arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۱۳۵۲
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۹ - ۲۷ تير ۱۳۹۲

حضور محسن هاشمی در جلسه اصلاح طلبان شورای شهر/ اجماع براي رياست مسجدجامعي بر شوراي شهر؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شرق: منتخبان شوراي چهارم نخستين جلسه خود را با «محمدباقر قاليباف» تشکيل دادند. جلسه‌اي دوساعته که در آن قاليباف به تشريح عملکرد خود پرداخت و اعضاي شورا هم بخشي از سوالات خود را پرسيدند. حال يک سوال به ذهن مي‌آيد که آيا با شروع کار شوراي چهارم باز هم قاليباف در مسند شهرداري تهران در شورا حاضر مي‌شود؟ از سوي ديگر اصلاح‌طلبان منتخب شورا اميدوارند مسجدجامعي به دولت نرود و در شورا بماند تا صندلي رياست به اصلاح‌طلبان برسد و حال بايد ديد مسجدجامعي در دوراهي شورا و وزارت فرهنگ و ارشاد کدام را انتخاب مي‌کند؟ در ادامه گفت‌وگوي «شرق» را با سه عضو شوراي چهارم درباره جلسه با قاليباف، انتخاب شهردار و رييس شورا مي‌خوانيد:
احمدحکيمي‌پور-عضو شوراي چهارم- در اين زمينه به «شرق» گفت: «اين جلسه براي شناخت وضع موجود شهرداري بود و قرار شد اين جلسات ادامه داشته باشد تا اعضاي شوراي چهارم از زبان مديران شهرداري در جريان امور قرار بگيرند.» وي در زمينه انتخاب شهردار تهران و رييس شوراي شهر گفت: «تمام تلاش ما اين است که شهردار و رييس شورايي با اکثريت آرا انتخاب کنيم.»
«احمد دنيامالي» ديگر عضو شوراي چهارم هم در اين زمينه گفت: «مقرر شده جلسات غيررسمي تا 12 شهريورماه ادامه پيدا کند. ضمن اينکه جلسه اعضا با قاليباف جلسه صميمي و گرم و غيررسمي بود. طبق قانون، اعضا نمي‌توانند از شهردار يا معاونان او سوال بپرسند اما قاليباف گزارشي از برنامه‌ها و عملکرد خود ارايه داد.» وي درباره گمانه‌زني‌ها براي انتخاب خود به سمت شهرداري تهران گفت: «به هيچ‌وجه من آمادگي اين کار را ندارم. اگر فردي بداند شهردار تهران بودن چقدر کار سخت و طاقت‌فرسايي است به هيچ‌وجه داوطلب نمي‌شود، ضمن اينکه اعضاي اصلاح‌طلب شورا در کار تدوين شاخص‌ها هستند. معمول‌ترين شاخص اين است که توانمندي فرد مدنظر در حوزه مديريتي اثبات شده باشد. در زمينه انتخاب رييس شورا هم اميدواريم مسجدجامعي به دولت نرود.» در ادامه گفت‌وگوي «شرق» را با محمدمهدي تندگويان - عضو شوراي چهارم- مي‌خوانيد:
‌جلسه اعضاي شوراي چهارم با قاليباف چگونه بود؟
جلسه بيشتر معارفه بود. قاليباف گزارش کلي از عملکرد شهرداري ارايه داد و فرصتي براي نقد و بررسي نبود. تمام زمان جلسه دو ساعت بود که يک ساعت و 40دقيقه از آن را قاليباف صحبت کرد و در زمان باقيمانده هم اعضاي شورا سوالاتي پرسيدند و زمان براي پاسخگويي مناسب نبود و مقرر شد معاون‌هاي شهرداري جلساتي را با اعضاي شوراي چهارم برگزار کنند.
‌سوالات بيشتر حول چه محورهايي بود؟
سوالات بيشتر حول مقولات شهرسازي، تراکم، رسيدگي به مسايل فرهنگي و اجتماعي بود.
‌آيا اعضاي شورا از پاسخ‌هاي قاليباف قانع شدند؟
از آنجايي که اعضاي شوراي چهارم هنوز جايگاه قانوني ندارند نمي‌توانيم انتظار قانع شدن داشته باشيم.
‌درباره جلسه اصلاح‌طلبان شورا در هتل اسپيناس هم توضيح مي‌دهيد؟
اين جلسه هم بيشتر معارفه بود و بيان انتظارات نمايندگان 17 گروه اصلاح‌طلبي که از فهرست اصلاح‌طلبان در انتخابات شوراها حمايت کرده بودند.
‌حضور محسن هاشمي در اين جلسه به‌نوعي پيام داشت. آيا اصلاح‌طلبان روي گزينه‌هاي احتمالي شهرداري تهران هم وارد بحث شده‌اند؟
خير در اين جلسه درباره انتخاب شهردار صحبتي نشد و بيشتر درباره وضعیت اصلاح‌طلبان در چهارسال آينده براي اداره شهر صحبت شد و گروه‌هاي اصلاح‌طلب خط‌مشي‌هاي خود را اعلام کردند.
‌اين خط‌مشي‌ها شامل چه چيزهايي مي‌شد؟
توجه به مترو، موضوعات عمراني شهر، رسيدگي به مکان‌هاي فرهنگي، توجه به محيط‌هاي آموزش و مدارس و در کل توجه به مسايل فرهنگي و آموزشي از مهم‌ترين خواسته‌هاي 17 گروه اصلاح‌طلب بود.
‌در جلسات هفتگي اصلاح‌طلبان چه؟ درباره انتخاب شهردار و هيات‌رييسه شوراي شهر صحبتي نشده است؟
چرا در اين‌باره صحبت شده است و اين موضوع يک حسن دارد و آن اين است که مواضع اصلاح‌طلبان نزديکي زيادي به‌هم دارد و افتراقي وجود ندارد. گزينه‌هاي زيادي هم مطرح هستند. يکي از اين گزينه‌ها قاليباف است که البته اصلاح‌طلبان چندان موافق عملکرد وي نيستند. البته هنوز براي اين تصميم‌گيري زود است. تعامل دولت با شهرداري مهم‌ترين اتفاق مدنظر ماست که دنبال مي‌کنيم و بنابراين تا مشخص نشدن وزرا نمي‌توان درباره شهردار تصميم‌گيري کرد. اما در زمينه انتخاب رييس شوراي شهر اصلاح‌طلبان متفق‌القول هستند که مسجدجامعي رييس شوراي شهر شود و در اين زمينه اجماع دارند.
نظرات بینندگان