arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۸۹۲۴
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۷ - ۰۹ تير ۱۳۹۲

روایت روزنامه فرانسوی از اعتراضات مصر

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

با افزایش شکاف بین مخالفان و طرفدارن حکومت مرسی، احتمال بازگشت مقامات رژیم سابق به صحنه سیاسی مصر افزایش یافته است.

به گزارش انتخاب به نقل از تسنیم، لوموند نوشت: درحالی که یک رویارویی خشونت آمیز بین اخوان المسلمین و مخالفان دولت مرسی به طور فزاینده‌ای اجتناب ناپذیر به نظر می‌رسد، شایعه دست داشتن سران رژیم حسنی مبارک در این اتفاقات تقویت می شود.

از ماه ها پیش طرفداران و مخالفان مرسی، به یکدیگر اتهام میراث خواری رژیم مبارک و حمایت از منافع دار‌ و‌ دسته او را می زنند. در حالی که تا زمان انتخابات ریاست جمهوری مصر هر دو طرف علیه سران رژیم سابق متحد بودند، امروز آنچنان متفرق شده‌اند که احتمال بازگشت طرفدران رژیم سابق به صحنه سیاسی مصر افزایش یافته است.

حتی اگر حضور طرفدارن و مقامات رژیم سابق خیلی مشهود نباشد، به موازات آنکه خشونت ها در مصر افزایش می یابد شبح دستهای پنهان و توطئه آنها در خشونت ها نیز تقویت می شود.
محمد مرسی در سخنرانی چهارشنبه هفته گذشته به نقش افرادی اشاره کرد« که می‌خواهند کشور را به سمت آشوب و سرنوشت نامعلومی بکشانند» وی به روزنامه‌‌ نگارن و طرفدارن حکومت سابق اشاره داشت که به نظر مرسی مشغول توطئه چینی و تشویق به خشونت در مصر هستند.

به گفته اسلامگرایان مصر به این گروه باید اسامی تعدادی از بازرگانان را نیز افزود که مزدورانشان در مناطق مختلف مصر دست به ناامنی و خرابکاری می زنند. محمد مرسی اعلام کرد گروه ویژه ای را برای مقابله با آنها در وزارت کشور تشکیل خواهد داد.

از سوی دیگر آزادی دو تن از وزرای سابق حسنی مبارک و به تعویق انداختن محاکمه نیروهای پلیس و اشخاص متهم به قتل مردم در اعتراضات سال گذشته، افکار عمومی مصر را متقاعد کرد که دستگاه قضایی همچنان وفادار به رژیم سابق است. انقلابی‌ها هنگامی‌که دیدند محمد مرسی در سفرهای خود به چین، روسیه و برزیل به همراه گروهی از مدیران شرکت های وابسته به جمال مبارک، پسر حسنی مبارک از پله های هواپیما پایین می آید خشمگین شدند. یکی از معروفترین این افراد محمد ابوالعینی است که در سفر چین مرسی را همراهی می‌کرد و در بازگشت به مصر از اتهام قتل ده‌ها تظاهرکننده تبرئه شد.

مخالفان همچنین از حضور چشمگیر مقامات سابق و نظامیان در راهروهای وزرات خانه‌های مختلف شکایت دارند. مرسی نیروی کارآمد و جدید ندارد یا نظامیان دیروز را بر لیبرال ها و فعالان چپ ترجیح می‌دهد؟

آشکار است که اخوان المسلمین پس از به دست گرفتن حکومت از مقابله با مراکز قدرت سابق طفره می روند. در شرایطی که ارتش مصمم به کنترل دوره گذار است،  طرفدران رژیم سابق که اغلب افرادی فرصت‌طلب هستند، گلیم خود را دوباره از آب بیرون خواهند کشید.

نظرات بینندگان