌تواند ریشه انحراف فکری داشته باشد. اما ما عجله نمی‌کنیم و می‌گذاریم به موقع به صورت مناسب و منطقی پاسخی به این دسته افراد ارائه شود.

غرویان در تشریح نحوه برخورد با این دسته افراد عنوان کرد:ما اهل منطق و گفتگو هستیم و منظورمان از برخورد مناسب بداخلاقی نیست. ما حتی در روایات داریم «حرف باطل خودش می‌میرد وقتی ترک کنید یاد کردن آن را» این جریان فکری نیز آخرین نفس‌های خود را می کشد.

وی در ادامه عنوان کرد: چنین اظهاراتی ریشه روانی دارد و آنها می‌خواهند مطرح باشند در نتیجه حرف‌های نادر و عجیب و غریب می‌زنند تا به آنها توجه شود. این ادعاها نوعی نیاز به مطرح شدن است.

نظرات بینندگان