arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۸۷۸۵
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۲۱ - ۰۸ تير ۱۳۹۲

میانگین ارتباط کلامی بین زوج‎های ایرانی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : یک مدرس دانشگاه گفت: میانگین گفت‌وگوی کلامی بین زوج‎های ایرانی کمتر از 17 دقیقه در روز است.

به گزارش ایسناحجت‎الاسلام و المسلمین "سیدعلیرضا تراشیون"، روز جمعه در کلاس‌های آموزشی چهارمین دوره طرح ضیافت اندیشه، افزود: ایران باید به دنبال یک تراز زندگی در حد یک حکومت جهانی باشد که این سبک زندگی عالی شاخصه‎های زیادی دارد که اولین و مهم‏ترین شاخصه آن وجود خانواده پایدار در جامعه است که بر اساس بررسی‎های انجام گرفته، سال گذشته آمار طلاق در کشور 20 درصد بود، اگر چه این آمار در سال‎های گذشته افزایش یافته است، اما طلاق عاطفی بین زوج‎ها نگران‌کننده‎تر از این آمار است.

وی افزود: طلاق عاطفی به نوعی از زندگی گفته می‌شود که در آن آرامش، دوستی و محبت نباشد و این میزان در کشور حدود 50 درصد است و باید تلاش نمود که میزان طلاق در کشور به 5 درصد و طلاق عاطفی به 10 درصد برسد، افزایش میزان طلاق در کشور دلایلی دارد که عمده‎ترین مشکل عدم شناخت فرد از جنس مقابل است که این شناخت در قالب یک مصارف ایجاد می‎شود. مهارت آموزش شناخت از جنس مقابل همانند مهارت رانندگی است که بدون دانش، تجربه و تمرین به دست نمی‎آید.

این مدرس دانشگاه، خاطرنشان کرد: مطالعات روان‌شناسی نشان داده است که روزهای جمعه دعوای زن و شوهرها بیشتر می‌شود و دلیل آن عدم شناخت زوج‌ها نسبت به همدیگر است که نمی‎توانند گفت‌وگوی کوتاهی باهم داشته باشند که بر اساس آمار موجود میانگین گفت‌وگوی کلامی زوج‎های ایرانی در روز کمتر از 17 دقیقه است و در جامعه‌ای در آن گفتمان اتفاق نیافتد نمی‎توان جامعه را به سمت تعالی برد و آموزش گفت‌وگو یکی از آموزش‎های مهم در طول زندگی انسان است، زیرا 70 درصد ارتباطات انسانی با کلام صورت می‌گیرد.

وی اظهار کرد: یکی از دلایل عدم توانایی در ایجاد ارتباط کلامی ژنتیک است که از آن عدم داشتن هوش کلامی یاد می‌شود و یکی از شاخصه‎های انتخاب همسر در علوم دینی کفویت هوشی است، بنابراین در جلسه خواستگاری از نوع برخورد شخص با مسایل مقابل‌اش حتی انتخاب محل نشستن و نوع پوست کندن میوه می‌توان به میزان هوش شخص پی برد.

حجت‎الاسلام و المسلمین تراشیون، تصریح کرد: مهارت خوب حرف زدن پارامترهایی دارد که خوب صحبت کردن، الفاظ خوب و لحن خوب اجزایی از آن هستند. همچنین توجه در شیوه انتقاد کردن یک نکته بسیار مهم است، زیرا انسان‎ها جایزالخطا هستند و انتقاد کردن از آن‌ها شیوه‎های خاصی دارد، لذا باید نقد را در لفافه‌ای از خوبی‎ها پیچید و از امر و نهی دوری کرد، چرا که امر و نهی سوهان روح انسان است، بنابراین در ارتباط کلامی نباید دنبال دعوا بود، بلکه باید به دنبال حل مسئله بود.

نظرات بینندگان