پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : اخراج ايرانيان از امارات عبارت سنگيني است. شايد اگر هر كشور ديگري جاي امارات بود و دست به اين كار ميزد كمتر با واكنش ايرانيان روبهرو ميشد اما وقتي همسايه كوچك ايران در جنوب خليج فارس دست به چنين اقدامي ميزند نه تنها باعث خدشهدار شدن غرور ملي ميشود كه مطالبات از دولت آينده را هم به سمتي سوق ميدهد كه عزت و اقتدار ايران را در منطقه و جهان به جايگاه اصلي خود برگرداند. رابطه ايران و امارات همواره دستخوش اتفاقاتي بوده كه با وجود ارتباط تجاري گسترده هيچگاه نتوانسته اين دو همسايه را به سطح مطلوبي از اطمينان و دوستي دو جانبه برساند.
در واقع اماراتيها با موضعگيريهاي نسنجيده پيرامون جزاير سهگانه كه جزو لاينفك ايران هستند خود را به يكي از نامطمئنترين همسايگان جنوبي كشورمان بدل كردهاند. آخرين اقدام شيطنتآميز آنها نامگذاري ليگ حرفهيي فوتبال اين كشور بود كه از عنوان جعلي براي خليج فارس استفاده كردند.
پس از اين موضوع اگرچه مقامات ورزشي ايران به نهادهاي بينالمللي اعتراض خود را اعلام كردند اما اين اعتراض راه به جايي نبرد. طي روزهاي گذشته اما تقابل امارات با ايران به حوزههاي ديگري هم كشيده شد. خبرهاي غيررسمي در پايان هفته گذشته حكايت از اقدام امارات براي اخراج اتباع ايراني از اين كشور بود.
اين موضوع در ابتدا با شائبههاي مذهبي همراه بود و برخي گمانه زنيها از اخراج شيعيان حكايت داشت حتي برخي خبرگزاريهاي داخلي با استناد به رفتار گذشته اماراتيها در گزارشهايشان نوشتند: پروژه اخراج ايرانيان و شيعيان كشورهاي لبنان، عراق، هند و پاكستان از امارات متحده عربي از سال 2011 كليد خورد و طي دو سال گذشته هزاران تن از شيعيان اين كشورها ازاين كشور اخراج شدند و اعلام شده كه اخراج اين افراد بدون هيچ دليل قانوني و جرمي و تنها به دليل شيعه بودن اين افراد رخ داده است. بر اساس آنچه روز گذشته ايسنا اعلام كرد در چند ماه گذشته دهها ايراني مقيم كه بيش از 25 سال سابقه اقامت داشتهاند بدون هيچ دليلي، اقامتشان كنسل شد و از اين كشور اخراج شدند و اين درحالي است كه هيچ دليلي مبني بر اخراج آنان بيان نميشود.
وزارت امنيت امارات با تماس تلفني با تعدادي از ايرانيان از آنان ميخواهد كه با در دست داشتن گذرنامه به اداره امنيت اين كشور مراجعه كنند و بعد از مراجعه اين افراد گذرنامه آنان توقيف و اقامت آنان را نيز كنسل ميكنند و سپس يك فرصت دو هفتهيي يا يك ماهه به آنان داده تا از امارات خارج شوند. طبق خبرهاي منتشر شده در بين ايرانيان مقيم امارات تاكنون بيش از 500 ايراني كه بيش از 25 سال سابقه اقامت دارند از اين كشور اخراج شدهاند.
از ژانويه سال ???? ميلادي، مدت اقامت برخي از شهروندان خارجي در امارات از سه سال به دو سال كاهش يافت. گفته شده پس از واكنش سركنسول هند به اين تغيير، درباره اتباع هند زمان اقامت در حد سه سال سابق ثابت ماند، اما درباره تبعههاي ايراني هيچ تضميني درباره تمديد اقامتشان در پايان دوره دو ساله وجود ندارد. براساس آخرين آمارهاي منتشر شده در سال 2008 حدود 200 هزار ايراني در كشور امارات مقيم بوده و حدود 8000 شركت ايراني در اين كشور فعاليت داشتند كه سرمايهگذاري ايرانيها به ارزش 300 ميليارد دلار بود. با اين حال رفته رفته مشخص شد منشأ اخراج اتباع ايراني شيعه بودن آنها نيست و اين اقدام در راستاي تحريمهاي يك جانبه امريكا عليه ايران ارزيابي ميشود.
سياوش زرگر يعقوبي، سفير سابق ايران در عمان و هندوستان در رابطه با اين اتفاق به «اعتماد» گفت: موضوع اخراج اتباع ايراني از امارات بيشتر بر اساس موضوع تحريمها ارزيابي ميشود و يك مساله فرقهيي نيست. وي ادامه داد: امارات تحت تاثير تحريمهاي غرب و امريكا عليه ايران در حوزه تجارت خارجي عمل ميكند و ترجيح ميدهد در راستاي منافع آنها گام بردارد. سفير سابق ايران در دهلي نو تاكيد كرد: شيوه مراودات تجاري ما با امارات به شكلي است كه قطع اين ارتباط بيش از آنكه به ضرر طرف اماراتي باشد به زيان ايران است چرا كه رتبه ايران در ميان شركاي تجاري امارات 5 يا 6 است اما امارات بيشترين صادرات كالا به ايران را دارد. بنابراين اين مساله روي اقتصاد امارات تاثير منفي قابل توجهي نخواهد داشت. زرگر يعقوبي با اشاره به دو شيوه تاثيرگذاري تحريمها خاطرنشان كرد: تحريمها به دو شكل ميتواند بر كشور ما تاثير بگذارد. شكل اول كه به صورت مستقيم است و به واسطه قطعنامههاي سازمان ملل و مصوبات كنگره امريكا اجرايي ميشود كه در آن ممنوعيتها به شكل واضح و مستقيم اعمال ميشود. سفير سابق ايران در عمان شيوه ديگر اثرگذاري تحريمها را غيرمستقيم عنوان كرد و افزود: به اعتقاد من اثر غيرمستقيم تحريمها بيش از اثر مستقيم است چرا كه در اين شكل از تاثيرگذاري خوفي كه تحريم در شركاي تجاري ما ايجاد ميكند باعث ميشود آنها نسبت به ادامه تجارت خود محتاطانهتر رفتار كنند و اقداماتي انجام دهند كه لزوما در مواد قطعنامهها ذكر نشده است. وي با ذكر يك مثال به تشريح ايجاد هراس به دليل تحريمها پرداخت و گفت: بر فرض اگر يك نفر به ايران سفر كند نميتواند مطمئن باشد كه براي سفر به اروپا و امريكا مشكلي برايش ايجاد نخواهد شد. در واقع ويزاي ايران در پاسپورت افراد ميتواند براي سفرهاي بعدي آنان ايجاد دردسر كند در حالي كه اين موضوع در تحريمها به صورت مستقيم نيامده است. سفير سابق ايران در عمان و هندوستان درباره راهحل مقابله با چنين مشكلاتي گفت: عمر دولت فعلي كه روبه پايان است اما دولت آينده ميتواند با انجام برخي امور در ايجاد روابط بهتر با همسايگان موفق عمل كند. زرگر يعقوبي با تاكيد براينكه حل نهايي اين مشكل از مذاكرات سياسي ميگذرد، اظهار كرد: رفع اساسي اين مشكل وابسته به لغو تحريمهاست كه آن را بايد در مذاكرات ايران و 1+5 جستوجو كرد.