arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۹۸۷۲
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۳ - ۱۶ تير ۱۳۹۲

خانواده مقتول: «دیه» نه؛ مجازات

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شرق:
از تصادف دیپلمات عربستانی با «مجید فراهانی» چهارماه گذشته است؛ اما نه خانی رفته نه خانی آمده. برخی همان اوایل سینه چاک می‌کردند که باید دیپلمات عربستانی از کشور اخراج شود اما این اتفاق رخ نداد؛ برادر مقتول به «شرق» می‌گوید به آنها فشار وارد می‌کنند که رضایت بدهند. در روزهای آخر سال 91 رانندگی با سرعت غیرمجاز یک دیپلمات عربستانی در بلوار ارتش تهران موجب کشته و مجروح شدن دو شهروند شد. خبرگزاری‌های داخلی همان زمان گزارش دادند که خودرو مقصر (هیوندای) متعلق به سفارت عربستان و راننده آن نیز یکی از کارمندان این سفارت بوده که به دلیل شرب خمر و سرعت بسیار زیاد قادر به کنترل ماشین نبوده است. براساس شواهد موجود در این حادثه، حالت مستی راننده کاملا مشهود بوده و یک شیشه مشروب مصرف‌شده در داخل خودرو و سه بطری ‌مشروب یک‌لیتری مصرف‌نشده نیز در داخل صندوق عقب آن به دست آمد. بر اساس گزارش پلیس، او در هنگام حادثه مست بوده است. خانواده مقتول از روز اول خواستار مجازات مجرم هستند و همچنان همان حرف را می‌زنند. با این حال پرونده این قتل که در شعبه دو دادگستری استان تهران تشکیل شده و گفته می‌شد وزارت خارجه و پلیس دیپلماتیک پیگیر آن هستند، پیشرفتی نداشته و برادر مقتول می‌گوید که برای گرفتن رضایت به آنها فشار وارد می‌شود. گفت‌وگوی «شرق» با برادر مقتول این حادثه، محمدتقی فراهانی را در ادامه بخوانید: 
  آقای فراهانی از پرونده برادر مقتولتان چه خبر؟ 
هیچ خبری از این پرونده نیست. هیچ اطلاعی به ما نداده‌اند. فقط می‌گویند که رضایت بدهید. 
  مگر دادگاه برگزار شده است؟ 
نمی‌دانیم. ما از دادگاه مطلع نشدیم، طبیعتا چون ما شاکی بودیم باید به ما خبر می‌دادند اما وزارت خارجه به ما خبری در مورد تشکیل دادگاه نداده است. وزارت‌خارجه به ما گفت باید رضایت شما توسط سفارت عربستان جلب شود. اما ما نمی‌دانیم که چه حکمی برای این پرونده داده شده که بخواهیم رضایت بدهیم. ما شاکی این پرونده هستیم و باید در دادگاه حضور پیدا می‌کردیم. فقط تلفنی به ما توصیه می‌کنند رضایت بدهید. 
  وزارت خارجه ایران از ابتدا دنبال دریافت رضایت شما در پرونده بود؟ 
توصیه می‌کنند دیه را بگیرید و رضایت بدهید. ما این سوال را داریم که اگر یک آدم در شرایط عادی تصادف کند هم باید دیه بدهد، اما این دیپلمات عربستانی هنگام تصادف وضعیت عادی نداشت. 
  از سفارت عربستان یک‌بار به خانه شما آمدند، آنها در آن زمان برای گرفتن رضایت تلاش کردند؟ 
48 یا 49 روز از فوت برادرم گذشته بود که از سفارت عربستان چند نفر به خانه ما آمدند. آن زمان در مورد رضایت‌گرفتن صحبتی نشد. آن‌وقت می‌گفتند که دیپلماتشان به خاطر قتل و مست‌بودنش مجازات می‌شود. آن‌وقت به پدر و مادرم گفتند که برای شما دو سهمیه زیارت خانه خدا در نظر گرفته‌ایم اما ما حرف‌هایشان را قطع کردیم تا در این مورد صحبت نکنند. ما دنبال مجازات هستیم. 
  سفارت عربستان در ایران اصراری بر رضایت‌گرفتن از شما ندارد؟ 
از حدود دو ماه پیش سفارت عربستان هم دنبال گرفتن رضایت است، یک‌بار تماس گرفتند و گفتند، که می‌خواهند با ما جلسه‌ای بگذارند، جلسه در دفتر وکیل سفارت عربستان در خیابان قائم‌مقام برگزار شد. به جای اینکه آنها پیش ما بیایند ما رفتیم. آنجا یک برگه سفید جلوی ما گذاشتند و گفتند که ما دیه و پول ماشین و خرج کفن و دفن برادرتان و دو سهمیه مکه برای پدر و مادر مقتول می‌دهیم؛ شما رضایت بدهید. ما می‌خواهیم بدانیم که مجازات جرم رانندگی در حالت مستی و کشتن یک نفر در این شرایط چیست که ما بخواهیم نسبت به این حکم رضایت بدهیم؟ فقط به ما می‌گویند فعلا حکم مشخص نیست. 
  چطور شد که شما برای پیگیری این پرونده وکیل نگرفتید؟ 
از ابتدا نگذاشتند که ما این کار را بکنیم. به ما گفتند همه دولت دنبال انجام این کار هستند. می‌گفتند که این پرونده الان سیاسی شده و پلیس دیپلماتیک و خود وزارت خارجه دنبال این پرونده است. اما الان ما را رها کرده‌اند. نه وزارت خارجه و نه نماینده‌های مجلسی که در این پرونده به ما قول همکاری داده بودند، الان جواب تلفن ما را نمی‌دهند. 
  آیا برای رضایت‌گرفتن از شما، فشاری هم به شما و خانواده مقتول وارد شد؟ 
بله، تلاش زیادی کردند تا این اتفاق بیفتد. یک هفته پیش از وزارت خارجه با ما تماس گرفتند و توصیه کردند بروید رضایت بدهید، این دیپلمات شنبه (دیروز) می‌رود بعد دستتان به جایی بند نیست. می‌خواهم بروم دادگاه و پرس‌وجو کنم که آیا حکم داده‌اند یا نه و بپرسم که چرا حکم را اعلام نکرده‌اند. 
  نظر وزارت خارجه ایران در این بین چیست؟ 
به ما توصیه می‌کنند شما رضایت بدهید ما از طرف پلیس بین‌الملل موضوع را پیگیری می‌کنیم. می‌گویند چون آقای روحانی رییس‌جمهور شده، رابطه ایران و عربستان خوب شده و مساله حل می‌شود. این دیپلمات هم از کشور خارج می‌شود. به ما می‌گویند اگر دیه نگیرید، چیزی دست شما را نمی‌گیرد. 
  می‌دانید که ممکن است این موضوع در رابطه ایران و عربستان تاثیر بگذارد. بالاخره شما و خانواده مقتول فکر می‌کنید در چارچوب حفظ منافع ملی و مصالح شما چگونه باید این موضوع حل شود؟ 
ما دنبال دیه نیستیم. دنبال مجازات این فرد هستیم؛ نه به خاطر تصادف، اگر شرایط راننده عادی بود رضایت می‌دادیم چون از قصد که نیامده برادر من را بکشد. اما اگر مست نبود این اتفاق رخ نمی‌داد. این دیپلمات باید به‌خاطر مست‌بودن و رانندگی در این شرایط مجازات شود. 
نظرات بینندگان