arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۸۱۸۰
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۲۲ - ۰۴ تير ۱۳۹۲

آمار رو به افزایش اعتیاد در زنان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : رییس اداره پیشگیری، درمان و کاهش آسیب اعتیاد وزارت بهداشت گفت: سال گذشته شیوع اعتیاد یک میلیون و 350 هزار نفر بوده است که 9 درصد این آمار مربوط به بانوان است.

به گزارش ایسنا، فیروزه جعفری در همایش زنان و پیشگیری از مواد مخدر با اشاره به اینکه شیوع اعتیاد در سال 91، یک میلیون و 350 هزار نفر بوده است، اظهار کرد: تنوع در مصرف مواد مخدر سبب افزایش مصرف مواد محرک شده است.

وی خاطرنشان کرد: زنان معمولا به دنبال اعتیاد اعضای خانواده خود (پدر، برادر و همسر) و به خصوص همسر معتاد می‌شوند. همچنین به دلیل اینکه خانم‌ها بیشتر تهیه‌ کننده مواد مخدر برای اعضای خانواده خود هستند به این ترتیب وارد حوزه اعتیاد می‌شوند.

جعفری با بیان اینکه زنان بیشتر مورد سوء استفاده‌های جنسی، جسمی و عاطفی می‌شوند، افزود: دخترانی که در خانواده‌های سطح پایین‌تر زندگی می‌کنند بیشتر در معرض خطر سوء استفاده قرار می‌گیرند.

رییس اداره پیشگیری، درمان و کاهش آسیب اعتیاد وزارت بهداشت یادآور شد: اختلالات روان پزشکی در زنان شیوع بیشتری دارد و افسردگی در زنان دو تا پنج درصد بیشتر از مردان است. همچنین پیش‌بینی می‌شود در سال 2020 افسردگی اولین بیماری در دنیا باشد.

وی در خصوص عوامل فرهنگی – اجتماعی زنان که موجب سوء مصرف مواد مخدر می‌شود، اظهار کرد: معمولا زنان درخانواده چند نقش را بر عهده دارند مانند پرستاری از فرزندان، معلول و سالمندی که در خانه حضور دارند و گاهی نیز به دلیل وجود مشکلات اقتصادی به ناچار شاغل می‌شود که همه این عوامل سبب بروز استرس در فرد می‌شود.

جعفری تصریح کرد: برچسب زدن به معتادان در تمام کشورهای دنیا وجود دارد ولی در کشور ما به خصوص در بانوان معتاد بیشتر بروز پیدا می‌کند.

وی گفت: مصرف مواد مخدر در زنان با استفاده از داروهای مسکنی که دارای مخدر هستند و یکسری از آرام بخش‌ها شروع می‌شود.

وی ادامه داد: اعتیاد بیماری است که حاصل چند عامل است و همان قدر که ژنتیک در آن نقش دارد عوامل محیطی هم در آن نقش دارد ولی اگر بتوانیم نقش عوامل محیطی را در اعتیاد کم کنیم پیشگیری از اعتیاد در زنان بهتر صورت می‌گیرد.

جعفری در خصوص تفاوت‌های مصرف مواد مخدر در بین زنان و مردان، خاطرنشان کرد: زنان از شیوه‌های کم خطرتری برای مصرف مواد استفاده می‌کنند به عنوان مثال تزریق که یک روش خطرناک در مصرف مواد مخدر است بیشتر توسط مردان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه زنان از مواد مخدر سبک بیشتر استفاده می‌کنند، ادامه داد: زنان نسبت به مردان بیشتر و زودتر دچار عوارض ناشی از مصرف مواد مخدر می‌شوند.

وی تصریح کرد: پیشگیری بهتر از درمان است ولی مسوولین به تنهایی نمی‌توانند از اعتیاد پیشگیری کنند و نیازمند همکاری مردم هستند. همچنین تصور نکنیم که می‌توانیم اعتیاد را ریشه‌کن کنیم بلکه می‌توانیم سیر آن را ثابت نگه داریم.

رییس اداره پیشگیری، درمان و کاهش آسیب اعتیاد وزارت بهداشت با بیان اینکه از مهارت‌های زندگی به عنوان واکسن اعتیاد نام برده می‌شود، افزود: مهارت‌های زندگی تنها راه پیشگیری از اعتیاد است.

اعتیاد در زنان رو به افزایش است

وی گفت: اگر موانع درمان زنان را برداریم نتیجه درمان آنان بهتر است به طور مثال باید یک مرکز درمانی رایگان راه‌اندازی شود و امکاناتی از جمله نگهداری از کودکان و خدمات مددکاری را ارایه دهد.

جعفری خاطرنشان کرد: انگیزه مادر عامل بسیار کمک کننده‌ای برای بهبود اعتیاد است و زنان برای درمان اعتیاد نیاز به همکاری دیگران به خصوص خانواده‌شان دارند.

شایان ذکر است، در پایان مراسم از فعالین در حوزه زنان و پیشگیری از مواد مخدر تقدیر شد.
نظرات بینندگان