arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۸۹۰۱
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۶ - ۰۹ تير ۱۳۹۲

درهای جامعه روحانیت مبارز بر روی اعضای منتقد خود باز می‌شود؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اعضای جامعه روحانیت مبارز روز گذشته پس از تصمیم جلسه شورای مرکزی خود در قالب هیاتی پنج نفره به دیدار حسن روحانی رییس‌جمهور منتخب مردم ایران رفتند و در این جلسه با تبریک به وی جهت پیروزی در انتخابات از این عضو قدیمی خود بار دیگر خواستند که در جلسات شورای مرکزی جامعه روحانیت حضور پیدا کند و این بار این عضو منتقد این درخواست را پذیرفت.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا؛ جامعه روحانیت مبارز یکی از تشکل‌های روحانی قدیمی در کشور است که فعالیت اعضای آن به قبل از انقلاب بازمی‌گردد، ولی بعد از انقلاب به صورت منسجم فعالیت خود را با حضور چهره‌های مبارز و انقلابی آغاز کرد. گرچه بعد از مدتی این تشکل روحانی به خاطر اختلافی که بین برخی از اعضای آن ایجاد شده بود دچار انشعاب شد و مجمع روحانیون مبارز از دل این تشکل روحانی بیرون آمد.

این تشکل روحانی به دبیرکلی آیت‌الله مهدوی کنی به همراه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم طی این سال‌ها نقش جدی در تصمیم‌گیری‌های جریان اصولگرا داشته و در بسیاری از مواقع نقش فصل‌الخطاب در این جریان را ایفا کرده است، ولی در درون همین تشکل روحانی نیز عقاید و دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد و حتی برخی از مواقع تکثر مواضع در این جریان به حدی بوده که این تشکل نتوانسته در مورد یک موضوع از جمله در ارتباط با چندین دوره انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری یک موضع واحدی را در ارتباط با حمایت از یک کاندیدای خاص اتخاذ کند که از جمله آن می‌توان به انتخابات ریاست‌جمهوری سال 88 اشاره کرد.

در این انتخابات گرچه اکثریت اعضا از احمدی‌نژاد حمایت کردند، ولی آرا به دو سوم نرسید و تعدادی از اعضا تاکید بر آن داشتند که اعضای جامعه روحانیت از مصداق خاصی حمایت نکنند و همین اختلاف نظر و همچنین حوادث پس از انتخابات باعث شد که برخی از اعضای جامعه مدرسین که قبل از آن نیز کمتر در جلسات جامعه روحانیت شرکت می‌کردند دیگر در آن جلسات حضور پیدا نکنند که از جمله آن می‌توان به حسن روحانی، ناطق‌نوری و امامی کاشانی نیز اشاره کرد.

در مورد هاشمی رفسنجانی نیز باید گفت هاشمی پیش از آن نیز به خاطر برخی از مباحث امنیتی کمتر در جلسات جامعه روحانیت شرکت می‌کرد و سالی یک بار جلسات جامعه روحانیت در دفتر وی برگزار می‌شد، ولی از سال 88 دیگر این اتفاق نیفتاد.

ابوالحسن نواب عضو دیگر این تشکل روحانی بعد از سال 88 به خاطر موضع‌گیری‌هایی که برخی از اعضای جامعه روحانیت در ارتباط با وی و مواضع سیاسی او داشتند در جلسات جامعه روحانیت شرکت نکرد.

در انتخابات سال 92 نیز با آنکه یک عضو قدیمی این تشکل یعنی حسن روحانی کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری بود این تشکل گرچه در ابتدا در جلسات خود به این نتیجه رسیده بود که برای انتخابات مصداق معرفی کند، ولی در ادامه نتوانست به مصداق خاصی برسد و به صورت علنی از فرد خاصی حمایت نکرد گرچه برخی از شاخه‌های این تشکل در دیگر استان‌ها از ولایتی حمایت کردند.

طی سال‌های پس از حوادث سال 88 بعضا جامعه روحانیت مبارز از اعضای منتقد خود که دیگر در جلسات شرکت نمی‌کردند از جمله ناطق‌نوری، حسن روحانی و ... درخواست کرد که در جلسات حضور پیدا کند، ولی این درخواست‌ها به جایی نرسید تا این‌که روز گذشته اعضای جامعه روحانیت بار دیگر با حسن روحانی که اکنون به عنوان رییس‌جمهور منتخب ملت ایران محسوب می‌شود دیدار کردند و از وی خواستند که در جلسات این تشکل روحانی حضور پیدا کند که طبق گفته روحانی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت که در این جلسه نیز حضور داشته این بار حسن روحانی با این درخواست موافقت کرده است.

از سوی دیگر نباید فراموش کرد که آیت‌الله مهدوی‌کنی در پیامی که خطاب به حسن روحانی به مناسبت موفقیت وی در انتخابات صادر کرده بود، از او به عنوان یار دیرین امام و رهبری و از اعضای جامعه روحانیت مبارز یاد کرده بود.

با توجه به این موضوع و همچنین تغییر فضای سیاسی کشور این پرسش به وجود می‌آید که آیا جامعه روحانیت بار دیگر درصدد است که درهای خود را بر روی اعضای منتقد پرنفوذ خود باز کند؟

در این ارتباط سیدرضا اکرمی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت می‌گوید: به نظرم مناسب است که برخی از مطالب گذشته نادیده گرفته شود و مصلحت جمعی این است که اعضای جامعه روحانیت به صورت مسنجم‌تر به یکدیگر بپیوندند.

وی اظهار کرد: جامعه روحانیت مبارز یک تشکل روحانی و مذهبی است و نه یک تشکلی که به دنبال مقام، عنوان و جایگاه باشد، بنابراین هیچ دلیلی ندارد که اعضای آن نتوانند با هم باشند و در کنار یکدیگر قرار بگیرند گرچه ممکن است اختلاف‌ سلیقه‌هایی نیز بین آنها وجود داشته باشد.

این عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت با اشاره به انتخاب حسن روحانی عضو قدیمی این تشکل به عنوان رییس‌جمهور منتخب از سوی مردم ایران، گفت: با توجه به اینکه عضوی از اعضای جامعه روحانیت در انتخابات کاندیدا شده و رای آورده است توقع این است که اعضا به یکدیگر نزدیک‌تر شوند و برای حل مشکلات تلاش کنند.

اکرمی با بیان این‌که طبیعی است جامعه روحانیت از اعضای خود بخواهد که به این تشکل رفت و آمد داشته باشند و فعالیت‌های خود را ادامه دهند، گفت: من معتقدم که برخی از مطالب گذشته باید نادیده گرفته شود و مصلحت جمعی این است که اعضا به صورت مسنجم‌تر به یکدیگر بپیوندند و ان‌شاءالله این امر محقق خواهد شد.

گفتنی است برخی از اعضای جامعه روحانیت مبارز نیز به دلیل دوری مسافت و همچنین مسئولیت‌هایی که در شهرستان‌های دیگر بر عهده دارند در جلسات شورای مرکزی جامعه روحانیت کمتر حضور پیدا می‌کنند.

نظرات بینندگان