arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۹۹۶۳
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۲۰ - ۱۶ تير ۱۳۹۲

صادق خرازی: مهمترین خدمت داوری اردکانی برای دین بوده نه سیاست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 سفیر سابق ایران در فرانسه گفت: استاد داوری اردکانی در سه مکتب حکمت، اندیشه و فلسفه بهترین است. فلسفه شرق و غرب را به درستی فهمانده و آنها را از یکدیگر جدا کرده است و هیچ‌گاه حکمت و فلسفه اصلی خود را رها نکرده بلکه همواره از آن دفاع کرده است.

به گزارش ایسنا، سیدصادق خرازی در مراسم نکوداشت 80 سالگی دکتر رضا داوری اردکانی با بیان این‌که «ایشان شخصی مهربان و با فضیلت است» اظهار کرد: استاد داوری فرای جغرافیای سیاسی عمل کرده است. به دین و فرهنگ و آزادی معنی درستی القا کرده و با آثار مکتوبش باعث شد که از دین اسلام مقابل دنیا حفاظت شود.

سفیر سابق ایران در فرانسه ادامه داد: وقتی به کارنامه علمی استاد می‌نگریم، در پس این چهره یک جهان جوش و خروش مشاهده می‌کنیم. کسی که با تمام مکاتب دنیا آشنایی دارد.

خرازی افزود: باید معنی فیلسوف را بدانیم. فیلسوف کسی است که به یک یا چند نظریه فلسفی مسلط است و آنها را به صورت قابل توجهی مرزبندی می‌کند.

سفیر سابق ایران در فرانسه خاطرنشان کرد: از اینگونه فلاسفه به معنی واقعی می‌توان از استاد مطهری، جوادی‌آملی، طباطبایی و امثال اینها نام برد.

خرازی تصریح کرد: فلسفه ایران همواره مدیون این‌چنین شخصیت‌هایی است که با نگاه دقیق خود نامدار جامعه اسلامی شدند و از فلسفه و دین حمایت کردند. آنها فلسفه را با دین آموختند و هیچ‌گاه دچار انحراف نشدند.

سفیر سابق ایران در فرانسه تاکید کرد: آنها با شناختی که از فلسفه داشتند بر ترس خود تسلط پیدا کرده و با خردورزی ماهرانه خرافه‌سوزی را راه انداختند. برای رسیدن به اینچنین شخصیت‌هایی، باید تلاش‌های زیادی صورت بگیرد. اینها فیلسوفان و فرزندان زمان خود هستند که اسیر دام و دانه نشدند.

خرازی در پایان گفت: مهم‌ترین خدمت این فیلسوفان تلاشی است که برای دین انجام داده‌اند، نه سیاست.

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه رییس موسسه حکمت و فلسفه ایران با تبریک ایام ماه شعبان و رمضان اظهار کرد: این نشست، نشست حکمت و فلسفه است. اهالی فلسفه در ایران به چهار دسته تقسیم می‌شوند که دسته چهارم برای ما مهم‌تر است و آن دسته تفکر و دغدغه فلسفی دارند و بدون اغراق می‌توانم بگویم استاد داوری از فیلسوفان دسته چهارم است.

وی ادامه داد: او یک متفکر و فیلسوف است و دغدغه فلسفی دارد آن هم درباره مسائل روز و اخلاق که در عصر مدرن خیلی مهم است و یک نگرش فلسفی به علوم انسانی دارد که از نیازهای اصلی جامعه حال حاضر است.

خسروپناه تاکید کرد: امور و علوم انسانی از دغدغه‌های اصلی استاد داوری است، آن هم از بعد دین و فلسفه نه از بعد سیاست. البته وی نگرش فلسفی به سیاست هم دارد و این مهم است که سیاست را با نگاه فلسفی تحلیل کنیم.

رییس موسسه حکمت و فلسفه ایران ادامه داد: نیاز به فلسفه و روانشناسی در جهان امروز شکل گرفته است که این استاد این نیاز جامعه را به درستی دریافت. در مکتب او همواره برای تمام سوالات پاسخ وجود دارد.

وی تاکید کرد: ما برای اینکه بخواهیم به یک فلسفه مدرن دست پیدا کنیم، همانند استاد ابتدا باید علوم انسانی را بشناسیم و بدانیم چه کاربردی دارد. علوم اجتماعی با دیگر علوم در ارتباط است و این استاد بزرگ به تمام این رویکردها پرداخته است. این استاد متعهد با رویکرد انتقادی همواره چند بحث جدی را در علوم انسانی مطرح کرده است. برای اینکه بتوانیم همانند این استاد فیلسوفان بزرگ دیگری در جامعه پرورش بدهیم، باید اخلاق معنوی را رواج بدهیم و قبل از اینکه در علوم انسانی بحث سیاسی را مطرح کنیم، به موضوعات روز بنگریم و ببینیم دغدغه‌های علوم انسانی چیست.

در ادامه این مراسم تابش نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «شهر ما به خاطر تعدد علما و حکما به یونان کوچک معروف است» اظهار کرد: داوری اردکانی از نوادگان خواجه‌نصیرالدین طوسی و پدر و مادر او از چهره‌های سرشناس شهر اردکان هستند. در خانواده وی همیشه علم و ادب و اخلاق حرف اول را می‌زند.

تابش ادامه داد: جدای از شناسنامه و رویکردهای استاد داوری، باید بدانیم راز ماندگاری او چیست. این استاد بزرگ به خاطر تحلیلی که از فلسفه ارائه داده است و باعث حفظ هویت جامعه اسلامی بوده، در ذهن‌ها ماندگار شد.

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تلاش او همواره برای حفظ هویت ایرانی بوده است و در زمره دانش‌اندوزان حکمت اسلامی قرار گرفته است و در مقابل فلسفه غرب هیچ‌گاه دچار خودباختگی نشد. این کار بزرگ داوری او را ماندگار کرد.

تابش در پایان گفت: استاد داوری همواره در ساحت علم و اجتماع ادای وظیفه کرده است و از هویت انسان شرقی و مسلمان دفاع کرده و فیلسوف دین‌باوری است که هیچ‌گاه هویت خود را فراموش نکرده است و هویت فلسفه شرق را در مقابل تجدد غرب حفظ کرده است. او فقط در حوزه فلسفه نمانده بلکه در حوزه فرهنگ هم به بهترین شکل ورود پیدا کرده است.
نظرات بینندگان