arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۹۹۸۶
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۰۷ - ۱۷ تير ۱۳۹۲

تب‌«کریمه‌ی کنگو» و راه‌های انتقال آن چیست؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : ایسنا نوشت:

مسوول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه با اشاره به آخرین مورد فوتی در کشور بر اثر ابتلاء به تب کریمه کنگو که طی آن نوجوان پانزده ساله‌ای به علت له کردن کنه روی بدن دام، به این بیماری مبتلا شده بود، هشدار داد: مردم به‌ویژه نوجوانان به هنگام مواجه با کنه‌های روی بدن دام، از برداشتن و یا له کردن آنها خودداری کنند.

«حسین بیگلری» «تب کریمه کنگو» را از بیماری‌های مهم مشترک انسان و دام برشمرد و عامل آن را که از طریق گزش کنه «هیالوما» به انسان منقل می شود را «ویروس کریمه کنگو» عنوان کرد.

وی افزود: این بیماری از گروه بیماری‌های خونریزی‌دهنده و شامل هشت نوع تب است که در این میان «تب خونریزی‌دهنده‌ی کریمه کنگو» از این گروه در کشور ایران شایع است.

مسوول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه در خصوص ویژگی‌هایی این بیماری، شدت علائم، وخامت حال بیمار و میزان مرگ و میر را در این بیماری را زیاد دانست و تصریح کرد: هم‌چنین این بیماری به علت آلودگی که در بندپایان(کنه‌ها) یک منطقه ایجاد می‌کند قابلیت آندمیک (بومی شدن) نیز دارد.

بیگلری آمار سالیانه مبتلایان به این بیماری را در کشور 100 نفر اعلام و تصریح کرد: این آمار با توجه به قابلیت انتقال این بیماری از انسان به انسان آمار قابل توجهی است.

وی با توجه به فعالیت بیشتر کنه‌ی «هیالوما» در فصل گرما، از افزایش موارد این بیماری با توجه به افزایش دما خبر داد و افزود: بیشترین موارد ابتلا به این بیماری در شهرهای جنوب شرقی از جمله سیستان و بلوچستان گزارش شده و وجود آن در شهرهای غربی کشور از جمله استان کرمانشاه به‌صورت تک گیر گزارش شده است.

مسوول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه گفت: گزش کنه‌ها و یا له کردن آنها بر روی بدن دام، تماس با خون و ترشحات حیوان آلوده هم‌چنین تماس با خون و بافت‌های بدن فرد بیمار از راه‌های انتقال این بیماری است.

بیگلری دوره‌ی کمون (نهفتگی) این بیماری را پس از ورود ویروس کریمه کنگو هفت تا حداکثر 14 روز اعلام و اظهار کرد: پس از طی این مدت بیماری با علائمی چون تب بالا، سردرد شدید و کوفتگی بدن خود را نشان می‌دهد.

وی افزود: سه روز پس از آغاز علائم به علت کاهش پلاکت‌های خون مرحله‌ی خونریزی بیماری آغاز می‌شود که در این مرحله فرد از ناحیه بینی، چشم و دستگاه گوارش به خونریزی دچار می‌شود که این مرحله را می‌توان مرحله‌ی خطرناک بیماری نامید.

مسوول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه افزود: در این مرحله، خطر علاوه بر جان فرد مبتلا، اطرافیان وی را نیز به جهت سرایت و ابتلا تهدید می‌کند که باید در این راستا علاوه بر درمان‌های حمایتی و ضدویروسی، از فرد بیمار در یک شرایط ایزوله مراقبت شود.

بیگلری ادامه داد: پس از دوره‌ی خونریزی که سه تا شش روز به طول می‌انجامد دوره‌ی نقاهت بیماری آغاز می‌شود که احتمال سرایت نیز در این دوره وجود دارد.

وی احتمال مرگ و میر در این بیماری را در صورت درمان به موقع و موثر 10 درصد و در غیر این‌صورت 30 درصد اعلام کرد.

مسوول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه در خصوص روش‌های درمان این بیماری از نبود درمان ضدویروسی اختصاصی در این بیماری هم‌چنین نبود واکسن برای این بیماری خبر داد.

بیگلری گفت: چنانچه فردی پس از تماس با دام و یا کنه روی بدن دام‌ها، به علائمی چون سردرد و تب بالا دچار شد باید سریع‌تر به مراکز درمانی مراجعه کند.

وی افزود: در این قبیل موارد از خون فرد نمونه تهیه و برای تشخیص بیماری به «انستیتو پاستور تهران» فرستاده می‌شود، چون تنها در این مرکز امکان تشخیص این بیماری وجود دارد.

مسوول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه کشاورزی، دامداری، قصابی، چوپانی و کار در کشتارگاه را از مشاغلی برشمرد که در معرض خطرابتلا به این بیماری هستند.

بیگلری گفت: برای پیشگیری از ابتلا به تب «کریمه کنگو» استفاده از وسایل محافظتی از جمله دستکش، چکمه و روپوش به هنگام تماس با دام توصیه می‌شود هم‌چنین مردم از خرید گوشت از مراکز غیرمعتبر و تماس بدون محافظ با دام جداً خودداری کنند.

وی یادآور شد: بهسازی جایگاه‌های نگهداری دام، سمپاشی بدن دام‌ها، ممانعت از کشتار و ذبح دام در اماکن عمومی از دیگر راهکارهای پیشگیری در زمینه این بیماری است.

نظرات بینندگان