شنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۹ | Saturday, 23 January 2021
  • ارتباط با انتخاب
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیک
  • |
  • نظرسنجی
شنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۹ | Saturday, 23 January 2021
  • صفحه نخست
  • اخبار انتخابات ۱۴۰۰
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • آی تی و فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
جستجو
ویدئو جدیدترین اخبار پربیننده ترین
لایو خبر عکس خواندنی ها اخبار ویژه
  • صفحه نخست
  • اخبار انتخابات ۱۴۰۰
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • آی تی و فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • ارتباط با انتخاب
  • پیوندها
  • آب و هوا
  • اوقات شرعی
  • مجله الکترونیک
  • نظرسنجی
  • آرشیو
ویدیو / مناظره جنجالی زیباکلام و خسرو معتضد درمورد رضاشاه

ویدیو / مناظره جنجالی زیباکلام و خسرو معتضد درمورد رضاشاه

ویدیو / آموزش دموکراسی در سوئیس با برگزاری انتخابات در مهد کودک

ویدیو / آموزش دموکراسی در سوئیس با برگزاری انتخابات در مهد کودک

ویدیو / حادثه خطرناک در پیست دربندسر!

ویدیو / حادثه خطرناک در پیست دربندسر!

ویدیو / تئوری‌های توطئه از کجا می‌آیند؟ + زیرنویس فارسی

ویدیو / تئوری‌های توطئه از کجا می‌آیند؟ + زیرنویس فارسی

ویدیو / قاچاق گوسفند در چراغ‌های جلو خودرو در ترکیه!

ویدیو / قاچاق گوسفند در چراغ‌های جلو خودرو در ترکیه!

ویدیو / لحظه ی وحشتناک انفجار امروز بغداد

ویدیو / لحظه ی وحشتناک انفجار امروز بغداد

کد خبر: ۱۱۸۱۸۹
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۰۰ - ۰۵ تير ۱۳۹۲
صفحه نخست >> سیاست
پ

اعتدال، رکن بنیادی زندگی انسان

محمد علی سلطانی
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اعتدال و عقلانیت دو گمشده اصلی انسان در زندگی اجتماعی است . انسان های خردمند همواره در پی استقرار عقلانیت و اعتدال در زندگی بشر بوده و هستند . طبیبان گذشته همه بیماری ها را زاییده خروج بدن از اعتدال می دانستند  حتی در قرآن تصریح شده است که خداوند بعد از آفرینش انسان ودرست کردن اندام های انسانی ، انسان را اعتدال داد ( انفطار / 7) 

آموزگاران اخلاق رفتار درست و اصیل انسانی را وجود اعتدال در زندگی انسان می دیدند  و خروج از اعتدال به سوی افراط و یا تفریط را رفتار های نادرست و بی اخلاقی می شمردند.  به جرأت می توان گفت که همه بدبختی های انسان در طول تاریخ برآمده از انحراف از اعتدال و عقلانیت بوده و خواهد بود . عمده فلسفه های اخلاقی و انسانی به اعتدال و عقلانیت تأکید ورزیده اند .چنانکه بنیادی ترین ادیان نیز اعتدال و عقلانیت را زیر بنای آموزه های خویش دانسته اند . با اطمینان کامل می توان گفت اسلام به مقداری که بر عقلانیت و اعتدال تأکید نموده بر چیز دیگری تأکید نکرده است . در قرآن آیات بسیاری در عرصه های مهم زندگی مؤمنان را به اعتدال و خردورزی و عقلانیت فراخوانده است . در این نوشته موضوع اعتدال  را در نگاه قرآنی پی می گیریم  با یاد آوری این نکته که این نوشته باز نویسی اندکی از فرمان های بسیار قران در باره اعتدال است و موضوع خردورزی و عقلانیت نوشته مستقل دیگری می طلبد .

خداوند متعال در موارد متعددی از قرآن فرمان به عدالت و اعتدال و قسط می دهد از جمله اینکه به پیامبرش فرمان می دهد تا به مردم بگوید : « ... من فرمان یافته ام که بین شما عدالت بورزم . خدا پروردگار ما و شماست . اعمال ما از آن ما و اعمال شما از آن شماست بین ما و شما خصومتی نیست ...» ( شوری / 15) این فرمان از سوی خداوند در مورد افرادی هست که به اسلام باور ندارند . بر اساس این فرمان پیامبر مؤظف است بین  همه مردم عدالت بورزد و کاری به رفتار مردم نداشته باشد زیرا اعمال هرکس به پای خودش نوشته می شود و نباید عدم همکیشی  موجب خصومت بین او ودیگران باشد و از جاده عدالت و اعتدال پا فراتر بگذارد . اگر این فرمان را معیار رفتار خویش قرار دهیم از بسیاری از رفتارهای افراطی خویش دست برمی داریم . رفتار هایی که معمولا رنگ دین و دین داری به خود می گیرند و با کمال تأسف  لایه های زیرین آن را اهداف و تمایلات نفسانی ما پرکرده است .

اعتدال به عنوان یک اصل  مهم و بنیادی در همه عرصه های زندگی انسانی مورد تأکید و سفارش قرآن است در ذیل به چند مورد محدود اشاره می شود : 

1-    اعتدال در تبلیغ دین و فراخوانی به اسلام :
    همه می دانیم که پیامبر اکرم (ص) بسیار علاقه مند بود مردم به سوی حق و راستی بیایند و از بدی ها و ناروایی ها دوری گزینند . به همین خاطر شب و روز نمی شناخت و از هرفرصتی برای تبلیغ دین بهره می گرفت و زمانی که فردی را می دید که  در پذیرش حق لجاجت می کند و تلاشهایش برای هدایت او نتیجه نمی دهد در غم و اندوه فرو می رفت. خداوند متعال با مشاهده حال پیامبرش به وی یاد آور می شود که این شیوه درستی نیست و حتی در مسیر درست هم نباید از اعتدال خارج شد از این رو به وی چنین خطاب می کند : «...خداست که هرکه را بخواهد بی راه می گذارد وهرکه را بخواهد هدایت می کند پس مبادا به سبب حسرت بر آنها جان خویش را از کف بدهی ... » ( فاطر / 8) و در جای دیگر می فرماید : « شاید تو از اینکه مشرکان ایمان نمی آورند جان خود را تباه سازی » ( شعراء/ 3) ودر سوره کهف همین نکته را چنین بازگویی می کند : « شاید اگر به این سخن ایمان نیاورند ، تو جان خود را از اندوه ، در پیگیری کارشان تباه کنی » ( کهف / 6) . خداوند از پیامبرش انتظار ندارد که بیش از مقدار لازم حتی در تبلیغ دین و هدایت مردم تلاش کند . نه سستی در ابلاغ دین و آموزش نیکی ها رواست و نه افراط در این امر شایسته است . مقدار قابل توجهی ازمشکلات جامعه مسلمان ناشی از احساس مسؤولیت بیش از اندازه است . پیامبر اکرم (ص) اگر بسیار تلاش می کرد می دانست در چه مسیری تلاش می کند اما بسیاری از ما برداشت خودمان از دین را حق مطلق می بینیم و در قبولاندن آن بر دیگران راه افراط می پیماییم و چه بسا به خاطر این احساس مسؤولیت برای هدایت دیگران دست به امور نامشروعی هم می زنیم . بسیاری از جاسوسی ها که به نص قرآنی حرام هستند ، بسیاری از افشاگری ها که باز هم به نص قران حرام می باشد ، بسیاری از تهمت زدن ها ، بد گمانی ها ، دروغ ها که زیر لوای دین داری و دین باوری و مقدس مآبی انجام می دهیم و قطعا و به تصریح قران حرام و باطل است  ، همه و همه زاییده احساس تکلیف بیشتر از حق است . احساس تکلیفی که در نهایت به رفتار های خوارجی ، القاعده ای و طالبانی منجر می شود  و از اعتدال بسیار دور هست .  

2-    اعتدال در کار نیک:
انسان های خیر و نیکوکار گاه چنان از عشق به خدمت سرشار می شوند که می خواهند همه چیز خویش را یک جا برای بهره مندی دیگران در طبق اخلاص بگذارند . اما از نگاه خدا وند متعال این نوع برخورد با امر خیر خروج از اعتدال است و از نگاه خداوندی مناسب انسان نمی باشد از این رو چنین فرمان می دهد : « دستت را به گردنت زنجیر مکن و بسیار هم گشاده دستی منما  تا ملامت شده و حسرت زده بر جای بمانی * بیگمان ، پروردگار تو برای هرکه بخواهد ، روزی را گشاد یا تنگ می کند ...» ( اسراء / 29-30) در این آیه به وضوح افراط و تفریط در کارهای نیک  تقبیح می شود  و اعتدال و میانه روی ستوده می شود . افراط و تفریط حتی در امر خیر و نیک هم نا رواست و اعتدال شایسته و ستودنی می باشد . سوره اسراء که خداوند  به تصریح خودش در آن شماری از حکمت های خویش را بر پیامبرش وحی می کند ( اسراء / 39 ) سرشار از فرمان های الهی مبتنی بر اعتدال و میانه روی است . در این سوره ضمن آن که به پیامبر (ص)  فرمان می دهد به گروه هایی از نیازمندان کمک کند اما فورا یاد آوری می کند که اسراف و ولخرجی نکند ( اسراء / 27)   . وقتی خداوند در کار خیر هم افراط و تفریط را نمی ستاید و اعتدال و میانه روی را نیک می شمارد تکلیف دیگر عرصه های زندگی روشن است .

3-    اعتدال در دوستی ها و دشمنی ها :

انسان ها تا جایی که امکان دارد باید در مسیر دوستی ها حرکت کنند اما زندگی اجتماعی گاه شرایطی را بوجود می آورد که نمی توان فقط دوستی را پیشه کرد و دشمنی ها خودشان را بر زندگی انسان تحمیل می کنند . در نگاه قرآنی حتی دشمنی ها هم باید مبتنی بر عدالت و اعتدال و بر پایه خردو عقل باشد . انسان مؤمن در دشمنی هم حق ندارد راه افراط در پیش گیرد و از جاده اعتدال خارج شود چنانکه  نمی تواند مسیر تفریط را هم در پیش گیرد بلکه باید به اعتدال گام بردارد . خداوند متعال در این مورد می فرماید : « ای مردمی که ایمان آوردید برای خداوند قیام کنید و گواهان به قسط باشید . دشمنی شما با گروهی موجب نشود که عدالت نورزید . عدالت کنید که آن به تقوا نزدیک تر است ...»  ( مائده / 8) این ایه در شکل امری است و امر بنا بر نظر فقیهان ظهور در وجوب دارد . نکته جالب اینکه در این آیه دو کشش انسانی در برابر هم قرار گرفته است انسان از سویی دوست دارد در شرایطی که قدرت در دستش است از دشمن خود انتقام بگیرد از سوی دیگر کشش به عدالت دارد اما بدیهی است که عشق به انتقام قوی تر از علاقه به عدالت است به همین خاطر در این شرایط عدالت ورزی  نیازمند فداکاری بیشتر است و این فداکاری و کنترل تمایل است که به انسان تقوا و قدرت مدیریت بر نفس می دهد . وقرآن به درستی بر این دست آورد عدالت ورزی در برابر دشمن تأکید می کند . به هنگام پیروزی مسلمانان بر اهل مکه خداوند متعال به مسلمانان تأکید می کند که نباید بد رفتاری های مکیان در ممانعت شما از ورود به مسجد الحرام موجب شود که بر آنان تعدی کنید .بلکه به جای آن در کار خیر و تقوی همکاری نمایید و در گناه و تجاوز به هم یاری نرسانید ( مائده /2 )  رفتاری که مسلمانان به دستور خداوند و به راهنمایی پیامبر اسلام با دشمن خود کردند بسیاری از راه ها را فرا روی آنان گشود  . تحجر و سخت گیری پاسخی همانند خودش را در پی می آورد  چنانکه اعتدال و میانه روی نیز موجب فراخوانی دشمن به اعتدال و میانه روی می گردد . اینکه تصور شود اعتدال و میانه روی در برابر دیگران زاییده ضعف و ناتوانی است به هیچ وجه با منطق قرآن نمی سازد . یکی از بهترین ثمره روحیه اعتدال و میانه روی آگاهی به مرز و محدوده دشمن واقعی و دشمن پنداری است . در خیلی مواقع ما با کسانی دشمنی می کنیم که در حقیقت دشمن ما نیستند بلکه فقط دوست ما نمی باشند . اینکه بین دوست و دشمن هیچ فاصله ای نبینیم گویای کوته بینی و کوته نگری است . در دنیا شماری از مردم دوست ما هستند شماری اندک دشمن ما هستند و بخش عظیمی از افراد در بین این دو مرز می باشند . هنر در این است که این بخش عظیم را به دوستان خود تبدیل کنیم و از دشمن شدنشان بپرهیزیم و این فقط از راه اعتدال حاصل می شود . خداوند متعال در تعیین مرز دوستی و دشمنی سخن زیبا و گویایی دارد : «خدا شما را باز نمی دارد که نسبت به افرادی که در دین با شما نجنگیدند و شمارا از دیارتان بیرون نکردند نیکی کنید و یا نسبت به آنان قسط بورزید . خداوند  قسط کنندگان را دوست دارد * فقط شما را از اینکه با افرادی که با شما در دین جنگیدند و شمارا بیرون کردند و در این مورد به هم یاری رساندند ، دوستی کنید نهی کرده است هرکس با این افراد دوستی کند ستمکار هست » ( ممتحنه / 8-9) در این دو ایه مرز دشمنی با دوستی مشخص شده است دشمن کسی است که در برابرت شمشیر کشیده است و غیر از این گروه که معمولا بسیار اندک هستند بقیه همه دوست هستند و باید به آنان نیکی کرد و در حقشان عدالت و قسط ورزید .     

4-اعتدال در گفتار :
قرآن تصریح می کند که اگر سخنی گفتید به اعتدال سخن بگویید « ... و چون سخن گویید به عدالت سخن بگویید هرچند در باره خویشان خودتان باشد . » به همین خاطر است که  قرآن طرفداری های مبتنی بر عصبیت و حمیت را نفی می کند و آن را بد می شمارد . ودر برابر آن آرامش و خویشتن داری را می ستاید . در جریان پیروزی مسلمانان بر کفار مکه کسانی بودند که می خواستند با شعار های مبتنی بر خشم پیشین از رفتار دشمنانشان ، آنان را جریحه دار کندد . اما خداوند رفتار مکیان را رفتاری مبتنی بر حمیت و عصبیت شمرده و رفتار و مسلمانان را که بر اساس دستور پیامبر (ص) از انتقام و بد گویی دست کشیدند رفتاری آرام و سرشار از ادب دانسته است : « کافران در دل های خود تعصب جاهلی ورزیدند . اما خداوند آرامش را بر فرستاده خویش و مؤمنان فرو فرستاد و آرمان و سخن تقوا را ملازم آنان ساخت . و آنان به تقوا سزاوارتر و شایسته تر بودند ...» ( فتح / 26) ظرافت این سخن در این است که در آن تقابل تعصب و حمیت با تقوا و آرامش وجود دارد . تعصب و حمیت آرامش و خویشتن داری را از جامعه می برد و اعتدال و تقوا موجب آرامش  می شود .

5-عدالت  و اعتدال در داوری :

قرآن به عنوان یک قانون کلی به همه فرمان می دهد که عدالت را پیشه سازند و در این امر دشمنی ها و یا خویشی ها و دوستی ها سد راه نگردد . صراحت قرآن بر این است که « ای کسانی که ایمان آوردید برپا دارنده قسط باشید . برای خدا گواهی دهید هرچند به زیان خودتان و یا پدر و مادر و یا خویشاوندان تان باشد . اگر یکی از دو طرف دعوا توانگر و یا نیازمند باشد . خدا به آن دو از شما سزاوارتر است . از پی هوس نروید که از عدل خارج می شوید . اگر به انحراف گراییدو یا روی برتابید بدانید که خدا به آنچه انجام می دهید آگاه است . » ( نساء / 135) در این ایه عدل  و قسط اصلی ترین چیز در نظر گرفته شده است و هر تمایل دیگر در کنار آن انحراف دانسته شده است چه این که این تمایل به پدر و مادر و خویشاوندان باشد و یا تمایل به ثروتمندان و یا فقیران باشد . تمایل به ثروتمندان معمولا زاییده طمع است و تمایل به فقیران برآمده از احساس همدردی به نیازمندان می باشد اما هردو این امر در برابر عدالت ناروا شمرده شده است . در برابر عدالت ، تنها امورناشایست بی اعتبار نیست بلکه اموری چون عشق و علاقه به پدر و مادر و خویشاوندان و نیز نیازمندان که در شرایط عدم سنجش با عدالت خوب و شایسته است ، در کنار عدالت رنگ می بازند و ناشایست می شوند .

این اندکی از مباحث بسیار در مورد اعتدال و میانه روی است که به خاطر پرهیز از درازدامنی به همین مقدار بسنده شد .

مخلص همه خیر خواهان

محمد علی سلطانی

لینک کوتاه
ارسال به تلگرام
بازید از صفحه اول ارسال به دوستان نسخه چاپی
گزارش خطا
0
وب گردی
 تصاویر حیرت‌انگیز ناسا از «مریخ»

تصاویر حیرت‌انگیز ناسا از «مریخ»

برندگان جوایز میلیاردی همراه اول معرفی شدند!

برندگان جوایز میلیاردی همراه اول معرفی شدند!

 نکات جالبی که درباره مغز نمی‌دانید

نکات جالبی که درباره مغز نمی‌دانید

 گریم جالب طناز طباطبایی در فیلمی که هشت سال توقیف بود

گریم جالب طناز طباطبایی در فیلمی که هشت سال توقیف بود

 قدیمی‌ترین عکس هوایی تهران!

قدیمی‌ترین عکس هوایی تهران!

 ۸ عادت سمی که شما را از شادی محروم می کنند

۸ عادت سمی که شما را از شادی محروم می کنند

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
تصاویر
۱/۴
۱/۴
تصاویر: طبیعت زمستانی دریاچه ارومیه

تصاویر: طبیعت زمستانی دریاچه ارومیه

۲/۴
تصاویر: بارش برف زمستانی در بجنورد

تصاویر: بارش برف زمستانی در بجنورد

۳/۴
تصاویر:‌ مسابقات چندجانبه اتومبیلرانی - کرمانشاه

تصاویر:‌ مسابقات چندجانبه اتومبیلرانی - کرمانشاه

۴/۴
تصاویر:‌ دیدار تیم‌های بسکتبال نارسینا تهران و نامی‌نو اصفهان

تصاویر:‌ دیدار تیم‌های بسکتبال نارسینا تهران و نامی‌نو اصفهان

ببینید!

ویدیو / توهین کارشناس صداوسیما به رئیس جمهور

ویدیو / کارشناس هواشناسی: دوشنبه و سه‌شنبه آلودگی هوا به تهران برمی‌گردد

ویدیو / از فایزر و آکسفورد تا اسپوتنیک روسیه و سینوواک چین؛ تفاوت این واکسن های کرونا با یکدیگر چیست؟ + زیرنویس فارسی

ویدیو / سرمای منفی ۵۶ درجه قزاقستان و ایستاده یخ زدن حیوانات!

تماشا کنید: ترامپ رفت! / در این ۴ سال بین ترامپ و ایران چه گذشت؟

ویدیو / تصاویری از کنگره آمریکا قبل از آغاز مراسم تحلیف

ویدیو / حضور جو بایدن و کامالا هریس در «کلیسای متیو» پیش از آغاز مراسم تحلیف

آرشیو
پربازدیدها
روز هفته ماه سال

واکنش وزیر بهداشت به اظهارات امام جمعه قم: قرار است فرماندهانی که یکسال غصه خوردند و شهید دادند به درخواست پروتکل شکنان تادیب شوند

انتقاد شدید چهره‌های ضدایرانی از انتصاب «رابرت مالی» به عنوان نماینده ویژه بایدن در امور ایران / تام کاتن: تهران نمی‌داند چه شانسی نصیبش شده؛ مالی سابقه‌ی طولانی در دشمنی با اسرائیل دارد

نماینده جمهوری‌خواه طرح استیضاح بایدن را یک روز پس از ورود او به کاخ سفید ارائه داد

این هم ۲ هزار میلیارد تومان پول، این هم تولید فرهنگی!

واکنش ضرغامی به خبر احضار وزیر ارتباطات به دلیل عدم فیلتر اینستاگرام: بگذارید مردم زندگی کنند

علی انصاریان به بخش مراقبت ‌های ویژه منتقل شد

ابراهیم اثباتی، آهنگساز تئاتر و همسر نسیم ادبی درگذشت

آشنا: انتخاب رابرت مالی حامل پیامی روشن برای حل سریع مناقشه ایران و امریکاست

قیمت هر شانه تخم مرغ ۳۰ هزار تومان کاهش یافت

فرمان اجرایی بایدن: لغو ممنوعیت مسافرتی و مهاجرتی ایرانیان

قیمت دلار، امروز ۱ بهمن ۹۹

مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس: دولت، موظف به استخدام رسمی فرزندان ایثارگران بدون الزام به داشتن شرط سنی، تحصیل و آزمون شد

قیمت طلا و سکه، امروز ۱ بهمن ۹۹

قیمت دلار، امروز ۲۸ دی ۹۹ / عقبگرد نرخ ادامه دارد؛ قیمت در صرافی بانک‌ها در کانال ۲۲ هزار تومانی

قیمت گوشی های سامسونگ امروز ۲۸ دی ماه

قیمت دلار، امروز ۲۷ دی ۹۹ / قیمت خرید دلار به کانال ۲۲ هزار تومان بازگشت

ویدیو/ کتک زدن یک زن افغانستانی توسط مامور نیروی انتظامی

خداحافظی تلفن‌های هوشمند قدیمی با واتس اپ از ۱۲ دی ماه

سحنگوی قوه قضاییه: شیرین نجفی دستگیر شده است

قیمت هر شانه تخم مرغ ۳۰ هزار تومان کاهش یافت

فرمان اجرایی بایدن: لغو ممنوعیت مسافرتی و مهاجرتی ایرانیان

قیمت دلار، امروز ۱ بهمن ۹۹

۶ پیام فرستاده نخست وزیر عراق برای ایران

چرا ترامپ همچنان ممکن است در آخرین لحظات ریاست جمهوری اش، جنگی با ایران به راه اندازد؟

بازار خودرو سکته کرد / پژو ۲۰۶ تا ۵۲ میلیون، سمند ۱۴ میلیون، پژو ۴۰۵ تا ۱۵ میلیون و تیبا ۲۶ میلیون ارزان شد / پراید ۹۰ میلیونی هم خریدار ندارد

جو بایدن پیروز انتخابات معرفی شد / فاکس نیوز، آسوشیتدپرس، سی ان ان و ان بی سی این خبر را اعلام کرده اند / بیانیه ترامپ: نتیجه انتخابات هنوز قطعی نشده / پیشنهاد داماد ترامپ به او برای پذیرش شکست

استفتاء مهم ایت الله سیستانی در باره مراسم عزاداری امام حسین (ع)

ترامپ: ایران اگر کرم بریزد بلایی سرش می آوریم که تا حالا سابقه نداشته!

دانش‌آموز ممتاز تهرانی بعد از کنکور خودکشی کرد

جدول غیررسمی افزایش حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری / افزایش ۳۰ تا ۷۰ درصدی حقوق ها

مدیرعامل سایپا: خیال همه را از پراید راحت کردیم

ویدیو/ کتک زدن یک زن افغانستانی توسط مامور نیروی انتظامی

خواندنی ها
چگونه از اندوه فاصله بگیریم؟

چگونه از اندوه فاصله بگیریم؟

چگونه بدون نوشیدن آب خالص بدن را هیدارته کنیم؟

چگونه بدون نوشیدن آب خالص بدن را هیدارته کنیم؟

برند کاویار از نسخه‌های لاکچری گوشی «گلکسی اس ۲۱ اولترا» رونمایی کرد+تصاویر

برند کاویار از نسخه‌های لاکچری گوشی «گلکسی اس ۲۱ اولترا» رونمایی کرد+تصاویر

سری «گلکسی اس ۱۰» سامسونگ به روزرسانی شد

سری «گلکسی اس ۱۰» سامسونگ به روزرسانی شد

آخرین اخبار مهمترین عناوین روز

مخالفان روحانی نمی‌خواهند تا قبل از انتخابات ۱۴۰۰، برجام احیا شود؛ دارند وقت کشی می‌کنند / می‌خواهند اعتبار برجام و مذاکره را به نام خود بزنند؛ نمی دانند که فرصت تنش زدایی با امریکا همیشگی نیست

صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / استقبال مشاور روحانی از یک انتصاب بایدن / دستور بایدن و احتمال کاهش تحریم ها / اعلام آمادگی برای گفت و گو با آمریکا درمورد منطقه؟

تصاویر: طبیعت زمستانی دریاچه ارومیه

تصاویر: بارش برف زمستانی در بجنورد

تصاویر:‌ مسابقات چندجانبه اتومبیلرانی - کرمانشاه

تصاویر:‌ دیدار تیم‌های بسکتبال نارسینا تهران و نامی‌نو اصفهان

ویدیو / مناظره جنجالی زیباکلام و خسرو معتضد درمورد رضاشاه

خاطرات آیت‌الله هاشمی؛ ۳ بهمن ۱۳۷۶

یک زن مسلمان، معاون شورای اقتصاد ملی آمریکا می شود

نخستین مخمصه بن سلمان پس از روی کار آمدن بایدن / احتمال انتشار گزارش اطلاعاتی آمریکا درمورد قتل خاشقچی

گانتس: به نتانیاهو اجازه نمیدهم ما را از مذاکره با دولت جدید آمریکا در خصوص ایران کنار بگذارد

پزشک معالج میناوند: او نسبت به روز گذشته شرایط بهتری دارد

روسیه: موضع دولت جدید آمریکا نسبت به برجام واقع بینانه به نظر می رسد / قبل از هر تغییری این توافق را باید با مشارکت ایران بطور کامل احیا کرد

نمکی در واکنش به انتقادها از اظهارات رئیسی: همکارانم حق دارند نگران خیز جدید کرونا باشند / اخیرا علاوه بر سفرها، شاهد برگزاری مراسم‌هایی بودیم که با پروتکل‌ها هم‌خوانی نداشت

سنا صلاحیت وزیر دفاع پیشنهادی بایدن را تأیید کرد

خبرنگار وال‌استریت ژورنال: وزیران اروپایی دوشنبه درباره برجام رایزنی می‌کنند

رهبر اکثریت سنا: طرح استیضاح ترامپ دوشنبه تحویل مجلس سنا می‌شود

ایران؛ از محورهای اولین تماس مشاور امنیت ملی بایدن و شرکای اروپایی

وزیر خارجه عربستان: دست ما برای صلح دراز است، ولی ایران به توافقات خود پایبند نیست

معاون قضایی دادستان کل: گوشی با قیمت بالای ۳۰۰ یورو لوکس و غیرقانونی است

علی انصاریان به بخش مراقبت ‌های ویژه منتقل شد

جزئیات انفجار مهیب در پتروشیمی بجنورد / قطع و وصل مکرر گاز؛ عامل این اتفاق

واکنش وزیر بهداشت به اظهارات امام جمعه قم: قرار است فرماندهانی که یکسال غصه خوردند و شهید دادند به درخواست پروتکل شکنان تادیب شوند

واکنش ضرغامی به خبر احضار وزیر ارتباطات به دلیل عدم فیلتر اینستاگرام: بگذارید مردم زندگی کنند

فلاحت پیشه: در شرایطی که کشورها به دنبال تقویت دیپلمات‌های خود هستند، ما مسیر معکوس را در پیش گرفته‌ایم / موضع گیری اخیر مجلس در قبال ظریف، تقویت دیپلماسی نیست

رئیس سازمان بازرسی: واردات کالاهایی که در حد نیاز در داخل تولید می‌شود ممنوع است / با متخلفان برخورد می کنیم

توقف سفر بدون ویزای ایرانی‌ها به مالزی به دلیل شرایط کرونایی

دولت ژاپن: لغو المپیک توکیو صحت ندارد

فرماندار کل کانادا در پی اتهام‌های زورگویی به کارکنانش استعفا کرد

جهانپور: فاز یک مطالعه انسانی واکسن ایرانی نوترکیب کرونا در جمعیت ۱۸ تا ۵۵ ساله انجام می‌شود / این واکسن را موسسه رازی تولید کرده

سایت اسرائیلی: نتانیاهو احتمالا بین ۲۱ تا ۲۳ بهمن به امارات و بحرین می‌رود

واعظی: عارف در انتخابات ۹۲ شانسی برای رقابت نداشت

پزشک معالج میناوند: او هوشیار، اما ریه‌هایش درگیر است / حال او نسبت به صبح روز قبل بهتر شده / آثار بهبودی در روز های آتی پدیدار خواهد شد

وزیر خارجه عربستان: سفارتمان در دوحه ظرف چند روز بازگشایی می شود / روابط ما با دولت بایدن عالی خواهد بود

دانشگاه علوم پزشکی: شناسایی دو مورد مشکوک به کرونای جهش یافته در هرمزگان کذب است

وضعیت آب و هوا، امروز ۳ بهمن ۹۹ / احتمال وقوع بهمن در دامنه‌های البرز / افزایش غلظت آلاینده‌ها در برخی شهر‌ها از فردا

وضعیت جاده‌ها و راه‌ها، امروز ۳ بهمن ۹۹ / ممنوعیت عبور و مرور در ۱۶ جاده تا اطلاع ثانوی

رهبر جمهوریخواهان سنا: عجله‌ای برای استیضاح ترامپ نیست

دستور بایدن: ادامه ساخت دیوار در مرز مکزیک متوقف شود

آرشیو
وبگردی

سگ‌های گله یک قلاده پلنگ را در اطراف مشهد کشتند/ عکس

لیست و عکس 7 خانم بازیگر ایرانی که کشف حجاب کردند / فیلم هایی که توقیف شد

قتل زن همسایه روی پشت بام / در کرج رخ داد

آمادگی تتلو برای کاندیداتوری در انتخابات ۱۴۰۰!

پرونده قاتل سریالی کودکان پاکدشت روی میز «نردبان»

وقتی مهمان مشهور برنامه زنده تلویزیون را ترک کرد!

ماجرای لباس‌ بنفش خانم‌ها در تحلیف بایدن چه بود؟

بازداشت جوانی که تفریحش آبروریزی دختران کرمان بود

راز ثروت همسر شاهرخ استخری چیست؟

شهاب حسینی در مقابل مهران مدیری و رامبد جوان کم آورد؟

بازیگرانی که از رفتن ترامپ خوشحال شدند

بازیگران زن ایرانی که با گذشت زمان جذاب تر شدند + عکس ها

  • صفحه نخست
  • اخبار انتخابات ۱۴۰۰
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • آی تی و فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • |
  • ارتباط با ما
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیکی
  • |
  • نظرسنجی
  • |
  • جستجو
  • |
  • آرشیو
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به انتخاب است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید : "ایران سامانه"
کد خبر: ۱۱۸۱۸۹
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۰۰ - ۰۵ تير ۱۳۹۲
صفحه نخست >> سیاست
پ

اعتدال، رکن بنیادی زندگی انسان

محمد علی سلطانی
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اعتدال و عقلانیت دو گمشده اصلی انسان در زندگی اجتماعی است . انسان های خردمند همواره در پی استقرار عقلانیت و اعتدال در زندگی بشر بوده و هستند . طبیبان گذشته همه بیماری ها را زاییده خروج بدن از اعتدال می دانستند  حتی در قرآن تصریح شده است که خداوند بعد از آفرینش انسان ودرست کردن اندام های انسانی ، انسان را اعتدال داد ( انفطار / 7) 

آموزگاران اخلاق رفتار درست و اصیل انسانی را وجود اعتدال در زندگی انسان می دیدند  و خروج از اعتدال به سوی افراط و یا تفریط را رفتار های نادرست و بی اخلاقی می شمردند.  به جرأت می توان گفت که همه بدبختی های انسان در طول تاریخ برآمده از انحراف از اعتدال و عقلانیت بوده و خواهد بود . عمده فلسفه های اخلاقی و انسانی به اعتدال و عقلانیت تأکید ورزیده اند .چنانکه بنیادی ترین ادیان نیز اعتدال و عقلانیت را زیر بنای آموزه های خویش دانسته اند . با اطمینان کامل می توان گفت اسلام به مقداری که بر عقلانیت و اعتدال تأکید نموده بر چیز دیگری تأکید نکرده است . در قرآن آیات بسیاری در عرصه های مهم زندگی مؤمنان را به اعتدال و خردورزی و عقلانیت فراخوانده است . در این نوشته موضوع اعتدال  را در نگاه قرآنی پی می گیریم  با یاد آوری این نکته که این نوشته باز نویسی اندکی از فرمان های بسیار قران در باره اعتدال است و موضوع خردورزی و عقلانیت نوشته مستقل دیگری می طلبد .

خداوند متعال در موارد متعددی از قرآن فرمان به عدالت و اعتدال و قسط می دهد از جمله اینکه به پیامبرش فرمان می دهد تا به مردم بگوید : « ... من فرمان یافته ام که بین شما عدالت بورزم . خدا پروردگار ما و شماست . اعمال ما از آن ما و اعمال شما از آن شماست بین ما و شما خصومتی نیست ...» ( شوری / 15) این فرمان از سوی خداوند در مورد افرادی هست که به اسلام باور ندارند . بر اساس این فرمان پیامبر مؤظف است بین  همه مردم عدالت بورزد و کاری به رفتار مردم نداشته باشد زیرا اعمال هرکس به پای خودش نوشته می شود و نباید عدم همکیشی  موجب خصومت بین او ودیگران باشد و از جاده عدالت و اعتدال پا فراتر بگذارد . اگر این فرمان را معیار رفتار خویش قرار دهیم از بسیاری از رفتارهای افراطی خویش دست برمی داریم . رفتار هایی که معمولا رنگ دین و دین داری به خود می گیرند و با کمال تأسف  لایه های زیرین آن را اهداف و تمایلات نفسانی ما پرکرده است .

اعتدال به عنوان یک اصل  مهم و بنیادی در همه عرصه های زندگی انسانی مورد تأکید و سفارش قرآن است در ذیل به چند مورد محدود اشاره می شود : 

1-    اعتدال در تبلیغ دین و فراخوانی به اسلام :
    همه می دانیم که پیامبر اکرم (ص) بسیار علاقه مند بود مردم به سوی حق و راستی بیایند و از بدی ها و ناروایی ها دوری گزینند . به همین خاطر شب و روز نمی شناخت و از هرفرصتی برای تبلیغ دین بهره می گرفت و زمانی که فردی را می دید که  در پذیرش حق لجاجت می کند و تلاشهایش برای هدایت او نتیجه نمی دهد در غم و اندوه فرو می رفت. خداوند متعال با مشاهده حال پیامبرش به وی یاد آور می شود که این شیوه درستی نیست و حتی در مسیر درست هم نباید از اعتدال خارج شد از این رو به وی چنین خطاب می کند : «...خداست که هرکه را بخواهد بی راه می گذارد وهرکه را بخواهد هدایت می کند پس مبادا به سبب حسرت بر آنها جان خویش را از کف بدهی ... » ( فاطر / 8) و در جای دیگر می فرماید : « شاید تو از اینکه مشرکان ایمان نمی آورند جان خود را تباه سازی » ( شعراء/ 3) ودر سوره کهف همین نکته را چنین بازگویی می کند : « شاید اگر به این سخن ایمان نیاورند ، تو جان خود را از اندوه ، در پیگیری کارشان تباه کنی » ( کهف / 6) . خداوند از پیامبرش انتظار ندارد که بیش از مقدار لازم حتی در تبلیغ دین و هدایت مردم تلاش کند . نه سستی در ابلاغ دین و آموزش نیکی ها رواست و نه افراط در این امر شایسته است . مقدار قابل توجهی ازمشکلات جامعه مسلمان ناشی از احساس مسؤولیت بیش از اندازه است . پیامبر اکرم (ص) اگر بسیار تلاش می کرد می دانست در چه مسیری تلاش می کند اما بسیاری از ما برداشت خودمان از دین را حق مطلق می بینیم و در قبولاندن آن بر دیگران راه افراط می پیماییم و چه بسا به خاطر این احساس مسؤولیت برای هدایت دیگران دست به امور نامشروعی هم می زنیم . بسیاری از جاسوسی ها که به نص قرآنی حرام هستند ، بسیاری از افشاگری ها که باز هم به نص قران حرام می باشد ، بسیاری از تهمت زدن ها ، بد گمانی ها ، دروغ ها که زیر لوای دین داری و دین باوری و مقدس مآبی انجام می دهیم و قطعا و به تصریح قران حرام و باطل است  ، همه و همه زاییده احساس تکلیف بیشتر از حق است . احساس تکلیفی که در نهایت به رفتار های خوارجی ، القاعده ای و طالبانی منجر می شود  و از اعتدال بسیار دور هست .  

2-    اعتدال در کار نیک:
انسان های خیر و نیکوکار گاه چنان از عشق به خدمت سرشار می شوند که می خواهند همه چیز خویش را یک جا برای بهره مندی دیگران در طبق اخلاص بگذارند . اما از نگاه خدا وند متعال این نوع برخورد با امر خیر خروج از اعتدال است و از نگاه خداوندی مناسب انسان نمی باشد از این رو چنین فرمان می دهد : « دستت را به گردنت زنجیر مکن و بسیار هم گشاده دستی منما  تا ملامت شده و حسرت زده بر جای بمانی * بیگمان ، پروردگار تو برای هرکه بخواهد ، روزی را گشاد یا تنگ می کند ...» ( اسراء / 29-30) در این آیه به وضوح افراط و تفریط در کارهای نیک  تقبیح می شود  و اعتدال و میانه روی ستوده می شود . افراط و تفریط حتی در امر خیر و نیک هم نا رواست و اعتدال شایسته و ستودنی می باشد . سوره اسراء که خداوند  به تصریح خودش در آن شماری از حکمت های خویش را بر پیامبرش وحی می کند ( اسراء / 39 ) سرشار از فرمان های الهی مبتنی بر اعتدال و میانه روی است . در این سوره ضمن آن که به پیامبر (ص)  فرمان می دهد به گروه هایی از نیازمندان کمک کند اما فورا یاد آوری می کند که اسراف و ولخرجی نکند ( اسراء / 27)   . وقتی خداوند در کار خیر هم افراط و تفریط را نمی ستاید و اعتدال و میانه روی را نیک می شمارد تکلیف دیگر عرصه های زندگی روشن است .

3-    اعتدال در دوستی ها و دشمنی ها :

انسان ها تا جایی که امکان دارد باید در مسیر دوستی ها حرکت کنند اما زندگی اجتماعی گاه شرایطی را بوجود می آورد که نمی توان فقط دوستی را پیشه کرد و دشمنی ها خودشان را بر زندگی انسان تحمیل می کنند . در نگاه قرآنی حتی دشمنی ها هم باید مبتنی بر عدالت و اعتدال و بر پایه خردو عقل باشد . انسان مؤمن در دشمنی هم حق ندارد راه افراط در پیش گیرد و از جاده اعتدال خارج شود چنانکه  نمی تواند مسیر تفریط را هم در پیش گیرد بلکه باید به اعتدال گام بردارد . خداوند متعال در این مورد می فرماید : « ای مردمی که ایمان آوردید برای خداوند قیام کنید و گواهان به قسط باشید . دشمنی شما با گروهی موجب نشود که عدالت نورزید . عدالت کنید که آن به تقوا نزدیک تر است ...»  ( مائده / 8) این ایه در شکل امری است و امر بنا بر نظر فقیهان ظهور در وجوب دارد . نکته جالب اینکه در این آیه دو کشش انسانی در برابر هم قرار گرفته است انسان از سویی دوست دارد در شرایطی که قدرت در دستش است از دشمن خود انتقام بگیرد از سوی دیگر کشش به عدالت دارد اما بدیهی است که عشق به انتقام قوی تر از علاقه به عدالت است به همین خاطر در این شرایط عدالت ورزی  نیازمند فداکاری بیشتر است و این فداکاری و کنترل تمایل است که به انسان تقوا و قدرت مدیریت بر نفس می دهد . وقرآن به درستی بر این دست آورد عدالت ورزی در برابر دشمن تأکید می کند . به هنگام پیروزی مسلمانان بر اهل مکه خداوند متعال به مسلمانان تأکید می کند که نباید بد رفتاری های مکیان در ممانعت شما از ورود به مسجد الحرام موجب شود که بر آنان تعدی کنید .بلکه به جای آن در کار خیر و تقوی همکاری نمایید و در گناه و تجاوز به هم یاری نرسانید ( مائده /2 )  رفتاری که مسلمانان به دستور خداوند و به راهنمایی پیامبر اسلام با دشمن خود کردند بسیاری از راه ها را فرا روی آنان گشود  . تحجر و سخت گیری پاسخی همانند خودش را در پی می آورد  چنانکه اعتدال و میانه روی نیز موجب فراخوانی دشمن به اعتدال و میانه روی می گردد . اینکه تصور شود اعتدال و میانه روی در برابر دیگران زاییده ضعف و ناتوانی است به هیچ وجه با منطق قرآن نمی سازد . یکی از بهترین ثمره روحیه اعتدال و میانه روی آگاهی به مرز و محدوده دشمن واقعی و دشمن پنداری است . در خیلی مواقع ما با کسانی دشمنی می کنیم که در حقیقت دشمن ما نیستند بلکه فقط دوست ما نمی باشند . اینکه بین دوست و دشمن هیچ فاصله ای نبینیم گویای کوته بینی و کوته نگری است . در دنیا شماری از مردم دوست ما هستند شماری اندک دشمن ما هستند و بخش عظیمی از افراد در بین این دو مرز می باشند . هنر در این است که این بخش عظیم را به دوستان خود تبدیل کنیم و از دشمن شدنشان بپرهیزیم و این فقط از راه اعتدال حاصل می شود . خداوند متعال در تعیین مرز دوستی و دشمنی سخن زیبا و گویایی دارد : «خدا شما را باز نمی دارد که نسبت به افرادی که در دین با شما نجنگیدند و شمارا از دیارتان بیرون نکردند نیکی کنید و یا نسبت به آنان قسط بورزید . خداوند  قسط کنندگان را دوست دارد * فقط شما را از اینکه با افرادی که با شما در دین جنگیدند و شمارا بیرون کردند و در این مورد به هم یاری رساندند ، دوستی کنید نهی کرده است هرکس با این افراد دوستی کند ستمکار هست » ( ممتحنه / 8-9) در این دو ایه مرز دشمنی با دوستی مشخص شده است دشمن کسی است که در برابرت شمشیر کشیده است و غیر از این گروه که معمولا بسیار اندک هستند بقیه همه دوست هستند و باید به آنان نیکی کرد و در حقشان عدالت و قسط ورزید .     

4-اعتدال در گفتار :
قرآن تصریح می کند که اگر سخنی گفتید به اعتدال سخن بگویید « ... و چون سخن گویید به عدالت سخن بگویید هرچند در باره خویشان خودتان باشد . » به همین خاطر است که  قرآن طرفداری های مبتنی بر عصبیت و حمیت را نفی می کند و آن را بد می شمارد . ودر برابر آن آرامش و خویشتن داری را می ستاید . در جریان پیروزی مسلمانان بر کفار مکه کسانی بودند که می خواستند با شعار های مبتنی بر خشم پیشین از رفتار دشمنانشان ، آنان را جریحه دار کندد . اما خداوند رفتار مکیان را رفتاری مبتنی بر حمیت و عصبیت شمرده و رفتار و مسلمانان را که بر اساس دستور پیامبر (ص) از انتقام و بد گویی دست کشیدند رفتاری آرام و سرشار از ادب دانسته است : « کافران در دل های خود تعصب جاهلی ورزیدند . اما خداوند آرامش را بر فرستاده خویش و مؤمنان فرو فرستاد و آرمان و سخن تقوا را ملازم آنان ساخت . و آنان به تقوا سزاوارتر و شایسته تر بودند ...» ( فتح / 26) ظرافت این سخن در این است که در آن تقابل تعصب و حمیت با تقوا و آرامش وجود دارد . تعصب و حمیت آرامش و خویشتن داری را از جامعه می برد و اعتدال و تقوا موجب آرامش  می شود .

5-عدالت  و اعتدال در داوری :

قرآن به عنوان یک قانون کلی به همه فرمان می دهد که عدالت را پیشه سازند و در این امر دشمنی ها و یا خویشی ها و دوستی ها سد راه نگردد . صراحت قرآن بر این است که « ای کسانی که ایمان آوردید برپا دارنده قسط باشید . برای خدا گواهی دهید هرچند به زیان خودتان و یا پدر و مادر و یا خویشاوندان تان باشد . اگر یکی از دو طرف دعوا توانگر و یا نیازمند باشد . خدا به آن دو از شما سزاوارتر است . از پی هوس نروید که از عدل خارج می شوید . اگر به انحراف گراییدو یا روی برتابید بدانید که خدا به آنچه انجام می دهید آگاه است . » ( نساء / 135) در این ایه عدل  و قسط اصلی ترین چیز در نظر گرفته شده است و هر تمایل دیگر در کنار آن انحراف دانسته شده است چه این که این تمایل به پدر و مادر و خویشاوندان باشد و یا تمایل به ثروتمندان و یا فقیران باشد . تمایل به ثروتمندان معمولا زاییده طمع است و تمایل به فقیران برآمده از احساس همدردی به نیازمندان می باشد اما هردو این امر در برابر عدالت ناروا شمرده شده است . در برابر عدالت ، تنها امورناشایست بی اعتبار نیست بلکه اموری چون عشق و علاقه به پدر و مادر و خویشاوندان و نیز نیازمندان که در شرایط عدم سنجش با عدالت خوب و شایسته است ، در کنار عدالت رنگ می بازند و ناشایست می شوند .

این اندکی از مباحث بسیار در مورد اعتدال و میانه روی است که به خاطر پرهیز از درازدامنی به همین مقدار بسنده شد .

مخلص همه خیر خواهان

محمد علی سلطانی

قران
ارسال به تلگرام
قران
قران
قران
قران
قران
قران
  • صفحه نخست
  • اخبار انتخابات ۱۴۰۰
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • آی تی و فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • |
  • ارتباط با ما
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیکی
  • |
  • نظرسنجی
  • |
  • جستجو
  • |
  • آرشیو
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به انتخاب است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید : "ایران سامانه"