arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۹۹۳۰
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۶ - ۱۶ تير ۱۳۹۲

وزیر راه دولت اصلاحات: روحانی اهل تقابل و حذف نیست/ کارشکنی احمدی​نژاد برای دولت بعدی آغاز شده است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عصر ایران در گفت​وگویی با احمد خرم وزیر راه دولت اصلاحات نوشت:

*مجموعه ای از عوامل سبب شد تا آقای روحانی با رای بالا به عنوان رییس جمهور انتخاب شود. اولین عامل حمایت همه جانبه جبهه اصلاحات بود که همه پتانسیل‌های خود را برای آقای روحانی به کار گرفت. عامل دوم انصراف دکتر عارف بود که با ایثار و از خود گذشتگی از انتخابات کنار کشید تا آرای او به نام روحانی به صندوق ریخته شود. همچنین نحوه برخورد خود دکتر روحانی و نقش ممتاز هاشمی رفسنجانی را نباید نادیده گرفت. البته در نهایت تصمیم گیری خود مردم باعث شد ایشان با رای بالایی برای عهده دار شدن مسؤولیت خطیر ریاست جمهوری انتخاب شود.

*نظام هم اعتماد سازی کرده بود و مجموع این عوامل در پیروزی آقای روحانی سهم داشت.

* عملکرد منفی در یکدست شدن فضای مدیریتی در زمان دولت های نهم و دهم موجب شد کشور با دشواری‌های زیادی مواجه و در نتیجه جامعه با محرومیت‌های متعددی رو به رو شود. این شرایط مردم به این نتیجه رسیدند که باید از گفتمان اصولگرایی روی برگردانند و گفتمان اصلاح طلبی را بعد از هشت سال به متن جامعه بازگردانند.

* تصویر روحانی مشی اعتدال است، به همین دلیل اهل تقابل و حذف نخواهد بود. می‌توان انتظار داشت از چهره های معتدل اصلاح طلبی و اصولگرایی استفاده کند. در هشت سال گذشته شاهد این بودیم که سیاست تقابل حرف اول و آخر را می‌زد و حتی اعتدال گرایی روحانی را "مرعوب شدن و عقب نشینی" تلقی می‌کردند. در حالی که مشی تعاملی سیاست هسته ای در دوران اصلاحات، یک حرکت اعتدالی بود و همه دیدند با پشت کردن به آن چه هزینه هایی به کشور تحمیل شد.

*شکست خوردگان انتخابات به سبب احساس سرخوردگی خود سعی دارند تا توقعات را به شکل غیرمنطقی بالا ببرند بلکه از این رهگذر تلاش‌های دولت آتی به چشم نیاید. آن‌ها به گونه ای تبلیغ می‌کنند که دولت آتی در هر حالت شکست خورده تلقی شود.

* وقتی فقط 25 درصد ظرفیت صنعت به کار گرفته می‌شود اگر دولت جدید بتواند این آمار را به 40 درصدافزایش بدهد گام بلندی در راستای توسعه برداشته است و اتفاق بسیار مثبتی تلقی می شود . زیرا هم اشتغال ایجاد می کند و هم به کاهش واردات و افزایش صادرات می انجامد.

*دومین مقوله مسکن مهر است با حدود 6 هزار میلیارد تومان آورده مردمی . اگر دولت بتواند این پول را در اختیار انبوه سازان قرار دهد آن‌ها هم اشتغال می‌آفرینند و هم با سرعت بیشتری مردم را صاحب خانه می‌کنند. همچنین در بخش کشاورزی هم باید تلاش هایی صورت بگیرد تا کارشکنی‌های دولت فعلی خنثی شود.

*اینکه من در دولت آینده باشم یا نه اهمیتی ندارد. پیشنهاد من این است که وزیران پیشین علم و توانایی خود را در قالب اتاق فکر ارایه دهند و اجازه دهند نیروهای جوان تر که حتما انرژی بیشتری دارند، وارد صحنه شوند تا بتوانند عملکرد قابل قبول و قابل دفاعی از خود برجای بگذارند.

نظرات بینندگان