arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۱۵۴۴
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۰۹ - ۲۹ تير ۱۳۹۲

بهار 78، بدترين روزهاي شهرداري تهران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مرتضی الویری، این شهردار دیپلمات، پیشنهاد اصلاح طلبان دو دهه پیش برای شهرداری پایتخت بوده است و بعد از 32 ماه کار به دليل اختلاف با همان اعضای اصلاح طلب از شهرداري کناره‌گیری کرد.

 او به تازگي در گفت‌وگو با ايسنا، درباره انتخاب خود به عنوان شهردار گفت: دو اتفاق در زمان ورود من به شهرداری روی‌داد که فضای کار را کاملا تحت تاثیر خود قرارداده بود.

یکی از این اتفاقات تشکیل شورای شهر برای اولین‌بار پس از انقلاب اسلامی بود که اولین آزمایش وتجربه تا آن زمان بود و دوم این که من شهرداری را از شهردار آن زمان تحویل نگرفتم چراکه شهردار تهران در آن زمان در زندان اوین بود. وي ادامه داد: بهار سال 78بدترین روزهای شهرداری تهران بود. مدیران ارشد شهرداری به زندان افتاده بودند یا همه روزه  ‌باید از پلکان دادگاه‌ها پايین و بالا می‌رفتند. دستگیری آقای کرباسچی نیز تیر خلاصی بود بر مدیریت کلان شهر تهران. درآمدهای شهرداری به شدت پایین آمده بود. بی انضباطی و بی نظمی به دلیل دستگیری تعدادی از شهرداران مناطق و مدیران ستادی شهرداری بیداد می کرد.

پروژه‌های بزرگ شهر به دلیل عدم پرداخت مطالبات پیمانکاران متوقف شده بود. همه روزه شهرداری تهران بايد پاسخگوی مردمان خشمگینی می‌بود که زمین و خانه آنان براي اجرای پروژه به تصرف شهرداری درآمده اما مطالبات آنان پرداخت نشده بود. 

الويري افزود: در چنین شرایطی شورای شهر تهران با من برای پذیرش مسئولیت شهرداری وارد مذاکره شد و در جلسه‌ای که  تمامي اعضا حضور داشتند موضوع را در میان گذاشتند. در آن جلسه مطالبی که بیان کردم علی‌القاعده بر مذاق شورايیان خوشایند نبود. به عنوان مثال گفتم که اعضای شورا نباید در کارهای اجرايی شهرداری مداخله کنند یا سخن از انطباق برنامه شهرداری تهران با برنامه پنج ساله توسعه کشور به میان آوردم در حالی‌که شورايیان ذهنیت استقلال مدیریت شهری را در ذهن داشتند.

به گفته الويري برخی از اعضای شورای شهر بر این باور بودند که باید در کارهای اجرایی هم دخالت داشته باشند و حوزه ‌کار خود را فراتر از یک عضو شورا و کارهای تقنینی آن می‌دانستند.
نظرات بینندگان