arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۲۴۴۱
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۵ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۲

سفیر ترکیه در تهران:بدون ایران و ترکیه خاورمیانه معنا ندارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سفیر ترکیه در تهران گفت: بدون حضور ایران و ترکیه خاورمیانه معنایی نداشته و بدون این دو کشور چیزی به عنوان سیاست جهانی وجود ندارد. هر دو کشور در این منطقه ریشه‌های عمیقی دارند بر همین اساس با وجود برخی اختلاف‌نظرها در این مسیر حرکت می‌کنیم.

اومیت یاردیم با حضور در خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در گفت‌و گو با خبرنگار سیاسی خارجی این خبرگزاری ادامه داد: برای توسعه دیدگاه‌های مشترک و حل تفاوت‌ها همواره باید به گفت‌وگو و تبادل نظر با یکدیگر ادامه دهیم. زیرا مذاکرات مستقیم میان دو کشور نه تنها برای طرفین بلکه برای منطقه نیز می‌تواند سودمند و مفید واقع شود. سفر اخیر صالحی به ترکیه نمونه‌ای از روابط خوب میان دو کشور است و در این دیدار طرفین مسائل منطقه‌ای را با جزییات مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند. این گونه دیدارها از هر زاویه و منظری مفید است و در جهت منافع دو کشور است. امیدوارم پس از روی کار آمدن حسن روحانی رییس جمهور منتخب ایران در دوره جدید این روابط و مذاکرات میان مقامات دو کشور ادامه پیدا کند.

گفت‌وگوی سفیر ترکیه با ایسنا

هدف ما از رابطه با ایران دستیابی به کمال است

سفیر ترکیه در تهران درباره روابط دو کشور در دوره جدید، ضمن تبریک انتخابات ریاست جمهوری به ملت ایران ادامه داد: مطمئن هستم دیدارهای دوجانبه میان مقامات دو کشور ادامه خواهد یافت. در طول سال‌های گذشته همواره دیدارها و مذاکرات سازنده‌ای با یکدیگر داشته‌ایم به طور مثال در سال گذشته توانستیم میزان مبادلات میان دو کشور را به سطح 22 میلیارد دلار برسانیم. طبیعتا این با همکاری مشترک طرفین ایرانی و ترکی تحقق یافته است. در دوره جدید نیز بر همین اساس روابط سازنده ادامه خواهد یافت. هدف ما از روابط دو کشور دستیابی به کمال است به همین دلیل برای رسیدن به این هدف بی‌وقفه باید تلاش کنیم زیرا رسیدن به کمال کار آسانی نیست.

هر گونه پیشرفت در مذاکرات هسته‌یی به نفع همه است

وی درباره مذاکرات هسته‌یی ایران با 1+5 در دوره جدید افزود: ما هم به عنوان کشور ترکیه دیدگاه‌ها و اهمیتی که به این موضوع قائل هستیم را بیان کردیم. هر گونه پیشرفت در مذاکرات هسته‌یی به نفع همه است.

این دیپلمات ترک درباره نشست‌های سه‌جانبه ایران، ترکیه و آذربایجان که قرار بود که در ارزروم برگزار شود اما بنا به دلایلی به تعویق افتاد، افزود: این دیدارهای سه‌جانبه از اهمیت بالایی برخوردار است. اولین دیدار این نشست در اردیبهشت‌ ماه سه سال گذشته در ارومیه برگزار شد و اما متاسفانه نشست ارزروم به دلیل فشردگی برنامه‌های وزرای خارجه به تعویق افتاد و هنوز زمان مشخصی برای آن اعلام نشده است.

وی افزود:این سلسله نشست‌ها ادامه دارد البته این نکته باید مورد توجه قرار گیرد که همواره این نشست‌ها در سطح وزیر برگزار نمی‌شود کمیته‌های مختلفی تشکیل شده است.

سفیر ترکیه و سرپرست ایسنا

سفیر ترکیه در تهران درباره اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه جنگنده‌های اسرائیلی از طریق خاک ترکیه بندر الاذقیه را مورد هدف قرا ر داده‌اند، خاطرنشان کرد: این خبر در گذشته از سوی مقامات ترکیه تکذیب شده است اما دلیل انتشار اینگونه اخبار این است که برخی محافل و افراد از گسترش روابط و نزدیکی دو کشور خشنود نیستند و متاسفانه رسانه‌ها نیز یکی از ابزار اصلی بیان این ناخشنودی ها و نارضایتی‌هاست. به غیر از این خبر، اخبار غیرواقعی دیگری نیز مطرح شده‌است.

وی در ادامه اظهاراتش اضافه کرد: چنین اتفاقی غیرممکن است برخی از افراد تلاش می‌کنند با انتشار اینگونه اخبار منفعت سیاسی کسب کنند.

این دیپلمات ترک با اشاره به روابط ترکیه با رژیم صهیونیستی گفت: همانطور که می‌دانید روابط دو کشور چندان خوب نیست و چنین اخباری نمی‌تواند صحت داشته باشد.

یکی از راه‌حل‌های بحران سوریه ادامه گفت‌وگوهای کشورهایی مانند ایران و ترکیه است

یاردیم درباره تاکید مقامات ترک مبنی بر یافتن راه‌حل سیاسی در سوریه ادامه داد: مساله سوریه بسیار پیچیده‌ است شاید در دو، سه سال گذشته یافتن راه‌حل برای بحران سوریه آسان‌تر بود. اما در چنین نقطه‌ای با توجه به اینکه تعداد بسیاری از مردم کشته شدند و زیربناهای مهم این کشور تخریب شده، اوضاع بسیار وخیم بر سوریه حاکم است. یکی از راه‌حل‌های بحران سوریه این است که کشورهایی مانند ایران و ترکیه در منطقه تماس‌ها و گفت‌وگو‌های خود را ادامه دهند.البته ممکن است این گفت‌وگوها کافی نباشد اما از اهمیت بالایی برخوردار است.

سفیر ترکیه در تهران با اشاره به پیشنهاد ایران و ترکیه مبنی بر برقراری آتش بس در ماه رمضان میان طرفهای درگیر افزود: وزرای خارجه ایران و ترکیه امیدوار بودند که این آتش‌بس برقرار شود و سپس در ماه‌های بعد ادامه پیدا کند. درخواست آتش بس در کنفرانس مطبوعاتی بیان شد و این یک فراخوان رسمی و آشکار است اما نمی‌دانم آیا مقامات این موضوع را به آنها ارسال کرده اند یا نه.

امیدواریم سوریه به سمت یافتن یک راه‌حل جامع حرکت کند

یاردیم درباره آینده تحولات سوریه اضافه کرد: امیدواریم سوریه به سمت یافتن یک راه‌حل جامع حرکت کند و نوری حتی کورسو برای برون رفت از بحران در این کشور دیده شود.

وی درباره تلاش کردهای سوریه برای تاسیس خودمختاری در شمال این کشور و تاثیر این احتمال بر ترکیه گفت: زمانی که بحران سوریه ادامه می‌یابد، درست نیست که برخی گروه‌ها از این وضعیت سوءاستفاده کنند، تحولات شمال سوریه را نیز باید در همین راستا مورد ارزیابی قرار داد. اینگونه تحولات برای منطقه سودمند و مثبت نیست و ممکن است معضلات جدیدی را برای کشورهای منطقه به وجود آورد.

سفیر ترکیه در تهران در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است خروج نیروهای پ.ک.ک از ترکیه و استقرار در مرز کشورهای اطراف باعث بروز خودمختاری‌های جدید کردهای کشورهای دیگر شود، تصریح کرد: در طول 30 سال گذشته مساله تروریسم یکی از مسائل مهم برای ترکیه است و بسیاری از کشورهای خارجی در این باره دخالت کردند در طی این روند ساختار اجتماعی ترکیه بسیار صدمه دید. بسیاری جان خود را از دست دادند. تمام اقلیت‌ها و گروه‌های مختلف در ترکیه اراده لازم برای حل این مساله را در میان گذاشته‌اند که روند مذاکرات صلح از این مساله نشأت گرفته است. طبیعتا انتظار اینکه این مساله یک شبه حل شود، درست نیست.

وی اضافه کرد: من بر این باورم که این روند به خوبی پیش می‌رود به طور مثال در طول هفت هشت ماه گذشته خبری مبنی بر درگیری توسط پ.ک.ک داده نشده است. در میان کسانی که عقب‌نشینی کرده اند افراد خارجی حضور دارند که در شمال عراق ساکن هستند اما نمی‌دانم آینده این اتفاق چه شکلی شود.

امیدواریم تحولات مصر به سمت خواسته و مطالبات مردم سوق یابد

یاردیم درباره احتمال کمک پ.ک.ک به کردهای سوریه برای دستیابی به خودمختاری گفت: من در این باره اطلاعی ندارم، نمی‌دانم.

وی درباره موضع ترکیه در قبال تحولات مصر ادامه داد: مصر یک بحران سیاسی را پشت سر گذاشت و در نتیجه شاهد اتفاقات کنونی در این کشور هستیم. امیدواریم تحولات به سمت خواسته و مطالبات مردم سوق یابد. البته دلایل مشخصی درباره روند چگونگی پیدایش این تحولات در مصر وجود دارد، اما بهتر است این دلایل از زبان من بیان نشود، چراکه درست نیست. تمام تحلیلگران و سیاستمداران باید تحولات مصر را به خوبی و از نزدیک مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند. تحولات مصر به شکلی نیست که بتوان به راحتی فراموش کرد. امیدوارم مشکلات مصر حل شود .

وی خاطرنشان کرد: مصر دروازه ورودی به آفریقاست. اگر نتوانیم سه پایه اصلی خاورمیانه یعنی ایران، مصر و ترکیه را در کنار هم تصور کنیم در این صورت نمی‌توانیم خاورمیانه را درک کنیم.

از برگزاری نشست اخوان‌المسلمین در ترکیه اطلاعی ندارم

سفیر ترکیه در تهران درباره برگزاری نشست اخیر اخوان‌المسلمین اضافه کرد: ترکیه از فضای بازی برخوردار است. زمانی که موضوع نشست ترور و سیاسی نباشد هر کسی می‌تواند در ترکیه در یکی از هتل‌ها نشستی برگزار کند، نیاز به گرفتن مجوز نیست. اطلاعی ندارم که این نشست برگزار شده است یا نه. این خبر چندان منفی و تحریک‌آمیز نیست.

سفیر ترکیه در ایسنا

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایط فعلی مصر برگزاری این نشست اهمیت پیدا می‌کند،‌ارزیابی شما چیست؟ گفت: اطلاعی ندارم که در زمان اخیر چنین نشستی برگزار شده است یا نه.

در اعتراضات پارک گزی مداخلات خارجی مشاهده نشده است

سفیر ترکیه در تهران با اشاره به درگیری‌های اخیر در ترکیه گفت: مساله اعتراضات پارک گزی مساله دشوار و پیچیده‌ای است نمی‌توان گفت این اتفاق ساده و معصومانه بوده است. اما مداخلات خارجی به طور آشکار در اعتراضات پارک گزی مشاهده نشده است. مساله مهم در این باره این است که مردم به دموکراسی باور دارند یا نه. تنها راهی که مردم بتوانند اراده سیاسی و تفکرات خود را در میان بگذارند انتخابات است در کشورهای عادی این روند بدین شکل است. اگر به این روند احترام نگذاریم دیگر در کشور بحران ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: ممکن است هر یک از گروه‌های موجود در کشور درباره مسائل مختلف مانند ورزش، پارک، سیاست و امور اقتصادی اختلاف دیدگاه داشته باشند و این مساله طبیعی است. من بر این باورم که در هر کشوری باید گروه‌ها اختلاف نظرها‌یشان را در صندوق رای و دموکراسی به رقابت بگذارند. هرگونه رفتار خشونت‌آمیز برای بیان مطالبات فایده‌ای برای مردم و دموکراسی ندارد.

کشورهایی مانند ایران و ترکیه سابقه دموکراسی در کشورشان دارند. به طور مثال در ترکیه هر دو سال یکبار انتخاباتی برگزار می‌شود کسی نمی‌تواند مدعی شود که نمی تواند رای دهد و نظر خود را اعلام کند. در ایران نیز انتخابات‌های پرشوری برگزار می‌شود. حتی در دوران جنگ تحمیلی نیز انتخابات برگزار شد.

عینی‌ترین جواب به اعتراضات "گزی" صندوق رای است

سفیر ترکیه در تهران خاطرنشان کرد: در پاسخ به اعتراضات پارک گزی عینی‌ترین جواب این است که صندوق رای در میان است و همگان می‌توانند اعتراض خود را بدین شکل بیان کنند.

این دیپلمات ترک درباره رفتار پلیس در حین اعتراضات پارک گزی گفت: رفتار پلیس در ترکیه مباحث مختلفی به میان آورد. ما بر این باوریم که پلیس در این اعتراضات وظیفه خود را انجام داده است. اما طبیعتا زمانیکه اتفاقی در بعد گسترده‌تری روی می دهد در این صورت ممکن است اشتباهاتی رخ دهد،‌اگر نیروهای پلیس رفتار اشتباهی و خارج از ضوابط از خود نشان داده‌اند از کانال‌های حقوقی این مساله مورد بررسی قرار خواهد گرفت. اگر از بعد دیگر به این مساله نگاه کنیم، در این اعتراضات نزدیک به 100 تا 150 ماشین پلیس به آتش کشیده شد.

وی با انتقاد از رسانه های ایرانی در پوشش اخبار مربوط به اعتراضات اخیر در ترکیه اضافه کرد: برخی از رسانه‌های ایرانی نتوانستند به خوبی تحلیل درستی از اعتراضات ارائه دهند. دلیل این امر را نمی‌دانم. باید تمام گروه‌های سیاسی شرکت‌کننده در این اعتراضات مورد بررسی قرار می گرفت.

سفیر ترکیه در تهران درباره تصمیم اخیر دولت ترکیه مبنی بر محدود کردن اختیارات ارتش برای جلوگیری از هر گونه احتمال بروز کودتا در کشور خاطرنشان کرد: آن قانون ویژه را نمی‌دانم. اما همانطور که می‌دانید در طول تاریخ چند بار ترکیه با کودتای نظامی مواجه شده است. در هیچ کشور جهان اختیارات و عملکرد ارتش برای دموکراسی منفعتی به همراه نداشته است. بنابراین در این کشور نیز ارتش همانند ارگانها و دستگاه‌های دیگر در دموکراسی جایگاه خود را دارد و نهاد نظامی چارچوب خاص خود را دارد.

وی ادامه داد: البته دموکراسی ترکیه همانند دموکراسی متعارف در جهان نیست و باید کارهای بسیاری انجام دهیم یکی از اقدامات محدود کردن اختیارات ارتش است اما از اقدامات دیگر تغییر برخی از مواد قانون اساسی و ارتقای آگاهی دموکراسی مردم کشور را می‌توان نام برد. این مساله ربطی با تحولات مصر ندارد و در جهت دموکراتیزه کردن کشور است.

سفیر ترکیه

یاردیم اضافه کرد: در طول ده سال گذشته حکومت ترکیه با اقتدار بر سرکار بوده و بالای 40 درصد محبوبیت مردم را به خود اختصاص داده است.

نظرات بینندگان