arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۹۳۳۷
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۱ - ۱۲ تير ۱۳۹۲
آخرین اخبار از مصر؛

اخوان المسلمين: کودتا در حال اجرا است/پیشنهاد ارتش: البرادعی دولت انتقالی تشکیل دهد، مرسی رئيس جمهور تشريفاتي شود/العالم: مرسي تحت بازداشت خانگي قرارگرفت/رژه صدها سرباز در نزديکی کاخ رياست جمهوري

سخنگوی اخوان المسلمین گفت: وی افزود: به اعتقاد ما ارتش هیچ حقی ندارد که بخواهد نقشه راه ارائه کند. نقشه راه همان چیزی است که قانون اساسی تبیین می کند و رئیس جمهور دستور اجرای آن را می دهد. ارتش نمی تواند چنین نقشی داشته باشد. از دیدگاه اخوان المسلمین ما آماده ی هرنوع راه حل هستیم اما این راه حل باید از طریق نمایندگان مردم باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
محمد مرسی، رئیس جمهور مصر، روز سه شنبه بر مشروعیت قانونی اش تاکید کرد و از ارتش این کشور خواست تهدید خود را مبنی بر مداخله در امور در صورت حل نشدن اختلافات رئیس جمهور با مخالفان پس بگیرد.

به گزارش انتخاب، بر اساس پیام رسمی رئیس جمهور مصر که در سایت تویتر وی منتشر شده است «محمد مرسی بر مشروعیت قانونی خود تاکید دارد و هر گونه اقدامی برای نادیده گرفتن این مشروعیت را رد می کند.»

 در این پیام خاطرنشان شده است: «رئیس جمهور از نیروهای مسلح می خواهد هشدار خود را پس بگیرند.»

در بخش دیگری از این پیام آمده است: «محمد مرسی هر گونه فشار، چه داخلی و چه خارجی، را رد می کند.»

 محمد مرسی همچنین طی سخنانی گفت: من پیشتر برخی اشتباهات مرتکب شده ام و در انجام وظیفه کوتاهی هایی داشته ام ولی بعد از گذشت یک سال ، اکنون امور و اوضاع را بهتر و واضح تر می بینم.

وی اضافه کرد: قصد ندارد اراده و قدرت خود را بر مصر تحمیل کند.

مرسی افزود: بسیاری از چالش ها و مشکلات گذشته ، کماکان وجود دارد.

رییس جمهور مصر ادامه داد: من با همه قدرت مقابل کسانی که می خواهند خون مردم را بریزند ، فتنه گری کنند و به خشونت متوسل شوند می ایستم.من همانگونه که از جانم محافظت می کنم از انقلاب بیست و پنجم ژانویه ، اهداف و دستاوردهای آن و مشروعیت نظام محافظت می کنم.

شمار قربانيان استان الجيزه مصر به ده نفر افزايش يافت    

شمار قربانیان درگیری بین مخالفان و طرفداران محمد مرسی رییس جمهور مصر در استان الجیزه به ده نفر افزایش یافت.

معترضان بار ديگر فرياد « مرسي بايد از قدرت کناره گيري کند » سر دادند    

به محض این که سخنرانی محمد مرسی رییس جمهور مصر پایان یافت فریادهای معترضان که در آن خواستار کناره گیری وی از مسند قدرت بودند بار دیگر در میدان التحریر طنین انداز شد.

بنيانگذار جنبش تمرد مصر:ملت مصر به مسير انقلاب خود ادامه مي دهد    

بنیانگذار جنبش تمرد مصر گفت: ملت مصر به مسیر انقلاب خود ادامه می دهد.

محمود بدر در گفتگو با شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی از قاهره درباره مخالفت جنبش تمرد با محمد البرادعی به عنوان طرف مذاکره کننده با ارتش برای حل بحران سیاسی مصر گفت: جبهه نجات ملی و جنبش تمرد با این مسئله موافقت کردند محمد البرادعی طرف مذاکره کننده احتمالی این گروه باشد ولی شورای مرکزی جنبش تمرد محمود بدر، حسن شاهین و محمد عبدالعزیز را برای انتقال خواسته های مخالفان در مذاکرات احتمالی انتخاب کرده است. البرادعی از جانب جبهه نجات ملی و جبهه سی ام ژوئن برای مذاکره انتخاب شده است و جنبش تمرد با البرادعی هماهنگی می کند. جبهه نجات ملی نماینده نخبگان سیاسی مخالف دولت و جنبش تمرد نماینده مجموعه ای از جوانان است و ما با البرادعی هماهنگی خواهیم داشت. ما هیچ اختلافاتی با وی نداریم و البرادعی از تصمیم شورای مرکزی جنبش تمرد استقبال می کند. ما همچنان بر خواسته های خود تاکید داریم و باید مرحله انتقالی در مصر متعلق به همه شهروندان این کشور باشد. این جنبش نقشه راه حل بحران سیاسی کشور را به نیروهای مسلح ارائه می کند.

ما هرگز با محمد مرسی گفتگو نمی کنیم. ما بر این باوریم نظام وی سرنگون شده است و اگر وی و جماعت اخوان المسلمین می خواهد در نقشه سیاسی آینده کشور مشارکت داشته باشند باید موضع خود را اعلام کنند. ما از نقشه راهی که نیروهای مسلح مصر خواستار آن شده است، حمایت می کنیم و در این زمینه نیز طرح آماده ای در اختیار داریم.

وی افزود: رایزنی های ما با همه گروه های سیاسی مصر به ویژه حزب النور برای تکمیل این نقشه سیاسی ادامه دارد. در صورتی که محمد مرسی از قدرت کناره گیری نکند، ملت مصر نافرمانی مدنی خود را آغاز خواهد کرد. محمد مرسی و جماعت اخوان المسلمین دوره سیاسی را برای تاریخ مصر رقم زدند که در نهایت به پایان رسیده است. در صورتی که اخوان المسلمین می خواهد در روند سیاسی مصر مشارکت داشته باشد به مانند دیگر گروه های سیاسی این کشور از حقی برابر برخوردار است. میلیون ها تظاهرکننده مصری و حامی جنبش تمرد تاکید می کنند اخوانی ها به مانند گذشته نمی تواند ملت مصر را به حاشیه برانند و امروز اخوانی ها به اقلیت تبدیل شده اند.

محمود بدر درباره تهدید اخوان المسلمین مبنی بر آماده این گروه برای شهادت در راه دفاع از مشروعیت ریاست جمهوری محمد مرسی گفت: میلیون ها تظاهرکننده مخالف مرسی به این تهدیدات پوچ پاسخ می دهند. بیانیه نیروهای مسلح در این زمینه روشن است و ارتش مصر اجازه نمی دهد هیچ یک از شهروندان این کشور آسیب ببینند و ارتش از اراده ملت مصر حمایت می کند. ارتش مصر و نیروهای امنیتی این کشور به نقش خود در حمایت از تظاهرکنندگان عمل می کنند. ما به صورت مسالمت آمیز تظاهرات کرده ایم و تصاویر ویدئویی که توسط ارتش مصر از تظاهرات مخالفان گرفته شده است بیانگر حجم گسترده تظاهرات مخالفان است که در طول تاریخ مصر بی سابقه است. ملت مصر بر ادامه انقلاب خود تاکید دارد.

حمدين صباحي: بيانيه ارتش در زمان درست و مناسبي منتشر شد    

شبکه تلویزیونی العربیه اعلام کرد حمدین صباحی از رهبران معروف مخالف دولت مصر در گفتگو با این شبکه گفت: ارتش در بیانیه خود به وضوح اعلام کرده بود که در صدد حکومت کردن نیست و بیانیه ارتش در زمان مناسب و صحیحی منتشر شد بعد از آن که بزرگترین تجمع در تاریخ مصر رخ داد.

صباحی افزود مشروعیت مرسی به دست مردمی است که حرف خود را به صراحت و آشکارا زد.
این رهبر معروف مخالف دولت مصر خاطرنشان کرد کودتا در کشور به دست کسانی صورت می گیرد که از شبه نظامیان می خواهند با توجیه حمایت از مشروعیت به کف خیابان ها بریزند.
صباحی اظهار داشت طرفداران گروه اخوان المسلمین در مناطق مختلف مصر ، مخالفان را هدف و مورد ضرب و جرح قرار داده اند و ما گروه های اسلامی را که از اخوان المسلمین حمایت می کنند مسئول خونریزی های کنونی می دانیم.

وی تاکید کرد بدون تردید سیاست اصطکاک و برخورد اخوان المسلمین با معترضان مصری به طور فاجعه باری در مقابل اراده پولادین مردم شکست خواهد خورد.

ارتش مصر اعلام کرد آماده است جانش را براي دفاع از مردم فدا کند    

عبدالفتاح السیسی وزیر دفاع مصر امروز چهارشنبه اعلام کرد ارتش آماده است تا در راه دفاع از مردم در برابر تروریست ها ، افراط گرایان و نادانان جان خود را فدا کند .

به گزارش خبرگزاری شین هوا ، السیسی در اظهاراتی که بر روی صفحه اداری فیس بوک ارتش مصر منتشر شد تاکید کرد : «‌ برای نیروی های ارتش افتخار آمیز است تا بمیرند و شاهد این که مردم مصر مرعوب یا تهدید شوند نباشند . »‌

این اظهارات تنها ساعاتی قبل از آن بیان شد که محمد مرسی رئیس جمهور مصر شب گذشته طی سخنانی تاکید کرد از سمت خود کنار نخواهد رفت و جانش را به بهای صیانت از مشروعیت فدا می کند .

در حالی که شمارش معکوس برای به پایان رسیدن ضرب الاجل ارتش مصر آغاز شده ، سخنان شب گذشته مرسی چالشی در برابر هشدارهای ارتش محسوب می شود .

اسکاي نيوز عربي: حاميان مرسي به طرف تظاهرکنندگان تيراندازي کردند    

شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی به نقل از برخی رسانه های مصری اعلام کرد: افراد مسلح حامی محمد مرسی به طرف تظاهرکنندگان تیراندازی کردند.

این شبکه در این خصوص گزارش داد: پایگاه های اینترنتی برخی رسانه ها و روزنامه های مصری ویدیویی را منتشر کردند که در آن افراد مسلح به طرف تظاهرکنندگان در حال تیراندازی هستند.

به گزارش این شبکه، این رسانه ها اعلام کردند افراد مسلح حامی محمد مرسی، رئیس جمهور مصر، در یکی از مناطق مسکونی در مرکز قاهره به طرف معترضان تیراندازی کردند که در نتیجه آن شماری کشته یا زخمی شدند.

وزير دفاع مصر با فرماندهان نيروهاي مسلح نشست برگزار مي کند    

وزیر دفاع مصر امروز در نشستی فوق العاده با فرماندهان عالی نیروهای مسلح گفتگو می کند.
عبدالفتاح سیسی در نشستی با اعضای شورای عالی نظامی اوضاع کنونی کشور را با آنان بررسی خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری محیط،یک منبع آگاه نظامی در مصر در این باره گفت:« نیروهای مسلح با هدف جلوگیری از بروز درگیری میان موافقان و مخالفان ریاست جمهوری مصر خود را برای همکاری بیشتر با نیروهای امنیتی کشور آماده می کنند».

قرار است سیسی امروز بیانیه ای صادر کند.

در درگیری های دیروز در برابر دانشگاه قاهره 16 نفر کشته و بیش از 200 نفر مجروح شدند.

سخنگوي اخوان المسلمين: اخواني ها از حق خود در اداره کشور کوتاه نمي آيند    

سخنگوی رسمی اخوان المسلمین گفت:« اخوان المسلمین هرگز از حق قانونی خود برای اداره امور کشور کوتاه نمی آید».

محمود غزلان در خبری که شماره امروز روزنامه الرساله از روزنامه های نزدیک به حماس در نوار غزه منتشر کرد گفت:«اخوان المسلمین از حق خود کوتاه نمی آید و محمد مرسی رئیس جمهوری مصر نیز بر اساس قانون اساسی کشور در سمت خود باقی خواهد ماند».

وی افزود:« برای برخورد با اتفاقات این روزهای مصر همه گزینه های اخوان المسلمین روی میز است اما سعی نداریم به خشونت روی بیاوریم اگر چه آنان هواداران ما را در برابر دانشگاه قاهره کشتند».

به گزارش پایگاه خبری محیط، غزلان موضع اخوان المسلمین را گفتکو و مذاکره خواند و گفت:« آنانکه می گویند شرایط در مصر به گونه ای است که این کشور به عقب بر خواهد گشت در آینده پشیمان می شوند، این افراد برای پی بردن به اشتباه خود می توانند نگاهی به تاریخ بیندازند».

وی از گروه ها و جریان های سیاسی خواست به قانون احترام بگذارند تا مصر از این مرحله عبور کند.

محمود غزلان افزود:« برخی رئیس جمهوری را به کوتاهی کردن متهم می کنند در شرایطی که این اتهام درست نیست، از این افراد باید پرسید سال گذشته چه فرصتی به رئیس جمهوری داده شد و او از آن استفاده نکرده است؟».

وزارت کشور مصر اعلام کرد به خشونت ها با قاطعيت پاسخ خواهد داد    

وزارت کشور مصر روز چهارشنبه در بیانیه ای که دو ساعت پیش از پایان ضرب الاجل ارتش مصر به محمد مرسی رئیس جمهور این کشور منتشر شد، اعلام کرد به خشونت ها با « قاطعیت »‌ پاسخ خواهد داد.

در پی خشونت هایی که از هفته گذشته به ویژه بین طرفداران و مخالفان مرسی رخ داده است، تاکنون 47 نفر کشته شده اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از قاهره، وزارت کشور مصر اعلام کرد پلیس « از مصری ها» محافظت خواهد کرد و با هر گونه خشونت مقابله می کند.

سخنگوي رئيس جمهور مصر: مرسي ترجيح مي دهد در دفاع از دموکراسي بميرد    

سخنگوی محمد مرسی رئیس جمهور مصر روز چهارشنبه گفت مرسی ترجیح می دهد در دفاع از دموکراسی بمیرد تا اینکه در تاریخ سرزنش شود .

وزير دفاع مصر با البرادعي، شيخ الازهر، رهبر قبطي ها ، نمايندگان حزب آزادي و عدالت،‌ النور و جنبش تمرد در حال گفتگوست    


شبکه تلویزیونی العالم اعلام کرد: عبدالفتاح السیسی وزیر دفاع مصر در ساختمان این وزارتخانه با محمد البرادعی ، شیخ الازهر ، رهبر قبطی های مصر ، نمایندگان حزب آزادی و عدالت ،‌ حزب النور و جنبش تمرد در حال گفتگو است.

ارتش مصر به محمد البرادعي پيشنهاد تشکيل دولت انتقالي داد    

شبکه تلویزیونی المیادین لحظاتی پیش در خبری فوری اعلام کرد: ارتش مصر به محمد البرادعی پیشنهاد تشکیل دولت انتقالی و برگزاری همه پرسی درباره ادامه حضور محمد مرسی در قدرت در مدت شش ماه را داد.

سخنگوي اخوان المسلمين اعلام کرد اين گروه آماده است تا سپر انساني مرسي شود    

یک سخنگوی اخوان المسلمین گفت اخوان المسلمین مصر آماده است تا به عنوان سپر انسانی عمل کند.

این سخنگو گفت نشانه هایی از اجرا شدن یک کودتای نظامی در مصر وجود دارد و این گروه آماده است تا برای دفاع از محمد مرسی به عنوان سپر انسانی وارد عمل شود.

جهاد الحداد گفت: فکر می کنم که کودتای نظامی هم اکنون واقعا درحال اجرا شدن است. ما نشانه های بسیاری را در این باره مشاهده می کنیم. فکر نمی کنم مردم مصر ظهور مجدد رژیم سابق را تحت هر عنوان دیگر و با توسل به ماشین ارعاب تحمل کنند.

وی افزود: به اعتقاد ما ارتش هیچ حقی ندارد که بخواهد نقشه راه ارائه کند. نقشه راه همان چیزی است که قانون اساسی تبیین می کند و رئیس جمهور دستور اجرای آن را می دهد. ارتش نمی تواند چنین نقشی داشته باشد. از دیدگاه اخوان المسلمین ما آماده ی هرنوع راه حل هستیم اما این راه حل باید از طریق نمایندگان مردم باشد.

این سخنگو ادامه داد: وقتی ما می گوئیم که بین تانک ها و رئیس جمهور می ایستیم به این معنی است که ما به عنوان سپر انسانی خود را فدا خواهیم کرد تا از مشروعیت اراده مردم مصر دفاع کنیم . من شخصا یک دیکتاتوری جدید را که بخواهد وعده های ارائه شده دمکراتیک به دختر یا پسرم را از آنان بگیرد ، تحمل نخواهم کرد.

وی افزود: من صداقت ارتش و بیانیه های آن را باور ندارم. فکر نمی کنم که فقط یک طرف باید امتیاز بدهد. باید بین دو طرف مذاکره باشد.

طرف دیگر مذاکره در پای میز مذاکره باید نماینده توده مردمی باشد که در خیابان ها هستند. در مقطع کنونی چنین فردی که نماینده مردم باشد وجود ندارد. حتی اعضای مخالفان هم خودشان اعلام می کنند که دیگر نماینده کسانی نیستند که در خیابان ها حضور دارند. از این رو پیشنهاد ما این است که انتخابات پارلمانی هرچه زودتر برگزار شود تا افرادی انتخاب شوند که نماینده مردم باشند. اگر تظاهرات چیزی را ثابت کند فقط ثابت می کند که مردم مصر آماده اند تا حرف خود را بزنند. آنها (نظامیان) می توانند هر کاری بکنند از جمله اینکه رئیس جمهور را استیضاح کنند و قانون اساسی را تغییر دهند اما این کار باید بدست مردم انجام شود.

وی افزود: فشار وارد کردن به رئیس جمهور یا اراده مردم آن هم برای تامین منافع عده ی معدودی که هرگز در انتخابات شرکت نکردند و هیچ گونه مشروعیتی از طرف مردم ندارند ، چیزی نیست که بتوان آن را تحمل کرد ، هیچ امتیازی نباید داده شود. فکرنمی کنم که رئیس جمهور خارج از حیطه ی اختیارات خود عمل کرده باشد. این رئیس جمهور است که باید هدایتگر کشور در دوره ی گذار باشد. در این معادله ارتش هیچ حرفی برای گفتن ندارد. ارتش بازوی دولت است و باید تحت فرمان فرمانده کل باشد.

ارتش مصربه مرسي پيشنهاد کرد به عنوان رئيس جمهور تشريفاتي بماند    

شبکه تلویزیونی المیادین اعلام کرد: ارتش مصر به محمد مرسی پیشنهاد کرد تا وی به عنوان رئیس جمهور تشریفاتی این کشور تا زمان برگزاری همه پرسی بماند.

 کنگره آمريکا از مرسي خواست استعفا کند    

شبکه تلویزیونی المیادین  به نقل از شبکه تلویزیونی «سی بی اس» اعلام کرد: کنگره آمریکا از مرسی خواست از مقام خود استعفا دهد.


برخي منابع مصري: مرسي تحت بازداشت خانگي قرارگرفت    

شبکه تلویزیونی العالم در خبری فوری به نقل از برخی منابع مصری از بازداشت خانگی محمد مرسی خبر داد.

رژه صدها سرباز در خيابان نزديک کاخ رياست جمهوري مصر    

به گزارش خبرگزاری رویترز، صدها سرباز مصری همراه با خودروهای نظامی ، در خیابان اصلی نزدیک کاخ ریاست جمهوری این کشور ، رژه رفتند.

رهبران اصلي اخوان المسلمين ممنوع الخروج شدند    

نیروهای امنیتی مصر روز چهارشنبه محمد مرسی رییس جمهور مصر و نیز محمد بدیع رهبر اخوان المسلمین و خیرت الشاطر معاون وی را ممنوع الخروج کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مسوولان پروازی در مصر اعلام کردند از مقامات امنیتی دستور ممنوع الخروج بودن این افراد را دریافت کرده اند.


نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
3
26
عجب ... تو ... شده این مصر
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
26
23
همه جنایتکاران حامی تروریستهای سوریه در حال سرنگونی هستند
امیر قطر، قرضاوی ، مرسی و اردوغان و....
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
7
27
درود و هزاران درود بر شرف ارتشی که خود را فداییه مردم کشورش میداند(دیگه نظرات رو نمایش نمیدی آقای فقیهی!!!!!!)
ali
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
6
26
درود بی پایان بر مردم مصر
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
27
41
بایستید تا همه شما نابود شود...ریشه هر چی تحجر باید خشک شود..
صدای مخالف
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
5
22
هنوز مصری ها به سطح فرهنگ دموکراسی نرسیده اند اگر مرسی باید از قدرت کناره گیری کند، حتماً دلیل باید داشته باشد، و اینکه در قانون اساسیشان مشخص نکرده اندکه اگررئیس جمهور تخلف داشته باشد چه باید کرد واویلا!
در هر صورت مردم مصر نمی توانند او را از قدرت کنار بزنند، اگر به دموکراسی پایبند باشند.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
4
16
مگه مصر ول میکنن اینها
محمد
|
MALAYSIA
|
۲۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
3
30
خیلی طول نکشید بدون شک ملت مصر امروزه آرزوی دوران حسنی مبارک را می کنند.
کارشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
3
19
قابل توجه دوستان اخوان از فلسطین تا سوریه و ...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
4
20
درود بر ارتش مردمی، میهن پرست و قهرمان مصر!
سعيد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
8
66
مرسي بعد از انقلابي روي كار امد كه دنباله انقلابهاي كشورهاي عربي بود كه به ان عده اي بهار عربي و گروهي بيداري اسلامي مردم عرب ميگفتند اما عملكرد مرسي و ديگر سران عرب واقعياتي از اين اتقلابها را بر ملا كرد از جمله اينكه بعد از اين انقلابها گروههاي سلفي و تكفيري و وهابيها قدرت گرفتند و حاميان انها نيز مشخص شد: قطر ،عربستان ،تركيه و امريكا و بعضي كشورهاي غربي. نتيجه ان كشتار شيعيان در كشورهاي منطقه بود و جنگ در سوريه. سئوال اينجاست كه آيا قدرت گرفتن گروههاي اسلامي كه منافع خاصي را دنبال ميكنند به نفع كشور ماست؟آيا نبايد از رفتن مرسي خوشحال بود؟ايا كشور ما نميتواند با ليبرالها و سكولارها در تركيه،مصر و ... بهتر كنار بيايد و منافع كشور ما تامين شود؟
نظرات بینندگان