arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۸۷۹۱
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۲۲ - ۰۸ تير ۱۳۹۲

موج انفجار شهاب سنگ بر فراز روسيه دو بار دور کره زمين را طي کرده بود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
امواج تکانشی انفجار یک شهاب سنگ بر فراز روسیه دو دور محیط کره زمین را طی کرده بود.
به نوشته شماره امروز روزنامه ایند پندنت، دانشمندان دریافته اند،‌ امواج تکانشی ناشی از انفجار یک شهاب سنگ هفده متری با وزن ده هزار تن که اوایل امسال بر فراز روسیه رخ داد و بیش از هزار مجروح بر جای گذاشت، دوبار دور زمین گشت.
لرزش حاصل از انفجار این سنگ آسمانی در بیست ایستگاه کنترل امواج فروصوت در سراسر کره زمین به ثبت رسید. این ایستگاه ها بخشی از شبکه کنترل بین المللی است که توسط سازمان پیمان فراگیر منع آزمایش هسته ای راه اندازی شد و هدف از آنها تشخیص آزمایش سلاح های هسته ای است. کار این ایستگاهها شناسایی امواج با فرکانس بسیار پایین موسوم به فروصوت است که ممکن است منشا آنها انفجار حاصل از آزمایش هسته ای باشد.
در گزارش دانشمندان که در نشریه نامه های پژوهشی ژئوفیزیکی منتشر شده است، ادعا شده که با این انفجار برای اولین بار ایستگاههای کنترل امواج ورود چندگانه امواجی را ثبت کردند که دو بار دور زمین گشته بودند. به گفته محققان، این حادثه پرقدرت ترین حادثه ای بود که تاکنون در شبکه کنترل بین المللی ثبت شده است.
آن انفجار در پانزده فوریه امسال روی داد که آن سیارک که با سرعتی پنجاه برابر سرعت صوت وارد جو زمین شده بود، در هوا بر فراز منطقه اورال در جنوب روسیه منفجر شد و بر اثر آن حدود هفت هزار و دویست ساختمان در شش شهر مختلف تخریب شد.

نظرات بینندگان