arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۹۹۲۴
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۵ - ۱۶ تير ۱۳۹۲

کشورهای عرب، انتقام سوریه را از تمامی شیعیان می‌گیرند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
طی ماه های اخیر و با اعلام علنی حضور نیروهای حزب الله در سوریه و مبارزه آن ها با گروه های شورشی سوری، کشورهای عرب حامی شورشیان، مجموعه اقداماتی را در ابعاد مختلف علیه این سازمان آغاز کردند. اقداماتی که اینک از سطح خود این گروه فراتر رفته و سبب شده اقدامات خصمانه این کشورها علیه کلیه شیعیان شدت بگیرد.

به گزارش «تابناک»، بر اساس روندی که طی هفته های اخیر در کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس شکل گرفته، این کشورها برای اینکه به زعم خود حزب الله لبنان را به سبب نقش آفرینی در سوریه «مجازات» کنند، اقدام به اخراج لبنانی هایی می کنند که به ادعای مقامات دولتی این کشورها، به این سازمان وابسته هستند.

اما گزارشی که روزنامه «عرب تایمز» به تازگی منتشر کرده حاکی از آن است که این روند خصومت ورزی و اقدامات شدید، اغلب دامن افراد عادی را می گیرد که صرفاً به جرم شیعه بودن در مضان اتهام قرار گرفته و ناچار می شوند با رها کردن خانه و کاشانه خود در این کشورها، به لبنان بازگردند.

این اقدام پس از آن صورت می گیرد که در جریان نشست ماه گذشته شورای همکاری خلیج فارس، شش کشور عضو این شورا ضمن محکوم کردن آنچه «مداخله حزب الله در سوریه» خواندند، اعلام کردند که در شرایط اقامت افراد وابسته به این گروه در کشورهایشان تجدیدنظر کرده و منابع مالی و تجاری آن ها را هدف قرار خواهند داد.

گفتنی است این دست اقدامات، بیش از هر چیز نشانگر ماهیت فرقه ای درگیری های سوریه و شکل گیری دو قطبی شیعه- سنی در این کشور است که بر اثر اقدامات آشکار کشورهای عرب سنی مذهب منطقه، به ویژه عربستان و قطر، بیش از پیش تشدید شده و اینک به کل منطقه سرایت کرده است.

در جریان دیدار روز پنج شنبه مقامات امنیتی شورای همکاری خلیج فارس در ریاض، معاون وزیر کشور بحرین مدعی شد دلیل اصلی اتخاذ تصمیم اخیر از سوی این شورا، کشف هسته های تروریستی مرتبط با حزب الله در کشورهای منطقه بوده است.

با این حال، «عبدالخالق عبدالله»، یک استاد علوم سیاسی اماراتی در این زمینه اشاره می کند: «متأسفانه، برخی افراد بدون اینکه در ماجرا درگیر باشند، هزینه آن را می پردازند».

«علیان»، سخنگوی شیعیان لبنانی اخراج شده از کشورهای منطقه نیز گفته تنها در ماه گذشته، بین 20 تا 30 نفر شیعه از عربستان سعودی اخراج شده اند. وی گفته: «من نمی دانم نفع آن ها در اخراج افرادی که چندین دهه در کشورهایشان زندگی کرده و بهترین خدمات را به آن ها ارائه داده اند، چیست».

وی اشاره کرده که انجام اقداماتی از این دست، چیز تازه ای نیست و در سال های قبل نیز سابقه داشته؛ اما انجام آن به صورت کاملاً علنی و نیز هماهنگی شش کشور حاشیه خلیج فارس در این زمینه، امری بی سابقه است. علیان می گوید در سال 2009 نیز 400 خانواده لبنانی از امارات اخراج شده بودند.

این در حالی است که بر اساس اخبار و گزارش های روزهای اخیر، این موج اخراج ها از کشورهای عرب منطقه، تنها به شیعیان لبنانی محدود نشده و ایرانیان را نیز دربر می گیرد. در این زمینه، گزارش شده که اخراج ایرانیان مقیم امارات متحده عربی طی چند هفته گذشته شدت یافته و باعث نگرانی ایرانیان مقیم امارات شده است.

در چند ماه گذشته اجازه اقامت ده‌ها ایرانی ساکن امارات که بیش از ۲۵ سال سابقه اقامت در این کشور را داشته‌اند، بدون هیچ دلیلی لغو شد و این ایرانیان از امارات اخراج شدند. گفته می‌شود تاکنون بیش از ۵۰۰ ایرانی که بیش از ۲۵ سال سابقه اقامت در امارات را دارند از این کشور اخراج شده‌اند.

بر اساس این گزارش ها، وزارت امنیت امارات با تماس تلفنی با تعدادی از ایرانیان از آنان می‌خواهد که با در دست داشتن گذرنامه به اداره امنیت این کشور مراجعه کنند و بعد از مراجعه این افراد گذرنامه آنان را توقیف و اقامت آنان را نیز کنسل می‌کند و بعد یک فرصت دو هفته‌ای یا یک ماهه به آنان می‌دهد تا از امارات خارج شوند.

به هر حال، مجموعه این اقدامات حاکی از آن است که کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس، اکنون بیش از هر زمان دیگری نوک پیکان حملات خود را علیه شیعیان نشانه گرفته و سعی دارند به نوعی، انتقام ناکامی های خود در سوریه را از کل شیعیان منطقه بگیرند.
نظرات بینندگان