arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۹۵۷۶
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۰۹ - ۱۴ تير ۱۳۹۲

البرادعی: اقدام ارتش کودتا نبود/دولتِ نظم و قانون می خواهیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
محمد البرادعی که شب گذشته از سوی جنبش تمرد، اصلی ترین حزب مخالف اخوان المسلمین به عنوان نخست وزیر پیشنهاد شده، گفت اقدام ارتش در برکناری مرسی کودتا نبوده است.

به گزارش خبرآنلاین مدیر کل پیشین آژانس بین المللی انرژی اتمی با اشاره به اینکه قصد رئیس جمهور شدن در مصر را ندارد  اقدام ارتش در برکناری محمد مرسی را کودتا ندانست و گفت این اقدام اصلاحی بوده است.

البرادعی که شب گذشته با شبکه تلویزیونی سی ان ان مصاحبه می کرد گفت متاسفانه مصر در وضع بد و غمباری قرار دارد که باید از آن عبور کند.

او انتخابات ریاست جمهوری گذشته مصر را  نسبتا آزاد و منصفانه توصیف کرد که به دست رئیس جمهور مرسی ویران شد.  او گفت مرسی همه چیز را به هم ریخت به شکلی که در نهایت خود را با بیست میلیون نفر روبرو دید که کناره گیری فوری وی را خواستار شدند.

البرادعی گفت اوضاع بدی است؛ تصمیمی دشوار گرفته شد، اینکه ادامه دهیم و خطر جنگ داخلی را به جان بخریم یا اینکه اقداماتی استثنایی برای اصلاح خیزش 2011 صورت دهیم.

در همین حال به گزارش واحد مرکزی خبر  البرادعی درباره واکنش کشورهای غربی، ابراز نگرانی آمریکا و آلمان گفت من نیز می گویم که ما هم به شدت نگران هستیم ولی باید بگویم که این اقدامی برای اعاده مردمسالاری است و در واقع نوعی ری ست  در اقداماتی است که باید انجام دهیم تا در مسیر درست قرار گیریم. ما دولتی می خواهیم که بتواند اقتصاد و امنیت را که چندان خوب نیستند، درست کند. ما نیز بسیار نگرانیم و امیدواریم بتوانیم این بار درست عمل کنیم.

البرادعی گفت من دیشب گفتگوی مفصلی با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا داشتم. من به عنوان یک وکیل، همواره مایل هستم که در قالب قانونی قرار گیرم ولی ما در وضع بسیار دشواری قرار داشتیم و داریم که باید خطر جنگ داخلی را که چند مورد آن را در اطراف خود می بینیم، به جان می خریدیم یا اقدامی فراقانونی انجام می دادیم تا اطمینان یابیم کشور یکپارچه باقی می ماند.

وی درباره اینکه آیا مرسی می تواند بار دیگر در انتخابات شرکت کند یا نه گفت باور ندارم که بتواند این کار را بکند.

البرادعی درباره اینکه چگونه می خواهند مردمسالاری چند حزبی در مصر ایجاد کنند گفت ما به دنبال وابستگی های حزبی نیستیم بلکه به دنبال دولتی هستیم که بتواند نظم و قانون را تضمین کند، تضمین کند که اقتصاد به روند عادی خود باز می گردد و شکلی از عدالت اجتماعی برقرار می شود و مردم احساس کنند رویداد مثبتی رخ داده است.

وی ادامه داد امیدوارم افرادی مناسب از اخوان المسلمین یا سلفی ها بتوانند در دولت جدید حضور یابند. ما به همه نیاز داریم تا در فرایند سیاسی حضور داشته باشند. ما نیاز به جامعه ای منسجم داریم که روا مدار باشد و به تفاوت ها با احترام نگاه کند.
وی گفت امیدوارم من نیز بتوانم در منسجم کردن و آشتی ملی نقش آفرین باشم. نزدیک پنجاه درصد از مردم ما زیر خط فقر هستند و از آموزش لازم بی بهره اند. من نیز هر کاری که می توانم انجام می دهم.
البرادعی درباره اینکه آیا می خواهد رئیس جمهور باشد یا نه گفت نه؛ خانواده من حتی با طرح این مسئله نیز مخالف است.
نظرات بینندگان