arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۸۶۳۲
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۲۲ - ۰۷ تير ۱۳۹۲

ممنوعيت نمايش تصاوير دالايي لاما در معابد تبت لغو شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مقامات چین ممنوعیت نمایش تصویر دالایی لاما در چند معبد بودائیان تبت را لغو کردند.
به گزارش انتخاب، این در حالی است که تبتی ها خواستار تغییراتی در سیاست های حزب حاکم کمونیست در مناطق تبت نشین هستند.
با توجه به دستور اخیر مقامات چین، بودائیان معبد گندن در نزدیکی لهاسا مرکز منطقه خودمختار تبت می توانند عکس دالایی لاما رهبر بودائیان تبت را در معرض دید عموم قرار دهند. گندن از مهمترین مراکز مذهبی بودائیان به شمار می رود.
به گزارش خبرگزاری آلمان از پکن، بنا بر گروه حقوق بشری تبت آزاد  که درلندن مستقر هستند، پس از سرکوب مخالفان در سال 1996از سوی نیروهای نظامی دولت چین، مقامات این کشور نشان دادن تصویر دالایی لامادر مراکز مذهبی بودائیان تبت را ممنوع کردند.
اگرچه بسیاری از معابد بودائیان بیرون از منطقه خودمختار آزادانه می توانند تصویر دالایی لاما را نشان دهند، اما چنین اقدامی از سوی معابد بودائیان تبتی در داخل منطقه خودمختار اکیدا ممنوع است.
الینر بارن، روسنگرن، مدیر رادیوی تبت آزاد، چنین اقدامی را برای مردم تبت بسیار مهم تلقی کرد.
وی افزود،اشغال سرزمین تبت، نقض حقوق بشر، تبعیض اقتصادی و نفی حقوق شهروندی تبتی ها
از بزرگترین ظلم های کنونی علیه آنان است که رهبران چین تاکنون علاقه ای برای کاهش این گونه موضوعات نشان نداده اند.
پاتریک ونترل، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت دیدار گری لاک سفیر آمریکا در پکن از تبت ، اولین دیدار سفیر آمریکا از این منطقه از سال 2010 تاکنون توصیف می شود. لاک در دیدار رسمی خود از تبت خواستار ایجاد فضای باز برای دستیابی به حضور دیپلمات ها، روزنامه نگاران و جهانگردان خارجی در این منطقه شد.
لاک با ابراز نگرانی آمریکا از ادامه نقض حقوق بشر در تبت، از رهبران پکن خواستار برگزاری گفتگوی مستقیم و بدون پیش شرط با دالایی لاما یا نمایندگان وی شد.پس از سرکوب قیام تبت در مارس 1959 ازسوی چین، دالایی لاما، رهبر معنوی بودائیان و بسیاری از طرفداران وی به هند گریختند.
رهبران حزب کمونیست چین، دالایی را مسئول تشویش تبتی ها در بروز ناآرامی و همچنین 120 خودسوزی از سال 2009 تاکنون شدند.
دالایی لاما،برنده جایزه صلح نوبل در سال 1989، با تاکید بر روش مبارزه غیر خشونت آمیز، بیشتر از آنکه خواستار استقلال از چین باشد برای استقلال فرهنگی و مذهبی تبت تلاش می کند.

نظرات بینندگان