arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۹۲۱۸
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۴ - ۱۱ تير ۱۳۹۲

گزارش فیفا از ناجیان تیم ملی فوتبال ایران/ گوچی پسر طلایی ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سایت فدراسیون بین‌المللی فوتبال در گزارشی از صعود تیم ملی فوتبال ایران به جام‌جهانی نوشت: ستاره واقعی برای روزهای دشوار ساخته شده است. وقتی که به چهار دوره رقابتهای مقدماتی جام جهانی برای ایران نگاه می کنید به نظر می‌رسد که هر بار امیدهای تیم ملی ایران به مویی بند بوده اما در آنجا قهرمانی پیدا شده که تیم را در این رقابتها نجات داده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، تیم ملی فوتبال ایران برای رسیدن به جام جهانی 1978 و آن هم برای نخستین بار مدیون بازیکنی افسانه‌ای به نام حسن روشن است که با گل‌های خود به ایران کمک کرد تا از رقابتهای مقدماتی جام جهانی سربلند بیرون بیاید. سپس برای جام جهانی 1998 فرانسه ایران موفق شد میزبان خود استرالیا را در عرض 15 دقیقه در بازی پلی آف آسیا - اقیانوسیه با درخشش خداداد عزیزی شکست دهد. وحید هاشمیان دیگر ناجی فوتبال ایران است؛ کسی که تیم ملی ایران را با ضربات سنگین سر  و شوت به جام جهانی 2006 آلمان رهنمون ساخت.

همه این بازیکنان قبل از اینکه به عنوان قهرمانان رقابتهای مقدماتی جام جهانی شناخته شوند بازیکنان برجسته‌ای بودند. وقتی که  نوبت به بازی‌های جام جهانی 2014 برزیل رسید یک مهاجم جدید شنل ناجی بر تن کرد. رضا قوچان نژاد که یک مهاجم نسبتا ناشناس در لیگ فوتبال بلژیک بود و با اولین گل خود در بازی با قطر که در ماه ژوئن به ثمر رساند امید ایران را برای حضور در چهارمین جام جهانی افزایش داد.

وی یک هفته بعد در دیداری که به پیروزی 4 بر صفر ایران مقابل لبنان همراه بود گل دیگری به ثمر رساند. مهاجم 25 ساله استاندارد لی‌یژ هفت روز بعد و در دیدار با کره تک گل ایران را به ثمر رساند که منجر به صعود ایران به رقابتهای جام جهانی به عنوان سرگروه شد.

قوچان نژاد در گفتگوی اختصاصی با فیفا اظهار داشت: بازی برای ایران برای من افتخار است، هر وقت و هرجا. من آدم خوشبختی هستم که چنین موقعیتی نصیبم شده به خصوص الان که می‌توانیم با کشورم در جام جهانی برزیل حضور پیدا کنیم.

قدردانی از کی‌‎روش
سایت فیفا در ادامه گزارشش از فوتبال ایران نوشت: وی که در ایران متولد شده و در هلند بزرگ شده و ملقب به گوچی است، بسیار در نزد هواداران ایرانی عزیز شده است. وی چهره جدیدی در فوتبال آسیاست که در اکتبر گذشته از سوی کارلوس کی‌روش به تیم ملی ایران دعوت شد.

سرمربی پیشین تیم‌های ملی پرتغال و رئال مادرید که را اروپا به سر می‌برد تا بازیکنان ایرانی حاضر در اروپا به تیم ملی ایران دعوت کند، فصل گذشته عملکرد قوچان نژاد را در لیگ بلژیک و در بازی مقابل لی‌یرس مشاهده کرد و با او تماس گرفت.

گوچی ادامه داد:  اینکه کی روش مرا به تیم ملی دعوت کرد یک غافلگیری بود. این مربی به من گفت که "بازی برای کشورت یک افتخار خواهد بود به شرط اینکه عاشق ایران باشی و من فکر می‌کنم که تو بتوانی به ما  کمک کنی." آنچه او به من گفت خیلی ساده بود و من بلافاصله پس از این که گوشی را گذاشتم با خانواده‌ام تماس گرفتم و این خبر خوب را به آنان دادم.

او در اولین بازی ملی خود که بازی بسیار مهمی مقابل کره جنوبی بود و به پیروزی یک بر صفر ایران انجامید برای تیم ملی به میدان رفت. پس از عملکرد ناامید کننده ایران مقابل ازبکستان که به شکست خانگی ایران انجامید و موقعیت ایران را در این رقابتها به خطر انداخت، کی‌روش همچنان اعتمادش را به قوچان نژاد حفظ کرد و این بازیکن با سه گلی که در طول دو هفته برای ایران به ثمر رساند که دو تای آنها منجر به پیروزی ایران شد و ایران را در حالتی غیرمنتظره به جام جهانی رساند سرانجام ثابت کرد که گزینه صحیحی بوده است.

مهاجم تیم ملی ایران افزود: رقابتهای مقدماتی جام جهانی برای تیم ما فراز و نشیب بسیاری داشت. ما دو بازی مهم را مقابل لبنان و ازبکستان شکست خوردیم اما بر همه تردیدها غلبه کردیم و به جام جهانی رسیدیم. ما تیم خوبی داریم و بازیکنان به یکدیگر احترام می‌گذارند. مطمئناً برای من غیرممکن بود که بدون حمایت هم تیمی هایم بتوانم گل بزنم.

قوچان نژاد گفت: همانند همه ایرانیان ما باید سپاسگزار کی‌روش باشیم، او دلیل اصلی موفقیت است، او همیشه در لحظات خوب و بد با ما بود و هیچگاه از زیر بار مسئولیتش شانه خالی نکرد.

 

پسر طلایی
قوچان نژاد با گل‌های سرنوشت ساز خود و عملکردی که او را به عنوان بهترین بازیکن مسابقات معرفی کرد اکنون پسر طلایی ایران است، او به جمع بازیکنان افسانه‌ای می‌پیوندد که پیش از این ذکر شد. به ویژه گلی که مقابل کره جنوبی به ثمر رساند که یادآور گل خداداد عزیزی بود که 16 سال قبل در ملبورن به ثمر رساند.

در حقیقت گلی که او مقابل کره ای‌ها به ثمر رساند تجسم استعداد فرصت‌طلب این بازیکن است. گوچی توپ را از کیم یونگوون، مدافع کره ربود و در آستانه محوطه جریمه با پای چپ دروازه کره را باز کرد.

این مهاجم خونسرد گفت: من عاشق گل زدن هستم و این  کار من است، هرجا بازی کردم گلزنی کردم اما همچنان باید کار کنم تا بتوانم مهارت‌های خود را افزایش دهم. قوچان نژاد در لیگ‌های هلند و بلژیک تا به حال 50 گل به ثمر رسانده است.

وی با اشاره به رقابتهای جام جهانی 2014 برزیل گفت به ادامه تاریخ سازی در این رقابت‌ها خوشبین است.

قوچان نژاد گفت:  من واقعاً به تیممان ایمان دارم، در حال حاضر توازن بسیار خوبی بین بازیکنان جوان و با تجربه در تیم به چشم می‌خورد، ما می‌توانیم موفقیت‌های بیشتری به دست بیاوریم منوط به اینکه همچنان همبستگی خود را حفظ کنیم.

نظرات بینندگان